BB511: Zoofysiologi (10 ECTS)

STADS: 04017201

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: steffen@biology.sdu.dk

Yderligere undervisere
fbj@biology.sdu.dk
coen@biology.sdu.dk
brinklov@biology.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 08-10 U43 6
Fælles I Mandag 10-12 U20 7-11,14,17,19
Fælles I Mandag 10-12 U177 12
Fælles I Mandag 10-12 U155 13
Fælles I Mandag 14-16 U20 18
Fælles I Tirsdag 10-12 U20 16,22
Fælles I Onsdag 10-12 U20 5,8,11,14,16-20
Fælles I Onsdag 10-12 U31 9
Fælles I Onsdag 10-12 U48A 12
Fælles I Onsdag 10-12 U150 13
Fælles I Torsdag 10-12 U20 5
Fælles I Torsdag 10-12 U55 10
Fælles I Torsdag 10-12 U91 22 Spørgetime
H1 TL Mandag 12-16 Green Lab 6-8,17
H1 TL Tirsdag 12-16 Green Lab 16
H1 TE Onsdag 12-14 U23A 8-9,12-13,16-20
H1 TE Onsdag 14-16 U26 11
H1 TE Torsdag 08-10 U53 6
H1 TE Torsdag 12-14 U23A 10
H2 TL Tirsdag 08-12 Green Lab 6-8
H2 TL Tirsdag 14-18 Green Lab 17
H2 TE Onsdag 14-16 U20 9
H2 TE Onsdag 14-16 U26 11
H2 TE Onsdag 14-16 U23A 12-13,16-20
H2 TE Torsdag 16-18 U142 6
H2 TE Torsdag 10-12 U142 9
H2 TE Torsdag 14-16 U23A 10
H2 TL Torsdag 10-14 Green Lab 16
H3 TL Torsdag 10-14 Green Lab 6-7
H3 TL Torsdag 08-12 Green Lab 8
H3 TL Fredag 08-12 Green Lab 16-17
H4 TL Onsdag 14-18 Green Lab 8
H4 TL Fredag 10-14 Green Lab 6-7
H4 TL Fredag 13-17 Green Lab 16-17
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at kende pensum fra første år på biologistudiet (BB537).

Formål
Formålet med kurset er at give en generel introduktion til basale fysiologiske begreber og mekanismer hos dyr, hovedsageligt hvirveldyr. I kurset gennemgås fysiologiske mekanismer fra celleniveau til hele organismer, i relation til dyregruppernes evolutionsmæssige status og hvordan fysiologiske tilpasninger er nødvendige for at dyr kan fungereunder forskellige betingelser.

Kurset bygger på den viden, der er erhvervet i kurset BB537, og giver et fagligt grundlag for at studere de komparative aspekter af dyrefysiologi, der er emnet i kurser placeret senere i uddannelsen BB521 (bachelor) og BB518 (bachelor).
 
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit focus på at:
  • Give kompetence til at indgå i fagligt samarbejde og strukturere egen læring
  • Give færdigheder i at gennemføre eksperimentelle undersøgelser, forholde sig kritisk til biologiske teorier samt formulere, vurdere og løse biologiske problemstillinger.
  • Give en viden om og refleksiv forståelse for biologiens videnskabelige teori, om eksperimentelle metoder og sikkerheden omkring disse, om aktuelle forskningsemner og om disses anvendelse i diskussionen af biologiske problemstillinger. 
 


Målbeskrivelse
Studerende demonstrerer evnen til at:
  • Demonstrere en semikvantitativ forståelse af basale fysiologiske mekanismer;
  • Gøre rede for vigtige eksperimenter, der har opklaret centrale fysiologiske mekanismer;
  • Gøre rede for begrebet homeostase, dvs. hvordan væv og organer indvirker på hinanden og ved feedback mekanismer regulerer hele dyrets tilpasning til ændrede betingelser;
  • Beskrive og forklare basale zoofysiologiske mekanismer hos hvirveldyr.
  • Beskrive strukturen og redegøre for funktionen ved transport af stoffer over cellemembraner.
  • Identificere de vigtigste ioner og membranelementer
  • Redegøre for hvordan elektrisk spændingsforskel opstår over nerve- og muskelmembraner og hvordan aktionspotentialer dannes og udbredes.
  • Beskrive strukturen og redegøre for funktionen af synapser og den motoriske endeplader.
  • Beskrive de vigtigste sansemodaliteter og redegøre for hvordan sanseinput kodes i nervesystemet.
  • Beskrive strukturen af muskler og redegøre for musklers funktion.
  • Beskrive de vigtigste endokrine væv og hormoner og redegøre for hvordan de medvirker til organismens homeostase.
  • Redegøre for hvordan samspillet mellem det endokrine system og nervesystemet opretholder oganismens homeostase.
  • Beskrive det cardiovaskulære systems funktionelle opbygning i de forskellige hvirveldyrgrupper samt sammenhængen mellem fysisk aktivitet og hjerte-karsystemets regulering
  • Redegøre for blodets betydning for transport af næringsstoffer, gasser, affaldsstoffer, og hormoner og for regulering af legemstemperaturen.
  • Beskrive respirationssystemets funktionelle opbygning i forskellige hvirveldyrgrupper, og redegøre for dets regulering i hvile og under aktivitet, dets betydning for legemets syre-base balance, samt samvirket mellem respiration og cirkulation.
  • Beskrive de osmoregulatoriske og syre-base regulatoriske principper og mekanismer hos forskellige akvatiske og terrestriske dyregrupper, herunder fokus på nyrernes funktion og regulering hos pattedyr.
  • Diskutere og forklare hvordan fysiologiske mekanismer er integrerede, så de i samspil gør dyr i stand til at leve i deres omgivelser.
  • Planlægge, udføre og afrapportere kvalitative og kvantitative zoofysiologiske eksperimenter
 


Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  1. Cellemembraner og proteiners rolle i transport over cellemembranen.
  2. Nervesystemets struktur og funktion.
  3. Sanseorganer. Transduktion og kodning af stimuli i forskellige typer af generelle og specielle sanseorganer.
  4. Muskler, med vægt på skeletmuskulatur. Mikroskopisk og makroskopisk opbygning af muskulatur. Kontraktion af muskelfibre og biomekanik.
  5. Kirtler og hormoner: det endokrine systems opbygning og fysiologiske rolle ved regulering af cellulære funktioner, metabolisme og vækst samt reproduktionssystemets opbygning og funktion hos hun- og hankøn.
  6. Adfærd: samspillet mellem sanseorganer og effektorganer (muskler og kirtler) så dyret ved sin adfærd tilpasses betingelserne.
  7. Det kardiovaskulære systems opbygning i forskellige hvirveldyrgrupper. Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og hjerte- karsystemets regulering, samt blodets betydning for transport af næringsstoffer, gasser, affaldsstoffer, og hormoner og for regulering af legemstemperaturen
  8. Respirationssystemets opbygning i forskellige hvirveldyrgrupper, dets regulering i hvile og under aktivitet, dets betydning for legemets syre-base balance, samt samvirket mellem respiration og cirkulation.
  9. Osmoregulatoriske og syre-base regulatoriske principper og strategier hos forskellige hvirveldyrgrupper, herunder fokus på nyrernes funktion.
  10. Vigtige uddrag af zoofysiologiens videnskabshistorie og videnskabsteori.
  11. Generel elektrofysiologi, musklers, nervers, hjertets og det respiratoriske systems funktion vil blive illustreret i praksis ved laboratorieøvelser.
 


Litteratur
  • Hill, Wyse, Anderson: Animal Physiology, 4. ed. Sinauer.


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
  1. Tilfredsstillende deltagelse i laboratorieøvelser er en forudsætning for deltagelse i eksamenslement a). Bestået/ikke-bestået, intern censur ved underviser. (04017222).

     

Eksamen- og censurform:
  1. Aflevering af 5 rapporter og 2 skriftlige essays. (0 ECTS). Bestået/ikke bestået intern censur ved underviser. (04017212).
  2. 4 timers skriftlig eksamen med hjælpemidler. (10 ECTS). Ekstern censur, 7-trinsskala. Nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort under 'Course Information. på kursets side i Blackboard.(04017202).


Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 56 timer
Træningsfase: 44 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 24 timer
 - Laboratorieøvelser: 20 timer

Aktiviteter i studiefasen
I studiefasen forventes de studerende at arbejde med selvstudium af lærebogen og eksempler og opgaver heri samt i det tilknyttede online materiale. Derudover indgår såvel skriftlige hjemmeopgaver og laboratorierapporter som centrale elementer i studiefasen, og de studerende kan forvente feedback fra en underviser på begge dele. De studerende forventes også at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasens opgaver samt et reservere en mindre del til repetition op til den skriftlige eksamen.Undervisningsform
De studerende introduceres til det faglige pensum gennem forelæsninger, hvor der lægges vægt på interaktive indslag. Efterfølgende arbejdes der med opgaver og yderligere faglig gennemgang i eksaminatorietimer, hvor de studerende i højere grad forventes at deltage aktivt med mundtlig præsentation. Som et supplement til disse to undervisningsformer, illustreres udvalgte overordnede fysiologiske principper og metoder gennem 5 laboratorieøvelser. De studerendes skriftlige færdigheder testes gennem afrapportering af laboratorieøvelserne (grupper), hvortil der gives feedback. For at styrke de studerendes skriftlige færdigheder er der yderligere indlagt 2 individuelle skriftlige essay afleveringer, som er en del af forudsætningsprøven.

Sprog
Dette kursus undervises på dansk.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2017 til 31. januar 2019.