DM505: Databasedesign og -programmering (5 ECTS)

STADS: 15005101

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: jbaumbac@imada.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Tirsdag 10-12 U55 6-11
Fælles I Onsdag 08-10 U140 5
Fælles I Torsdag 08-10 U55 5,7,9
Fælles I Torsdag 08-10 U140 11
H7 TE Tirsdag 12-14 U53 6-8
H7 TE Tirsdag 12-14 U152 9-10
H7 TE Tirsdag 12-14 U44 11
H7 TE Onsdag 10-12 U24 5
H7 TE Torsdag 14-16 U154 6,8
H7 TE Torsdag 14-16 U31 10
H8 TE Tirsdag 14-16 U31 6,8
H8 TE Tirsdag 14-16 U155 7,11
H8 TE Tirsdag 14-16 U153 9
H8 TE Tirsdag 14-16 T9 10
H8 TE Onsdag 14-16 U31 5
H8 TE Torsdag 12-14 U56 6
H8 TE Torsdag 12-14 U24 8
H8 TE Torsdag 12-14 T9 10
T1 TE Tirsdag 08-10 U23A 6,8,10
T1 TE Onsdag 16-18 U24 5
T1 TE Onsdag 08-10 U50A 6,8
T1 TE Onsdag 08-10 U155 7,9-11
T2 TE Onsdag 10-12 U146 5,7-9
T2 TE Onsdag 10-12 U153 6,10
T2 TE Onsdag 10-12 U176 11
T2 TE Torsdag 10-12 U161 6,10
T2 TE Torsdag 10-12 U142 8
T3 TE Onsdag 12-14 U156 5-9,11
T3 TE Torsdag 12-14 U11 6
T3 TE Torsdag 12-14 U154 8
T3 TE Torsdag 12-14 U146 10
T3 TE Fredag 08-10 U168 10
T4 TE Onsdag 14-16 U24 5-8
T4 TE Onsdag 14-16 T9 9,11
T4 TE Torsdag 14-16 U31 6
T4 TE Torsdag 14-16 U142 8
T4 TE Torsdag 14-16 U161 10
T4 TE Fredag 10-12 U168 10
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Kommentar:
Ubegrænset deltagerantal.

Indgangskrav:
Ingen.

Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at:
  • Have kendskab til progammering med Java
  • Have kendskab til progammering generelt
 


Formål
At give de studerende teoretisk indsigt og praktisk erfaring i at anvende, designe og implementere en relationel database.

Stoffet fra DM550 Introduktion til programmering skal være kendt. Det antages også, at den studerende har en grundlæggende viden om modellering af softwaresystemer.

Kurset giver et fagligt grundlag for kurset ‘principper for databasesystemer’

I forhold til læringsresultater af graden kurset har eksplicit fokus på:

  • Giver kompetence til at planlægge og designe en relationel database
  • Kendskab til strukturerede querying og manipulere relationsdatabaser
  • Anvendelse af en relationel database system til at modellere virkelige data
  • Udvikling færdigheder i programmeringen af database applikationer
  • håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- og arbejdssammenhænge
  • identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer
  •  
 


Målbeskrivelse
Efter kurset forventes de studerende at kunne:
  • designe en passende konceptuel model for en database ud fra en problembeskrivelse.
  • transformere en konceptuel model for en database til en passende relationel model
  • opskrive SQL udtryk for forespørgsler på en relationel database
  • optimere en relationel database gennem valg af indekser, brug af ækvivalente SQL udtryk, samt brug af teorien for normalformer
  • tilgå en database fra et applikationsprogram
  • beskrive et udført arbejde omhandlende ovenstående punker i et klart og præcist sprog, og på en struktureret måde 
  • træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger
  • beskrive, formulere og formidle problemstillinger og resultater til enten fagfæller og ikke-specialister eller samarbejdspartnere og brugere
 


Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Relationelle databaser
  • databasedesign (konceptuel datamodellering, normalformer)
  • relationel algebra
  • SQL
  • integration af SQL i programmeringssprog
  • basal diskstruktur
  • indexer og implementationer heraf (hash-baserede, træ-baserede)
 


Litteratur
    Meddeles ved kursets start.


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
  1. Projektopgaver er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a). Bestået/ikke-bestået, intern censur ved underviser. (15005112).
Eksamen- og censurform:
  1. 1-dags take-home eksamen. (5 ECTS). Ekstern censur, 7-trinsskala. (15005102).
Mundtlig reeksamen. Intern censur, 7-trinsskala.

Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 22 timer
Træningsfase: 20 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 20 timer

Aktiviteter i studiefasen

Undervisningsform
I introfasen introduceres og perspektiveres begreber, teorier og modeller. I træningsfasen træner de studerende færdigheder og trænger dybere ned i det stof. 
I studiefasen får de studerende faglige, personlige og sociale erfaringer, der sætter dem i stand til at befæste og videreudvikle deres videnskabelige kompetencer. Der er fokus på fordybelse, forståelse og udvikling af samarbejdskompetencer


Sprog
Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren. Dog altid på Engelsk ved deltagelse af internationale studerende.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2017 til 31. januar 2019.