DM530: Systemudviklingsmetodologi - balancen mellem agilitet og disciplin (5 ECTS)

STADS: 15007201

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.
3. kvartal.

Ansvarlige undervisere
Email: lobo@mmmi.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 14-16 U17 05-11
Fælles I Mandag 14-16 U17 05-11
Fælles I Mandag 14-16 U17 05-11
Fælles I Mandag 14-16 U17 05-11
Fælles I Mandag 14-16 U17 05-11
Fælles I Mandag 14-16 U17 05-11
Fælles I Mandag 14-16 U17 05-11
Fælles I Mandag 14-16 U17 05-11
Fælles I Torsdag 14-16 U17 05-11
Fælles I Torsdag 14-16 U17 05-11
Fælles I Torsdag 14-16 U17 05-11
Fælles I Torsdag 14-16 U17 05-11
Fælles I Torsdag 14-16 U17 05-11
Fælles I Torsdag 14-16 U17 05-11
Fælles I Torsdag 14-16 U17 05-11
Fælles I Torsdag 14-16 U17 05-11
S1 TE Onsdag 12-14 U17 06-10
S1 TE Onsdag 12-14 U17 06-10
S1 TE Onsdag 12-14 U17 06-10
S1 TE Onsdag 12-14 U17 06-10
S1 TE Onsdag 12-14 U17 06-10
S1 TE Onsdag 12-14 U17 06-10
S1 TE Onsdag 12-14 U17 06-10
S1 TE Onsdag 12-14 U17 06-10
S1 TE Fredag 12-16 U17 11
S1 TE Fredag 12-16 U17 11
S1 TE Fredag 12-16 U17 11
S1 TE Fredag 12-16 U17 11
S1 TE Fredag 12-16 U17 11
S1 TE Fredag 12-16 U17 11
S1 TE Fredag 12-16 U17 11
S1 TE Fredag 12-16 U17 11
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Kommentar:
Ubegrænset deltagerantal. 3. kvartal.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Stoffet fra kurset DM529 Iterativ systemudvikling skal være kendt.

Kursusintroduktion
Kursets formål er at give den studerende kendskab til væsentlige systemudviklingstemaer, softwares livscyklus og systemudviklingsmetoderdologier. At sætte den studerende i stand til at beskrive og sammenligne systemudviklingsmetodologier, samt vurdere egentheden af forskellige metodologier i konkrete udviklingssituationer, herunder specifikt at kunne forklare brydningen mellem agile og planlægningsorienterende metodologier.

Forventet læringsudbytte
- Redegøre for hvad et softwareprodukt er, beskrive forskellige typer af softwareprodukter og redegøre for softwareprodukters forskellige former for betydning for organisationer.
- Forklare software-livscyklusprocesser herunder ikke- udviklingsrelaterede processer.
- Forklare syatemudviklingsmetodologier generelt, herunder redegøre for hovedtyper af metodologier og forklare det syn på softwareudvikling der ligger bag dem samt andre kendetegn ved dem.
- Redegøre for karakteristika ved metodologier.
- Forklare brydningen mellem agile og planlægningsorienterede metodologier.
- Beskrive, karakterisere og sammenligne konkrete metodologier.
- Karakterisere og skelne mellem forskellige udviklingssituationer.

Emneoversigt
Softwareproduktet og dets kontekst. Softwares livscyklus og livscyklusprocesser. Betydningen af informationsteknologi for organisationer. Systemudviklingsmetodologier. Brydningen mellem agile og planlægningsorienterede metodologier. Balancen mellem agilitet og disciplin. Systemudviklingssituationer. Egenthed af forskellige metodologier i forhold til konkrete udviklingssituationer.

Litteratur
  • Meddeles ved kursets start..


Pensum
Se pensumbeskrivelse.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
a) Projektopgave der bedømmes Bestået /Ikke bestået og inten censur ved underviser (15007212). Projektopgaven skal være bestået for at man kan gå til den mundtlige eksamen.
b) Mundtlig eksamen der bedømmes med karakter efter 7-trinsskalaen og ekstern censur (15007202).

Reeksamen efter 4. kvartal

Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

Forelæsninger: 28 timer
Eksaminatorietimer/opgaveregning: 14 timer
Aktiviteter i studiefasen

Sprog
Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Dette er den nyeste version af en kursusbeskrivelse, som trådte i kraft den 1. feb 2010.