DM544: Computerarkitektur (5 ECTS)

STADS: 15012201

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.
2. kvartal.

Ansvarlige undervisere
Email: gu@imada.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 08-10 U15 45-47
Fælles I Tirsdag 08-10 U15 45-51
S1 TE Mandag 08-10 U15 48
S1 TE Onsdag 10-12 U27a 49-51
S1 TE Fredag 10-12 U15 45-51
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Kommentar:
Ubegrænset deltagerantal. 2. kvartal

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Stoffet fra DM502 Programmering A DM502 og DM503 Programmering B skal være kendt. ELLER Stoffet fra DM536 Introduktion til Programmering og DM537 Objekt-orienteret programmering skal være kendt.

Kursusintroduktion
At introducere datamaskiners arkitektur, fra logikniveauet over mikroprogramniveauet til det konventionelle ISA niveau. Desuden vigtige komponenter i lagerhierarkiet, busarkitekturer og organiseringen af moderne pipelinede CPU'er.

Kompetencer
De studerende vil opnå indsigt i opbygningen af moderne datamater og deres CPUer, med henblik på at kunne sammenligne og vurdere sådannes ydeevne på et teknologiuafhængigt plan. Mere specifikt forventes den studerende:

  • at forstå elementære logik-diagrammer, og at kunne udtrykke funktionaliteten af basale CPU komponenter i form af sådanne, specielt at kunne udnytte rekursive definitioner til minimering af den længste sti
  • at kunne udtrykke funktionaliteten af en ISA niveau instruktion ved fortolkning på en underliggende (mikro)maskinarkitektur. at kunne fortolke almindelige binære heltals og flydende tals repræsentationer, og at kunne konvertere mellem disse
  • at kende og kunne forklare de forskellige lagerkomponenters egenskaber og begrænsninger, herunder deres adresseringsstruktur, samt vurdere ydeevnen af et flerniveau lagerhierarki
  • at kunne forklare og diskutere moderne CPU'ers interne udnyttelse af parallelisme i form af pipelining, begrænsninger af denne samt fordeling af opgaver på flere funktionelle enheder
  • at kunne forklare og diskutere datamatens indre opbygning og interne kommunikationsveje på et overordnet plan, herunder kommunikation med ydre enheder samt afbrydelser fra disse
  • at kunne udtrykke funktionaliteten af en given algoritme som et assemblerprogram, herunder at kunne bringe et sådant program til udførelse på en konkret maskine
Forventet læringsudbytte
Efter kurset forventes den studerende at kunne:

  • fortolke elementære logik-diagrammer og sandhedstabeller, samt udtrykke funktionaliteten af basale CPU komponenter i form af sådanne, specielt at kunne udnytte rekursive definitioner til minimering af den længste sti
  • udtrykke funktionaliteten af en ISA niveau instruktion ved fortolkning på en underliggende (mikro)maskinarkitektur
  • fortolke almindelige binære heltals og flydende tals repræsentationer, og at kunne konvertere mellem disse
  • forklare de forskellige lagerkomponenters egenskaber og begrænsninger, herunder deres adresseringsstruktur, samt vurdere ydeevnen af et flerniveau lagerhierarki
  • forklare og diskutere moderne CPU'ers interne udnyttelse af parallelisme i form af pipelining, begrænsninger af denne samt fordeling af opgaver på flere funktionelle enheder
  • forklare og diskutere datamatens indre opbygning og interne kommunikationsveje på et overordnet plan, herunder kommunikation med ydre enheder samt afbrydelser fra disse
  • udtrykke funktionaliteten af en given algoritme som et assemblerprogram, herunder at kunne bringe et sådant program til udførelse på en konkret maskine
Emneoversigt
Det digitale logikniveau, mikroarkitekturniveauet, herunder pipelining og andre ydelsesforbedringer samt cache-lagre, ISA-niveauets instruktiontyper, -formater og adresseringsmetoder, datatyper og talrepræsentationer samt assemblerprogrammering.

Litteratur
    Meddeles ved kursets start.


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
  1. En obligatorisk opgave bedømmes med bestået/ikke bestået. Intern bedømmelse ved underviser (1 ECTS). Opgaverne skal være bestået for at man kan deltage i eksamen. (15012212)
  2. Mundtlig eksamen med karakter efter 7-trinsskala, ekstern censur, 4 ECTS. (15012202)

Reeksamen efter 2. kvartal.



Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

Forelæsninger (21 timer), eksaminatorier (21 timer) og projektarbejde.
Aktiviteter i studiefasen

Sprog
Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren. Dog altid på Engelsk ved deltagelse af internationale studerende.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2012 til 31. august 2013.