DM549: Diskrete Metoder til Datalogi (10 ECTS)

STADS: 15015101

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: lenem@imada.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 10-12 U64 2 Lene Monrad Favrholdt
Fælles I Mandag 14-16 U55 36
Fælles I Mandag 08-10 U55 37,39,41,43-44,47-48
Fælles I Tirsdag 08-10 U55 45
Fælles I Onsdag 08-10 U55 37
Fælles I Onsdag 14-16 U55 38-41,43-50
H7 TE Mandag 14-16 U20 38,40,43,45-46,48
H7 TE Mandag 14-16 U23A 44
H7 TE Mandag 14-16 U31 49
H7 TE Tirsdag 12-14 U13 39,44 SFV H7 DM549
H7 TE Tirsdag 14-16 U8 48 SFV H7 DM549
H7 TE Onsdag 16-18 *Odense Lokalitet aftales 4 38,41,43,47 SF H7 DM549
H7 TE Onsdag 14-16 U142 51
H7 TE Torsdag 08-10 U155 37-41,43-44,46-50
H8 TE Tirsdag 10-12 *Odense Lokalitet aftales 10 38,41,43,47 SF H8 DM549
H8 TE Tirsdag 08-10 U140 38
H8 TE Tirsdag 10-12 U166 40
H8 TE Tirsdag 12-14 U130 43
H8 TE Tirsdag 12-14 U17 44
H8 TE Tirsdag 12-14 U59 45
H8 TE Tirsdag 12-14 U152 46
H8 TE Tirsdag 12-14 U142 48
H8 TE Tirsdag 12-14 U131 49
H8 TE Onsdag 08-10 U146 51
H8 TE Torsdag 10-12 U10 37
H8 TE Torsdag 10-12 U152 38-41,43-44,46-50
H8 TE Torsdag 14-16 U153 39,48 SFV H8 DM549
H8 TE Torsdag 14-16 U152 44 SFV H8 DM549
H9 TE Mandag 10-12 U155 38,40,43-46,48
H9 TE Mandag 10-12 U24 39 SFV H9 DM549
H9 TE Mandag 10-12 U148 49
H9 TE Mandag 08-10 U155 51
H9 TE Tirsdag 14-16 U130 48 SFV H9 DM549
H9 TE Onsdag 08-10 U146 43
H9 TE Torsdag 08-10 *Odense Lokalitet aftales 7 38,41,43,47 SF H9 DM549
H9 TE Torsdag 08-10 U154 38 Studiefasetimer
H9 TE Torsdag 08-10 U158A 38 Studiefasetimer
H9 TE Torsdag 08-10 U158B 38 Studiefasetimer
H9 TE Torsdag 10-12 U130 44 SFV H9 DM549
H9 TE Fredag 12-14 U56 37-41,44,46-49
H9 TE Fredag 12-14 U31 50
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Kommentar:
Ubegrænset deltagerantal. Fælles undervisning med DM547 Diskret matematik og MM537 Introduktion til matematiske metoder.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at have A-niveau i matematik fra en gymnasial uddannelse.

Formål
Kurset skal formidle basale teknikker i at arbejde med matematiske begreber, der er vigtige inden for datalogi. Dette er en væsentlig forudsætning for at kunne beskrive, analysere og løse datalogiske problemstillinger.

Kurset giver fagligt grundlag for alle datalogikurser fra uddannelsens andet semester.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • formidle viden om forskellige bevismetoder
  • give kompetence til at analysere og generalisere datalogiske problemstillinger og algoritmer
  • give færdigheder i at udtrykke sin viden klart og præcist
  • udvikle færdigheder i at beskrive, analysere og løse datalogiske problemstillinger ved anvendelsen af metoder og modelleringsformalismer fra fagets kerneområder og dets matematiske støttediscipliner


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • formalisere udsagn på en korrekt logisk måde
  • udtrykke sig kort og præcist
  • bevise påstande ved hjælp af forskellige bevismetoder såsom direkte bevis, kontrapositionsbevis, modstridsbevis og induktionsbevis
  • anvende begreber, resultater og teknikker lært i kurset på konkrete problemer, kendte såvel som nye
  • argumentere fyldestgørende for sine løsninger
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Logik
  • Mængder og kardinalitet
  • Funktioner
  • Bevisteknikker: direkte bevis, kontrapositionsbevis, modstridsbevis og induktionsbevis
  • Talteori, herunder delelighed, primtal og kongruenser
  • Anvendelser af talteori såsom kryptering
  • Matricer: addition, multiplikation og transponering
  • Relationer, herunder forskellige repræsentationer af relationer, lukninger, partielle ordninger og ækvivalensrelationer
  • Introduktion til grafer og træer
  • Rækker og følger, herunder konvergens og approksimation af funktioner
Litteratur
    Meddeles ved kursets start.


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen.

Eksamen- og censurform:
  1. Obligatoriske opgaver, bedømmes ved intern censur, bestået/ikke bestået. 0 ECTS (15015112)
  2. Skriftlig eksamen efter 7-trinsskalaen, bedømmes ved ekstern censur. Alle hjælpemidler tilladt, bortset fra internet. 10 ECTS (15015102)
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 42 timer
Træningsfase: 42 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 42 timer

Aktiviteter i studiefasen Studiefase: 20 timer
Undervisningsform
Aktiviteter i studiefasen:
  • Løse opgaver
  • Læse den tildelte literatur
  • Øve at anvende den tilegnede viden


Sprog
Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2016 til 31. august 2018.