FF501: Førsteårsprojekt (10 ECTS)
STADS: 0002211
Niveau
Bachelorkursus
Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.
Ansvarlige undervisere
Email: shan@sdu.dk
Skemaoplysninger
Hold |
Type |
Dag |
Tidsrum |
Lokale |
Uger |
Kommentar |
Fælles |
I |
Mandag |
10-12 |
U55 |
10 |
Naturvidenskab, Matematik og Datalogi |
Fælles |
I |
Mandag |
14-16 |
U48A |
10 |
Farmaci og Biologi |
Fælles |
I |
Mandag |
09-12 |
U20 |
16 |
U55: BMB, U48a: IMADA, U140: FKF, U20: Biologi og 17.109: Sund. |
Fælles |
I |
Mandag |
09-12 |
U48A |
16 |
U55: BMB, U48a: IMADA, U140: FKF, U20: Biologi og 17.109: Sund. |
Fælles |
I |
Mandag |
09-12 |
U55 |
16 |
U55: BMB, U48a: IMADA, U140: FKF, U20: Biologi og 17.109: Sund. |
Fælles |
I |
Mandag |
09-12 |
WP 17.109 |
16 |
U55: BMB, U48a: IMADA, U140: FKF, U20: Biologi og 17.109: Sund. |
Fælles |
I |
Mandag |
09-12 |
U140 |
16 |
U55: BMB, U48a: IMADA, U140: FKF, U20: Biologi og 17.109: Sund. |
B1 |
TE |
Mandag |
14-16 |
U157 |
21 |
Week 6th meeting |
B1 |
TE |
Tirsdag |
08-10 |
U58 |
10 |
SFV |
B2 |
TE |
Tirsdag |
12-14 |
U58 |
10 |
SFV |
B3 |
TE |
Tirsdag |
08-10 |
U105 |
10 |
SFV |
D2 |
TE |
Onsdag |
14-16 |
U153 |
10 |
SFV |
D3 |
TE |
Torsdag |
12-14 |
U51 |
10 |
SFV |
F1 |
TE |
Tirsdag |
15-17 |
U142 |
10 |
SFV |
F2 |
TE |
Tirsdag |
08-10 |
U151 |
10 |
SFV Gruppe E |
F2 |
TE |
Onsdag |
08-10 |
U58 |
10 |
SFV Gruppe D |
F2 |
TE |
Fredag |
10-12 |
U58 |
10 |
SFV Gruppe F |
F3 |
TE |
Mandag |
16-18 |
U48A |
10 |
SFV |
F4 |
TE |
Tirsdag |
12-14 |
U143 |
10 |
SFV |
H1 |
TE |
Mandag |
12-14 |
U46 |
16 |
Rapport |
H1 |
TL |
Tirsdag |
09-12 |
U20 |
16-17 |
LaTeX |
H1 |
TL |
Tirsdag |
09-12 |
U24 |
16-17 |
LaTeX |
H2 |
TE |
Mandag |
14-16 |
U46 |
16 |
Rapport |
H2 |
TL |
Torsdag |
14-17 |
U20 |
16-17 |
LaTeX |
H2 |
TL |
Torsdag |
14-17 |
U24 |
16-17 |
LaTeX |
H3 |
TE |
Tirsdag |
14-16 |
U24 |
16 |
Rapport |
H3 |
TL |
Tirsdag |
09-12 |
U24 |
20 |
LaTeX-Poster |
H3 |
TL |
Tirsdag |
09-12 |
U20 |
20 |
LaTeX-Poster |
H4 |
TE |
Tirsdag |
16-18 |
U24 |
16 |
Rapport |
H4 |
TL |
Torsdag |
14-17 |
U24 |
20 |
LaTeX-Poster |
H4 |
TL |
Torsdag |
14-17 |
U20 |
20 |
LaTeX-Poster |
H5 |
TE |
Onsdag |
08-10 |
U147 |
16 |
Rapport |
H6 |
TE |
Onsdag |
10-12 |
U147 |
16 |
Rapport |
H7 |
TE |
Tirsdag |
08-10 |
U50A |
16 |
Rapport |
H8 |
TE |
Tirsdag |
10-12 |
U50A |
16 |
Rapport |
H9 |
TE |
Torsdag |
12-14 |
U50A |
16 |
Rapport |
H10 |
TE |
Mandag |
16-18 |
U46 |
16 |
Rapport |
H11 |
TL |
Mandag |
10-15 |
WP 19 3.08 |
17 |
Sund info komp |
H11 |
TE |
Fredag |
08-10 |
*Odense Lokalitet aftales 10 |
17 |
Biblioteket.info komp. |
H12 |
TE |
Fredag |
10-12 |
*Odense Lokalitet aftales 10 |
17 |
Biblioteket.info komp. |
H13 |
TE |
Fredag |
12-14 |
*Odense Lokalitet aftales 10 |
17 |
Biblioteket.info komp. |
H14 |
TE |
Fredag |
14-16 |
*Odense Lokalitet aftales 10 |
17 |
Biblioteket.info komp. |
H15 |
TE |
Onsdag |
08-10 |
*Odense Lokalitet aftales 10 |
17 |
Biblioteket.info komp. |
H16 |
TE |
Onsdag |
10-12 |
*Odense Lokalitet aftales 10 |
17 |
Biblioteket.info komp. |
H17 |
TE |
Mandag |
08-10 |
*Odense Lokalitet aftales 11 |
17 |
Biblioteket.info komp. |
H18 |
TE |
Mandag |
14-16 |
*Odense Lokalitet aftales 9 |
17 |
Biblioteket.info komp. |
H19 |
TE |
Torsdag |
12-14 |
*Odense Lokalitet aftales 10 |
17 |
Biblioteket.info komp. |
H20 |
TE |
Torsdag |
14-16 |
*Odense Lokalitet aftales 11 |
17 |
Biblioteket.info komp. |
H21 |
TE |
Tirsdag |
14-16 |
U56 |
20 |
posters |
H22 |
TE |
Tirsdag |
16-18 |
U56 |
20 |
posters |
H23 |
TE |
Onsdag |
08-10 |
U56 |
20 |
posters |
H24 |
TE |
Onsdag |
10-12 |
U56 |
20 |
posters |
H25 |
TE |
Onsdag |
14-16 |
U56 |
20 |
posters |
H26 |
TE |
Torsdag |
08-10 |
U56 |
20 |
posters |
H27 |
TE |
Torsdag |
10-12 |
U56 |
20 |
posters |
H28 |
TE |
Fredag |
08-10 |
U56 |
20 |
posters |
H29 |
TE |
Fredag |
10-12 |
U56 |
20 |
posters |
H30 |
TE |
Fredag |
12-14 |
U56 |
20 |
posters |
M1 |
TE |
Onsdag |
14-16 |
U26 |
10 |
SFV |
M2 |
TE |
Onsdag |
14-16 |
U26 |
10 |
SFV |
N1 |
TE |
Tirsdag |
08-10 |
U141 |
10 |
SFV |
N2 |
TE |
Torsdag |
14-16 |
U7 |
10 |
SFV |
N3 |
TE |
Tirsdag |
14-16 |
U57 |
10 |
SFV
|
N4 |
TE |
Torsdag |
08-10 |
U142 |
10 |
SFV |
N5 |
TE |
Tirsdag |
14-16 |
U24 |
10 |
SFV
|
N6 |
TE |
Mandag |
08-10 |
U7 |
10 |
SFV |
N7 |
TE |
Torsdag |
08-10 |
U51 |
10 |
SFV gruppe D,E og F |
N8 |
TE |
Tirsdag |
10-12 |
U141 |
10 |
SFV |
N10 |
TE |
Mandag |
16-18 |
U143 |
10 |
SFV |
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
Pensum fra 1.-3. kvartals kurser på enten Anvendt Matematik, Biokemi og Molekylær Biologi, Biologi, Datalogi, Farmaci, Fysik, Kemi eller Matematik forudsættes kendt.
FormålDe studerende skal planlægge og udføre et valgfrit projekt blandt en række forslag fra institutterne over et naturvidenskabeligt emne for herigennem at opnå færdigheder i samarbejde, kommunikation, erfaringsdeling, videnskabelig metode og i behandling af en videnskabelig problemstilling. De specifikke faglige kompetencer vil afhænge af projektvalg og er beskrevet i projektoplæggene.
MålbeskrivelseVed afslutning af kurset forventes den studerende at kunne:
- planlægge og gennemføre et projekt baseret på en videnskabelig problemstilling med tilhørende forsøgsdesign (teoretisk gennemgang eller eksperimentel forsøgsrække)
- håndtere de mest almindelige IT-redskaber
- kommunikere, samarbejde og vidensdele via e-learn.sdu.dk
- lave en rapport og en poster inden for det valgte projektemne
- foretage en grundig litteratursøgning som benyttes til analyse og diskussion i forbindelse med såvel det skriftlige arbejde som den mundtlige præsentation og forsvar ved et eksamensseminar
- formidle et projekt i et større forum ved posterfremvisning
- give en mundtlig præsentation af projektet ved et eksamensseminar.
- diskutere og begrunde centrale aspekter af projektet ved det mundtlige forsvar.
- demonstrere overblik og evne til at integrere centrale aspekter af projektet ved det mundtlige forsvar.
Indhold1) Matematik/Statistik
2) Kemi
3) Fysik
4) Farmaci
5) Biologi
6) Biokemi og Molekylær biologi
7) Datalogi
8) Sundhedsvidenskab (Kun for studerende på Farmaci)
9) Tværfaglige projekter der involverer to-til-flere af ovenstående fag.
Den studerende kan enten vælge et monofagligt projekt, hvor den studerende fordyber sig i et fagligt emne indenfor fagene 1-8, eller vælge et tværfagligt projekt, hvor emnet dækker over flere fag. De fleste monofaglige projekter vil naturligt medføre tværfaglighed (det vil f.eks. være nødvendigt at lære noget om kemi for at udføre et miljøbiologisk projekt); men den studerende kan fokusere på tværfagligheden, ved at vælge et decideret tværfagligt projekt.
LitteraturDer er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Forudsætningsprøven består af følgende fire elementer, som bedømmes samlet:
- Deltagelse i møder med vejleder
- Deltagelse i midtvejsseminar
- Gennemføre obligatoriske minikurser
- Aktiv deltagelse i gruppearbejdet ved udarbejdelse af projektrapporten
- Bestået/ikke-bestået, intern bedømmelse ved underviser. (0002222).
Eksamen- og censurform:
Den endelig afsluttende evaluering kræver godkendelse/beståelse af fire elementer:
- Fælles projektrapport
- Procesanalyse
- Posterpræsentation på ”stormøde”
- Individuel mundtlig eksamen bestående af et foredrag og efterfølgende spørgsmål, som tager udgangspunkt i projektrapporten.
- Bedømmelse efter 7-trinsskalaen med intern censur. (10 ECTS). (0002212).
For at opnå en bestået karakter i den mundtlige eksamen, skal punkt 1-3 være bestået.
Evalueringen af punkt 1-3, herunder projektrapporten, gælder til og med reeksamen i indeværende år og kan således ikke overføres til det efterfølgende år.
Reeksamen i august efter aftale med vejleder.
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Februar/Marts:
Projektvalg og vejledervalg efter orientering og skriftligt materiale. I forbindelse med projektvalg dannes grupperne, som består af 3-5 studerende.
Marts-Juni:
1) Projektplanlægning i samarbejde med vejleder. Problemstillingen identificeres og der formuleres en projektplan.
2) Opnåelse af nødvendige redskabskompetencer ved at følge tilrettelagte forløb. I begyndelsen af 4.kvartal udbydes en række korte projektrelaterede forløb, hvoraf to: Projektarbejde (inkl. introduktion til litteratursøgning og e-learn.sdu.dk) og Formidling ( rapport og posterfremstilling) er obligatoriske for alle studerende, mens andre redskabsforløb følges efter behov (Powerpoint, Wordog LaTeX)).
3) Vidensindsamling, forsøgsplanlægning og udførelse af eksperimenter.
4) Midtvejsseminar med fremlæggelse af problemstilling.
5) Vidensbearbejdning, databearbejdning.
6) Rapportskrivning, procesanalyse og posterfremstilling.
Aktiviteter i studiefasen
UndervisningsformFebruar/Marts:
Projektvalg og vejledervalg efter orientering og skriftligt materiale. I forbindelse med projektvalg dannes grupperne, som består af 3-5 studerende.
Marts-Juni:
1) Projektplanlægning i samarbejde med vejleder. Problemstillingen identificeres og der formuleres en projektplan.
2) Opnåelse af nødvendige redskabskompetencer ved at følge tilrettelagte forløb. I begyndelsen af 4.kvartal udbydes en række korte projektrelaterede forløb, hvoraf to: Projektarbejde (inkl. introduktion til litteratursøgning og e-learn.sdu.dk) og Formidling ( rapport og posterfremstilling) er obligatoriske for alle studerende, mens andre redskabsforløb følges efter behov (Powerpoint, Wordog LaTeX)).
3) Vidensindsamling, forsøgsplanlægning og udførelse af eksperimenter.
4) Midtvejsseminar med fremlæggelse af problemstilling.
5) Vidensbearbejdning, databearbejdning.
6) Rapportskrivning, procesanalyse og posterfremstilling.
Sprog
Der er ikke registreret nogle oplysninger om undervisningssproget.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2016 til 31. januar 2019.