MM519: Matematikkens historie (5 ECTS)

STADS: 13001901

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.
1. kvartal.

Ansvarlige undervisere
Email: jessica@imada.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 12-14 U147 35-36
Fælles I Mandag 12-14 U10 37-41
Fælles I Fredag 10-12 U35 35-39
S1 TE Tirsdag 14-16 U27a 37-40
S1 TE Torsdag 12-14 U27a 35-39,41
S1 TE Torsdag 12-14 U44 40
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Skemaændringer:
: Lokaleændring torsdag uge 40 til U44

Kommentar:
Samlæses med MM822.

Ubegrænset deltagerantal. Kurset kører i 1. kvartal.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Stoffet fra Ringe og Talteori (MM510) og Topologi II (MM509) skal være kendt.

Kursusintroduktion
At give de studerende et overblik over matematikkens historie fra de ældste tider til det 20. århundrede. Der lægges vægt på, at give et mere detaljeret indblik i udvalgte emner fra ligningernes historie. Euklidisk og ikke-Euklidisk geometri samt analysens udvikling.

Kompetencer
Udover den faglige viden som forventes opnået i dette kursus, er målet at den studerende opnår indsigt i dynamikken i de matematiske teoriers og begrebers udvikling og at denne indsigt bidrager til en dybere forståelse af de behandlede matematiske begreber. Desuden vil denne indsigt sætte den studerende i stand til 1. at perspektivere de matematiske teorier som kurset lægger vægt på, 2) at sætte teorierne i forhold til hinanden og 3) at skabe sammenhæng mellem teorierne. (Kurset behandler flere emner fra gymnasie-pensum, såsom ligninger og differential- og integral-regning.) Forståelsen af matematikkens udvikling skal bidrage til at den studerende får indblik i hvordan matematiske begreber formuleres og udvikles, hvilket er et trin på vejen til at den studerende selv kan formulere matematiske begreber. Kursets brug af historisk kildemateriale optræner den studerendes kritiske sans ved gennemlæsning af matematiske beviser hvorfor kurset også udvikler den studerendes ræsonnementskompetence.

Forventet læringsudbytte
Det forventes, at den studerende efter kursets forløb kan

• udvælge og præsentere relevante dele af kursets emner
• placere et stykke konkret matematik i en indre og ydre historisk kontekst
• præsentere konkrete matematiske metoder som matematikere tidligere har benyttet

Emneoversigt
Tal, størrelser, reelle tal. Græsk geometri. Ligningernes historie. Differential- og integralregningens forhistorie. Differential- og integralregning: Newton og Leibniz. Analysens udvikling i 1700-tallet. Analysens udvikling i 1800-tallet. Ikke-Euklidisk geometri. Træk af udviklingen fra det 19. og 20. århundrede.

Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.

Pensum
Se pensumbeskrivelse.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
Mundtlig eksamen. Ekstern censur. Karakterer efter 7-skalaen. (13001902)

Reeksamen efter 2. kvaral.

Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

24 timer forelæsninger. 22 timer eksaminatorietimer.
Aktiviteter i studiefasen

Sprog
Dette kursus undervises på dansk.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Dette er den nyeste version af en kursusbeskrivelse, som trådte i kraft den 1. sep 2010.