MM556: Matematik og statistik for farmaci (5 ECTS)

STADS: 13015901

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: colchero@imada.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 08-10 U55 48
Fælles I Mandag 08-10 U47 49
Fælles I Mandag 14-16 U55 50
Fælles I Onsdag 12-14 U48A 36-41,43-46
Fælles I Onsdag 08-10 U55 47
H1 TE Onsdag 14-16 U17 36-37,39-41,43-51
H1 TE Onsdag 16-17 *Odense Lokalitet aftales 14 38,40,44-45,47,49 SF H1 MM556
H1 TE Fredag 14-16 U7 40
H1 TE Fredag 14-16 U74 46
H2 TE Mandag 10-11 *Odense Lokalitet aftales 4 38,40,45,49 SF H2 MM556
H2 TE Mandag 14-16 U23A 40
H2 TE Mandag 14-16 U17 46
H2 TE Tirsdag 10-12 U7 43
H2 TE Tirsdag 10-12 U11 51
H2 TE Onsdag 10-12 U43 41
H2 TE Onsdag 10-11 *Odense Lokalitet aftales 12 44,47 SF H2 MM556
H2 TE Torsdag 14-16 U11 36-37,39,44-50
H2 TE Torsdag 08-10 U146 40
H3 TE Mandag 14-16 U155 51
H3 TE Tirsdag 14-16 U23A 37,41
H3 TE Tirsdag 10-12 U154 39-40,45,47-50
H3 TE Tirsdag 14-16 U154 43
H3 TE Tirsdag 14-16 U31 44
H3 TE Tirsdag 14-16 U142 46
H3 TE Tirsdag 08-09 *Odense Lokalitet aftales 12 47 SF H3 MM556
H3 TE Onsdag 08-09 *Odense Lokalitet aftales 14 38,40,44-45,49 SF H3 MM556
H3 TE Torsdag 08-10 U146 36
H3 TE Torsdag 10-12 U154 40,46
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Kommentar:
Ubegrænset deltagerantal.

Indgangskrav:
Kurset kan ikke følges af studerende, der har bestået FF502, FF506 og MM536.

Dog kan dette kursus kun vælges, hvis det:

  1. indgår konstituerende på din uddannelse
  2. det står som specifik anbefaling til valgfri ECTS på det anbefalede studieforløb
  3. er del af en defineret overgangsordning for et kursus, du endnu ikke har afsluttet


Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at:
  • kunne løse aritmetiske og algebraiske opgaver (f.eks. udregne proportioner og procenter, løse ligninger med én ubekendt, osv.)
  • kunne benytte specialfunktioner (dvs. lineær, eksponential, logaritmer, polynomier, trigonometriske) 
  • kunne løse opgaver, der involverer differentiation og integration.
  • kunne multiplicere og dividere monomier, binomier, and polynomier.


Formål
I dag har studerende og udøvere indenfor forskellige dele af farmacien, fra lægemiddelformulering, stabilitet til biofarmaci såvel som i samfunds-farmaci, ved håndtering af lægemidler- og farmaceutisk statistik, brug for en solid forståelse for matematik og dens anvendelser. Som konsekvens bliver de fleste biologiske systemer undersøgt og forklaret ved hjælp af matematiske modeller. Formålet med kurset er derfor at give de studerende de grundlæggende redskaber der skal til for at forstå og løse matematiske problemer relevante indenfor farmaci. Kurset bibringer de studerende de nødvendige analytiske redskaber til at kunne differentiere, integrere og til at kunne løse differentialligninger. Der undervises i både analytiske og numeriske metoder til løsning af problemer indenfor ovenstående emneområder, såsom lineære og Taylor approksimationer, Riemann summer og Eulers metode til at løse differentialligninger. Disse numeriske metoder er især vigtige indenfor områder som Farmakokinetik og Fysisk Kemi. Derudover lærer de studerende grundlæggende begreber fra statistik. De vil oplæres indenfor de grundlæggende metoder indenfor farmaceutisk statistik, hvilket vil give dem evnen til at vurdere gyldigheden af forskningsprojekter indenfor farmaci. Endvidere vil disse metoder give de studerende forudsætning for at analysere resultater fra eksperimenter og farmacuetiske afprøvninger.

Kurset giver et fagligt grundlag for at studere emnerne med relevans for Analytisk spektroskopi, Fysisk Kemi og molekylærbiologi, som alle er en del af uddannelsen.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på:

  • Grundlæggende regnefærdigheder
  • Give viden om forskellige matematiske metoder relevant for farmaci.
  • Udvikle evne til at kunne vurdere hvilket matematisk værktøj, der er passende til at løse et givet problem
  • Give kompetence til at arbejde i grupper for at undersøge et problem indenfor farmaci ved at benytte en passende matematisk model.
  • Udvikle evne til at præsentere deres arbejde på en struktureret måde og ved brug af passende matematisk notation.
  • Udsætte de studerende for brug af matematiske modeller i videnskabelige artikler og bogkapitler i den videnskabelige litteratur.
  • Udsætte de studerende for de grundlæggende redskaber indenfor farmaceutisk statistik benyttet til undersøge regularitet og teste hypoteser.
  • Give de studerende ekspertviden indenfor et begrænset område, baseret på højt international niveau i feltet matematisk biologi og statistik med udgangspunkt I underviserens aktive rolle på området.


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • Identificere passende funktioner, der beskriver forskellige simple farmaceutiske processer 
  • Vurdere hvilke metoder (analytiske eller numeriske) til løsning af et givet problem.
  • Forstå og dermed kunne gengive både mundtligt og på skrift videnskabelige artikler/bogkapitler indenfor området.
  • Anvende de lærte metoder på nye problemer også indenfor andre områder end farmaci
  • Implementere løsninger baseret på de analytiske og numeriske metoder, lært i kurset.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Mængder, egenskaber ved elementære og specielle funktioner (lineære, logaritmiske, eksponentielle, polynomier, rationale, trigonometriske)
  • Differentiation og anvendelse af differentiation
  • Lineære  og Taylor approksimationer
  • Integraler og integrationsteknikker
  • Første- og anden-ordens differentialligninger
  • Metoder til at løse første og anden-ordens differentialligninger
  • Grundlæggende begreber indenfor sandsynlighedsregning og fordelinger
  • Beskrivende statistik
  • Metoder til hypotesetests: t-test, Chi-i-anden test, ANOVA, simpel lineær regression.
Litteratur
    Meddeles ved kursets start.


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
Eksamenspræstationen bedømmes én karakter efter 7-trinsskalaen ved intern censur og baseres på tre elementer:
  1. Tre elektroniske prøver. Tæller 60 % af den samlede bedømmelse.
    Tilladte hjælpemidler: Åben bog, R er eneste tilladte software.
  2. Otte quizzer. Tæller 20 % af den samlede bedømmelse.
  3. Fire gruppeopgaver. Tæller 20 % af den samlede bedømmelse.

(Eksamenskode: 13015902)



Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 28 timer
Træningsfase: 38 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 28 timer
 - Laboratorieøvelser: 10 timer

Aktiviteter i studiefasen Studiefase: 14 timer
Undervisningsform
Aktiviteter i studiefasen:
  • Løsning af praktiske opgaver.
  • Læse noter og andet materiale.
  • Besvare quizzer vedrørende det læste material.
  • Undersøge og diskutere termer og begreber og derefter konstruere en wiki.


Sprog
Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2016 til 31. august 2018.