BB507: Danske naturtyper og deres udvikling (5 ECTS)
STADS: 04000701
Niveau
Bachelorkursus
Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.
4. kvartal.
Ansvarlige undervisere
Email: foa@biology.sdu.dk
Email: hsj@biology.sdu.dk
Skemaoplysninger
Hold |
Type |
Dag |
Tidsrum |
Lokale |
Uger |
Kommentar |
Fælles |
I |
Mandag |
14-16 |
U49C |
15-19 |
|
Fælles |
I |
Tirsdag |
13-18 |
Ekskursion |
18 |
|
Fælles |
I |
Tirsdag |
08-18 |
Ekskursion |
19 |
|
Fælles |
I |
Onsdag |
08-18 |
Ekskursion |
19 |
|
Fælles |
I |
Torsdag |
08-10 |
U49C |
15-18, 20 |
|
Fælles |
I |
Torsdag |
08-18 |
Ekskursion |
19 |
|
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.
Kommentar:
Der indgår en ½-dags ekskursion i uge 18 0g en 3-dages ekskursion tirsdag, onsdag og torsdag i uge 19 (tre hele
dage - internat). 11.-13. maj 2010.
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
Ingen; men det anbefales, at man har fulgt kurserne: Biologi fra molekyle til økosystem (BB501) og den del af BB516 og BB517, der omhandler botanik.
KursusintroduktionKursets formål er at give de studerende et kendskab til udvalgte danske naturtyper og deres karakteristiske vegetation (for Vadehavets vedkommende også fauna). Kurset skal også give en oversigt over naturtypernes opståen og udvikling siden istiden. Endvidere skal kurset give kendskab til, hvorledes naturtypernes fremtid vil være med de miljøpåvirkninger de udsættes for nu og i fremtiden.
KompetencerDe studerende vil erhverve et kendskab til en række danske naturtyper, således at de:
• I hovedtrækkene kan beskrive dannelsen af det danske landskab under og efter istiden
• Kan beskrive de biologiske forhold i en række vigtige danske naturtyper
• Kan forstå hvilke trusler disse naturtyper er udsat for
• Har en viden om, hvordan man kan beskytte, genoprette og pleje naturtyperne
Forventet læringsudbytteEfter kurset forventes den studerende at kunne
- forklare hovedtrækkene i landskabsformernes og naturtypernes udvikling efter istiden
- identificere og beskrive de vigtigste danske naturtyper
- gøre rede for de vigtigste økologiske faktorer, der påvirker naturtyperne
- forklare de overordnede principper for naturforvaltningen i Danmark
- forklare principperne for naturpleje og naturgenopretning
- foretage selvstændig søgning af litteratur vedrørende naturtypernes karakteristika og deres forvaltning
EmneoversigtI forelæsninger og seminarer gennemgås de vigtigste naturtypers opståen og udvikling. I forbindelse med gennemgangen af de enkelte naturtyper vil der blive fokuseret på, hvorledes mennesket har ændret naturen (f.eks. udretning af vandløb, dræning, landvinding, øget kvælstofdeposition og ændret klima). Naturpleje og naturgenopretning af naturtyperne vil derfor også blive diskuteret.
Følgende emner vil indgå i den teoretiske gennemgang, idet valget af naturtyper dog kan variere fra år til år: Dannelsen af det danske landskab, beskyttede naturtyper, søer, ådale, okkerforurening fra landbrugsarealer og brunkulsområder, kær, moser, Vadehavet, kystklitter, skove, heder, overdrev og det dyrkede land.
I kurset indgår en ½-dages og en 3-dages ekskursion. På ekskursionerne besøges et antal forskellige naturtyper. På hver lokalitet gennemgås så vidt muligt stedets udvikling og hvilke miljøpåvirkninger, der har været. I forbindelse med kurset gennemgås og demonstreres miljøproblemer (f.eks. okker i vandløb).
På ½-dages ekskursionen:
Besøges en lokalitet, hvor der kan observeres landskabs- og naturudvikling.
På 3-dages ekskursionen:
1) Vandløbet og dets dal.
Skjern Å følges fra den øvre del til udløbet i Ringkøbing Fjord. Langs åen ses bl.a. på følgende påvirkninger: brunkulsgravning, okkerforurening og udretning af vandløb. Naturgenopretningen ved åen og betydningen af våde enge beskrives. Desuden besøges em lokalitet i Sønderjylland, hvor der er foretaget genopretning af en sø og/eller et vådområde.
2) Vadehavet.
De karakteristiske fysiske forhold i Vadehavet gennemgås. Desuden beskrives betydningen af planter og dyr for omsætningen og udviklingen i Vadehavet. Ved Vadehavet ses på effekter af digebygning og landindvinding. Vadehavets betydning som rasteplads for fugle belyses også.
3) Skov, højmose og hede.
I Draved Skov ses en af de få oprindelige skove, der er tilbage i Danmark. Ved skoven findes Kongsmosen, der er en højmose, hvor der bl.a. kan observeres tilgroning. Endvidere besøges en hede.
Litteratur
-
Henrik Vejre og Thomas Vikstrom:
Guide til det danske landskab,
Rhodos 1995 (optrykt som kompendium af SDU
-
Udleverede noter.
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Ingen
Eksamen- og censurform:
a) Tilfredsstillende deltagelse og godkendelse af rapport over såvel seminaremnet som den 3-dages ekskursion. Test med korte spørgsmål (heraf nogle multiple choice) ved kursets afslutning. Bedømmes samlet, bestået/ikke bestået. Intern censur ved underviserne. (04000702)
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Forelæsninger og studenterseminarer (18 t), og ekskursioner (28 t).
Aktiviteter i studiefasen
Sprog
Dette kursus undervises på dansk.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2010 til 31. august 2011.