BB507: Danske naturtyper og deres udvikling (5 ECTS)

STADS: 04014311

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: reitzel@biology.sdu.dk

Yderligere undervisere
foa@biology.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 08-10 U31 19
Fælles I Mandag 12-14 U31 19
Fælles I Mandag 08-17 *Odense Lokalitet aftales 10 20 Ekskursion
Fælles I Onsdag 08-10 U10 16-18,20
Fælles I Torsdag 08-10 U10 19-20
Fælles I Fredag 08-17 *Odense Lokalitet aftales 10 20 Ekskursion
Fælles I Lørdag 08-17 *Odense Lokalitet aftales 10 20 Ekskursion
Fælles I Søndag 08-17 *Odense Lokalitet aftales 10 20 Ekskursion
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at:
  • Stoffet fra BB531 Planter, protister og svampe og BB510 Økologi forudsættes kendt. 
 


Formål
Kursets formål er at give de studerende et kendskab til udvalgte danske naturtyper, deres karakteristiske flora og fauna og deres beskyttelse efter lovgivning og direktiver. Kurset skal også give en oversigt over naturtypernes opståen og udvikling siden istiden. Endvidere skal kurset give kendskab til, hvorledes naturtypernes fremtid vil være med de miljøpåvirkninger de udsættes for nu og i fremtiden.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne [BB531 og BB510].
 
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at: 
  • Give kompetence til at indgå i fagligt samarbejde på baggrund af gruppebaseret projektarbejde og til at strukturere egen læring
  • Give færdigheder i at strukturere og gennemføre eksperimentelle biologiske undersøgelser i felten og i at tilegne sig ny biologisk viden på en effektiv og selvstændig måde og anvende denne viden reflekterende og give færdigheder i at vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger inden for biologien og beskrive, formulere og formidle faglige problemstillinger og resultater
  • Give viden om biologiens eksperimentelle metoder og udvalgte aktuelle forskningsemner og refleksiv forståelse for biologiske teorier, metoder og praksis
 
 


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at: 
  • forklare hovedtrækkene i landskabsformernes og naturtypernes udvikling efter istiden
  • identificere og beskrive de vigtigste danske naturtyper
  • gøre rede for de vigtigste økologiske og menneskeskabte faktorer, der påvirker naturtyperne
  • forklare de overordnede principper for naturforvaltningen i Danmark
  • forklare principperne for naturpleje og naturgenopretning
  • foretage selvstændig søgning af litteratur vedrørende naturtypernes karakteristika og deres forvaltning
  • at fremlægge fagligt stof mundtligt og skriftligt
 


Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Dannelsen af det danske landskab 
  • Beskyttede naturtyper
  • Søer
  • Ådale
  • Brunkulsområder
  • Kær
  • Moser
  • Vadehavet
  • Kystklitter
  • Skove
  • Heder
  • Overdrev 
  • Det dyrkede land
 


Litteratur
    Oplyses senere


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
  1. Tilfredsstillende deltagelse (mindst 80%) ved seminarerne (12 timers eksaminatorietimer), som er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a). Bestået/ikke-bestået, intern censur ved underviser. (04014332).
  2. Deltagelse i den 3-dages ekskursion som er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a). Bestået/ikke-bestået, intern censur ved underviserne. (04014342).
Eksamen- og censurform:
  1. Godkendelse af 2 rapporter over naturtyper og en logbog fra ekskursionen, som desuden skal fremlægges mundtligt for hele holdet. Test med korte spørgsmål (heraf nogle multiple choice) ved kursets afslutning. Rapporten, testen og den aktive deltagelse bedømmes samlet. (5 ECTS). Intern bedømmelse bestået/ikke-bestået. (04014302).
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 4 timer
 - Eksaminatorie: 12 timer
 - Ekskursion: 28 timer

Aktiviteter i studiefasen
Forberedelse af præsentationer over udvalgte emnerUndervisningsform
I kurset indgår en ½-dages og en 3-dages ekskursion. På ekskursionerne besøges et antal forskellige naturtyper. På hver lokalitet gennemgås så vidt muligt stedets udvikling og hvilke miljøpåvirkninger, der har været. I forbindelse med kurset gennemgås og demonstreres miljøproblemer (f.eks. okker i vandløb).

På 4-timers ekskursionen: Besøges en lokalitet, hvor der kan observeres landskabs- og naturudvikling og naturpleje. 

På 3-dages ekskursionen:
  1. Vandløbet og dets dal. Skjern Å følges fra den øvre del til udløbet i Ringkøbing Fjord. Langs åen ses bl.a. på følgende påvirkninger: brunkulsgravning og udretning af vandløb. Naturgenopretningen ved åen og betydningen af våde enge beskrives.
  2. Vadehavet. De karakteristiske fysiske forhold i Vadehavet gennemgås. Desuden beskrives betydningen af planter og dyr for omsætningen og udviklingen i Vadehavet. Ved Vadehavet ses på effekter af digebygning og landindvinding. Vadehavets betydning som rasteplads for fugle belyses også.
  3. Klitter. Der ses på klitdannelse og karakteristisk bevoksning.
  4. Skov, højmose og hede. I Draved Skov ses en af de få oprindelige skove, der er tilbage i Danmark. Ved skoven findes Kongsmosen, der er en højmose, hvor der bl.a. kan observeres tilgroning. Endvidere besøges en hede.
 


Sprog
Dette kursus undervises på dansk.

Bemærkninger
Kurset er primært for 3. årsstuderende. Skemaoverlap må forventes for 2. årsstuderende.

Bemærk; Kurset inkluderer 3 dages ekskursion med overnatning. Man opkræves et mindre beløb via et webbetalingslink som dækker forplejningen mens men er på ekskursion.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2017 til 31. januar 2018.