BB507: Danske naturtyper og deres udvikling (5 ECTS)
STADS: 04014311
Niveau
Bachelorkursus
Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.
Ansvarlige undervisere
Email: reitzel@biology.sdu.dk
Yderligere undervisere

foa@biology.sdu.dk
Skemaoplysninger
| Hold |
Type |
Dag |
Tidsrum |
Lokale |
Uger |
Kommentar |
| Fælles |
I |
Mandag |
08-10 |
U31 |
19 |
|
| Fælles |
I |
Mandag |
12-14 |
U31 |
19 |
|
| Fælles |
I |
Mandag |
08-17 |
*Odense Lokalitet aftales 10 |
20 |
Ekskursion |
| Fælles |
I |
Onsdag |
08-10 |
U10 |
16-18,20 |
|
| Fælles |
I |
Torsdag |
08-10 |
U10 |
19-20 |
|
| Fælles |
I |
Fredag |
08-17 |
*Odense Lokalitet aftales 10 |
20 |
Ekskursion |
| Fælles |
I |
Lørdag |
08-17 |
*Odense Lokalitet aftales 10 |
20 |
Ekskursion |
| Fælles |
I |
Søndag |
08-17 |
*Odense Lokalitet aftales 10 |
20 |
Ekskursion |
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Stoffet fra BB531 Planter, protister og svampe og BB510 Økologi forudsættes kendt.
FormålKursets formål er at give de studerende et kendskab til udvalgte danske naturtyper, deres karakteristiske flora og fauna og deres beskyttelse efter lovgivning og direktiver. Kurset skal også give en oversigt over naturtypernes opståen og udvikling siden istiden. Endvidere skal kurset give kendskab til, hvorledes naturtypernes fremtid vil være med de miljøpåvirkninger de udsættes for nu og i fremtiden.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne [BB531 og BB510].
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at indgå i fagligt samarbejde på baggrund af gruppebaseret projektarbejde og til at strukturere egen læring
- Give færdigheder i at strukturere og gennemføre eksperimentelle biologiske undersøgelser i felten og i at tilegne sig ny biologisk viden på en effektiv og selvstændig måde og anvende denne viden reflekterende og give færdigheder i at vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger inden for biologien og beskrive, formulere og formidle faglige problemstillinger og resultater
- Give viden om biologiens eksperimentelle metoder og udvalgte aktuelle forskningsemner og refleksiv forståelse for biologiske teorier, metoder og praksis
MålbeskrivelseFor at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- forklare hovedtrækkene i landskabsformernes og naturtypernes udvikling efter istiden
- identificere og beskrive de vigtigste danske naturtyper
- gøre rede for de vigtigste økologiske og menneskeskabte faktorer, der påvirker naturtyperne
- forklare de overordnede principper for naturforvaltningen i Danmark
- forklare principperne for naturpleje og naturgenopretning
- foretage selvstændig søgning af litteratur vedrørende naturtypernes karakteristika og deres forvaltning
- at fremlægge fagligt stof mundtligt og skriftligt
IndholdKurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Dannelsen af det danske landskab
- Beskyttede naturtyper
- Søer
- Ådale
- Brunkulsområder
- Kær
- Moser
- Vadehavet
- Kystklitter
- Skove
- Heder
- Overdrev
- Det dyrkede land
Litteratur
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
- Tilfredsstillende deltagelse (mindst 80%) ved seminarerne (12 timers eksaminatorietimer), som er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a). Bestået/ikke-bestået, intern censur ved underviser. (04014332).
- Deltagelse i den 3-dages ekskursion som er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a). Bestået/ikke-bestået, intern censur ved underviserne. (04014342).
Eksamen- og censurform:
- Godkendelse af 2 rapporter over naturtyper og en logbog fra ekskursionen, som desuden skal fremlægges mundtligt for hele holdet. Test med korte spørgsmål (heraf nogle multiple choice) ved kursets afslutning. Rapporten, testen og den aktive deltagelse bedømmes samlet. (5 ECTS). Intern bedømmelse bestået/ikke-bestået. (04014302).
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 4 timer
- Eksaminatorie: 12 timer
- Ekskursion: 28 timer
Aktiviteter i studiefasen
Forberedelse af præsentationer over udvalgte emner
UndervisningsformI kurset indgår en ½-dages og en 3-dages ekskursion. På ekskursionerne besøges et antal forskellige naturtyper. På hver lokalitet gennemgås så vidt muligt stedets udvikling og hvilke miljøpåvirkninger, der har været. I forbindelse med kurset gennemgås og demonstreres miljøproblemer (f.eks. okker i vandløb).
På 4-timers ekskursionen: Besøges en lokalitet, hvor der kan observeres landskabs- og naturudvikling og naturpleje.
På 3-dages ekskursionen:
- Vandløbet og dets dal. Skjern Å følges fra den øvre del til udløbet i Ringkøbing Fjord. Langs åen ses bl.a. på følgende påvirkninger: brunkulsgravning og udretning af vandløb. Naturgenopretningen ved åen og betydningen af våde enge beskrives.
- Vadehavet. De karakteristiske fysiske forhold i Vadehavet gennemgås. Desuden beskrives betydningen af planter og dyr for omsætningen og udviklingen i Vadehavet. Ved Vadehavet ses på effekter af digebygning og landindvinding. Vadehavets betydning som rasteplads for fugle belyses også.
- Klitter. Der ses på klitdannelse og karakteristisk bevoksning.
- Skov, højmose og hede. I Draved Skov ses en af de få oprindelige skove, der er tilbage i Danmark. Ved skoven findes Kongsmosen, der er en højmose, hvor der bl.a. kan observeres tilgroning. Endvidere besøges en hede.
Sprog
Dette kursus undervises på dansk.
Bemærkninger
Kurset er primært for 3. årsstuderende. Skemaoverlap må forventes for 2. årsstuderende.
Bemærk; Kurset inkluderer 3 dages ekskursion med overnatning. Man opkræves et mindre beløb via et webbetalingslink som dækker forplejningen mens men er på ekskursion.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2017 til 31. januar 2018.