Hold | Type | Dag | Tidsrum | Lokale | Uger | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Fælles | I | Tirsdag | 09-10 | U20 | 36-41,45-48 | |
Fælles | I | Torsdag | 12-13 | U20 | 36-41 | |
Fælles | I | Torsdag | 12-13 | U27a | 45-47 | |
S1 | TL | Tirsdag | 10-12 | INST | 36-41,45-48 | |
S1 | TL | Torsdag | 17-19 | INST | 36-41,45-47 | |
S2 | TL | Tirsdag | 12-14 | INST | 36-41,45 | |
S2 | TL | Tirsdag | 14-16 | INST | 46-48 | |
S2 | TL | Torsdag | 15-17 | INST | 36-41,45-47 |
Består af to uafhængige del-moduler: Botanik og Zoologi, der tilsammen udgør en introduktion til eukaryoternes biologi.
Litteratur:
Desuden enten Mossberg & Stenberg: Den Nye Nordiske Flora, Gyldendal 2005 (anbefales) eller Mossberg, Stenberg & Ericsson: Den Store Nordiske Flora, Gad (udgået fra forlaget) eller Kjeld Hansen (red.) Dansk Feltflora, Gyldendal, seneste udgave.
Ekskursioner oplyses senere
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
Biologi fra molekyle til økosystem skal være bestået
Kursusintroduktion
Botanik:
Denne del af kurset bibringer en grundlæggende forståelse for algers, planters og svampes biologi. Med det fylogenetiske system som fundament inddrages aspekter fra mange biologiske discipliner, herunder af organismernes systematik, taksonomi og evolution, deres opbygning fra molekylære byggesten over anatomi til morfologi, deres cellebiologi og livscyklus, samt deres fysiologiske og økologiske funktion. Undervisningen skal herigennem give kursisten indsigt i algers, planters og svampes rolle i biologiske problemstillinger.
Zoologi:
Formålet med denne del af kurset er at give den studerende kendskab til dyrerigets (invertebrater og chordater) diversitet. Undervisningen skal give overblik over og indsigt i det fylogenetiske system og dets oprindelse, forståelse for de principper der ligger til grund for dyrerigets klassifikation på basis af embryologiudvikling, morfologi og anatomi samt tilpasninger til det omgivende miljø. Betydningen af moderne molekylærbiologiske metoder, DNA-sekvensdata, for de fylogenetiske relationer mellem arter indgår også målsætningen.
Kompetencer
Kursisten vil opnå en bred indsigt i botanisk og zoologisk systematik, form og funktion så de kan
• forstå det fylogenetiske system og organismernes evolution
• identificere forskellige vævstyper, morfologiske og anatomiske strukturer og beskrive disse strukturers variation
• henføre organismerne til højere taksonomiske enheder
• udføre bestemmelsesarbejde i praksis med henblik på præcis systematisk placering af udvalgte organismer efter bestemmelsesnøgler samt gøre rede for de kriterier, hvorefter denne systematiske placering sker i praksis
• forstå sammenhængen mellem form og funktion og organismens tilpasning til økosystemet
Kursisten vil specifikt for alger, planter og svampe kunne
• præparere organismerne til mikroskopiske undersøgelser
Kursisten vil specifikt for invertebrater og chordater kunne
• forstå betydningen af den embryologiske udvikling hos eumetazoer som grundlag for deres systematiske placering
Forventet læringsudbytte
Emneoversigt
Systematik og det fylogenetiske system for alger, planter og svampe samt for invertebrater og chordater. Udvalgte gruppers systematik og evolution, deres anatomi, morfologi (herunder vævstyper), embryologi, udvikling, vækst og livscyklus, samt deres fysiologi og økologi. Systematisk metodik: Bestemmelse af udvalgte organismer til slægts- eller artsniveau.
Litteratur
Zoologi:
20 timers forelæsning, 44 timers laboratorieøvelser og 8 timers ekskursion.
Undervisningen er i begge del-moduler opdelt i enheder (to pr. uge) bestående af 1 times forelæsning efterfulgt af 2 timers laboratorieøvelser samme dag. Undtaget er zoologidelens sidste uge hvor der er kun er 2x2 timers laboratorieøvelser. Dertil kommer 2 dagsekskursioner i botanik og 1 dagsekskursion i zoologi.
SDUs e-learn facilitet fungerer som informationscenter og billeddatabase for kurset.
Aktiviteter i studiefasen
Sprog
Der er ikke registreret nogle oplysninger om undervisningssproget.
Bemærkninger
Kursets opbygning:
Består af to uafhængige del-moduler: Botanik og Zoologi, der tilsammen udgør en introduktion til eukaryoternes biologi.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2006 til 31. august 2007.