BB517: Botanik og zoologi (15 ECTS)

STADS: 04001701

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.
Botanik:
1. og 2. kvartal

Zoologi
2. kvartal: Invertebrater
3. kvartal: Chordater.

Ansvarlige undervisere
Ingen ansvarlige undervisere angivet, kontakt eventuelt instituttet

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Tirsdag 10-11 U26 06-12
Fælles I Onsdag 13-14 U26 06-12
S1 TE Tirsdag 12-14 U40 06-12
S1 TE Onsdag 16-18 U40 06-12
S2 TE Tirsdag 14-16 U40 06-12
S2 TE Onsdag 14-16 U40 06-12
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Stoffet fra BB501 Biologi - fra molekyle til økosystem skal være kendt.

Kursusintroduktion
Botanik:
Denne del af kurset bibringer en grundlæggende forståelse for algers, planters og svampes biologi. Med det fylogenetiske system som fundament inddrages aspekter fra mange biologiske discipliner, herunder af organismernes systematik, taksonomi og evolution, deres opbygning fra molekylære byggesten over anatomi til morfologi, deres cellebiologi og livscyklus, samt deres fysiologiske og økologiske funktion. Undervisningen skal herigennem give kursisten indsigt i algers, planters og svampes rolle i biologiske problemstillinger.

Zoologi:
Formålet med denne del af kurset er at give den studerende kendskab til dyrerigets (invertebrater og chordater) diversitet. Undervisningen skal give overblik over og indsigt i det fylogenetiske system og dets oprindelse, forståelse for de principper der ligger til grund for dyrerigets klassifikation på basis af embryologiudvikling, morfologi og anatomi samt tilpasninger til det omgivende miljø. Betydningen af moderne molekylærbiologiske metoder, DNA-sekvensdata, for de fylogenetiske relationer mellem arter indgår også målsætningen.

Kompetencer
Kursisten vil opnå en bred indsigt i botanisk og zoologisk systematik, form og funktion så de kan
• forstå det fylogenetiske system og organismernes evolution
• identificere forskellige vævstyper, morfologiske og anatomiske strukturer og beskrive disse strukturers variation
• henføre organismerne til højere taksonomiske enheder
• udføre bestemmelsesarbejde i praksis med henblik på præcis systematisk placering af udvalgte organismer efter bestemmelsesnøgler samt gøre rede for de kriterier, hvorefter denne systematiske placering sker i praksis
• forstå sammenhængen mellem form og funktion og organismens tilpasning til økosystemet

Kursisten vil specifikt for alger, planter og svampe kunne
• præparere organismerne til mikroskopiske undersøgelser

Kursisten vil specifikt for invertebrater og chordater kunne
• forstå betydningen af den embryologiske udvikling hos eumetazoer som grundlag for deres systematiske placering

Forventet læringsudbytte
Ved afslutningen af kurset forventes den studerende at kunne

• gøre rede for det fylogenetiske system for dyr (invertebrater og chordater)
• beskrive betydningen af den embryologiske udvikling hos eumetazoer som grundlag for deres systematiske placering.
• identificere forskellige vævstyper, morfologiske og anatomiske strukturer
• beskrive disse strukturers variation
• forstå betydningen af de morfologiske karakterer i relation til funktion samt evolution/miljøtilpasning.
• udføre bestemmelsesarbejde i praksis med henblik på præcis systematisk placering af udvalgte organismer efter særlige bestemmelsesnøgler samt gøre rede for de kriterier, hvorefter denne systematiske placering sker i praksis.

Emneoversigt
Systematik og det fylogenetiske system for alger, planter og svampe samt for invertebrater og chordater. Udvalgte gruppers systematik og evolution, deres anatomi, morfologi (herunder vævstyper), embryologi, udvikling, vækst og livscyklus, samt deres fysiologi og økologi. Systematisk metodik: Bestemmelse af udvalgte organismer til slægts- eller artsniveau.

Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.

Pensum
Se pensumbeskrivelse.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
(a) Laboratorieøvelserne i 1. og 2. kvartal, der tæller 4 ECTS af kursets samlede omfang, bedømmes bestået/ikke bestået med intern censur ved underviseren.
(b) Laboratorieøvelserne i 3. kvartal, der tæller 4 ECTS af kursets samlede omfang, bedømmes bestået/ikke bestået med intern censur ved underviseren.
Deltagelse i samtlige laboratorieøvelser og ekskursioner i hvert del-modul er en forudsætning for deltagelse i dette del-moduls eksamen.

(c) 4 timers skriftlig eksamen i botanik efter 2. kvartal
(d) 4 timers skriftlig eksamen i zoologi efter 3. kvartal.
Hvert del-modul bedømmes med karakter efter 7-trinsskalaen og ekstern censur.

Reeksamen efter 4. kvartal.

Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

Botanik:
21 timers forelæsning, 42 timers laboratorieøvelser og 12 timers ekskursioner.

Zoologi:
20 timers forelæsning, 44 timers laboratorieøvelser og 8 timers ekskursion.

Undervisningen er i begge del-moduler opdelt i enheder (to pr. uge) bestående af 1 times forelæsning efterfulgt af 2 timers laboratorieøvelser samme dag. Undtaget er zoologidelens sidste uge hvor der er kun er 2x2 timers laboratorieøvelser. Dertil kommer 2 dagsekskursioner i botanik og 1 dagsekskursion i zoologi.
SDUs e-learn facilitet fungerer som informationscenter og billeddatabase for kurset.
Aktiviteter i studiefasen

Sprog
Dette kursus undervises på dansk.

Bemærkninger
Kursets opbygning:

Består af to uafhængige del-moduler: Botanik og Zoologi, der tilsammen udgør en introduktion til eukaryoternes biologi.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2008 til 31. august 2010.