BB525: Zoologi og evolution (10 ECTS)

STADS: 04017101

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset begynder i efterårssemesteret og fortsætter i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: jcd@biology.sdu.dk

Yderligere undervisere
hcpetersen@sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 12-13 U20 6-12,16
Fælles I Mandag 12-14 U20 15
Fælles I Tirsdag 08-09 U20 14
Fælles I Torsdag 12-14 U55 15
Fælles I Torsdag 10-12 U20 25 opsamlingstimer i BB525
Fælles I Fredag 10-12 U20 25 opsamlingstimer i BB525
H4 TL Tirsdag 12-14 U40 6-10,12,15-16
H4 TL Tirsdag 13-16 U40 11
H4 TL Tirsdag 14-16 U40 14
H5 TL Tirsdag 15-17 U40 6-10
H5 TL Tirsdag 09-12 U40 11
H5 TL Tirsdag 13-16 U40 11
H5 TL Tirsdag 14-16 U40 12,15-16
H5 TL Tirsdag 16-18 U40 14
H6 TL Tirsdag 10-12 U40 6-10,12,15-16
H6 TL Tirsdag 09-12 U40 11
H6 TL Tirsdag 12-14 U40 14
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Ingen udover adgangskrav til studiet.

Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til: 
  1. at kende livets historie og dyrerigets (invertebraters og chordaters) bygningsplaner og diversitet i grundtræk
  2. at forstå de principper, der ligger til grund for dyrerigets klassifikation på basis af embryologiudvikling, morfologi og anatomi herunder betydningen af moderne molekylærbiologiske metoder som f.eks. DNA-sekvensdata
  3. at forstå for dyrenes tilpasninger til det omgivende miljø, hvilket er vigtigt i forhold til alle senere biologiske kurser på uddannelsen.
Kurset giver et fagligt grundlag for at studere bl.a. fysiologi, økologi, populationsbiologi og økotoksikologi, der er placeret senere i uddannelsen.
 
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
  • Give kompetence til at indgå i fagligt samarbejde og strukturere egen læring
  • Give færdigheder i at gennemføre eksperimentelle undersøgelser, forholde sig kritisk til biologiske teorier, samt formulere, vurdere og løse biologiske problemstillinger.
  • Give viden om og refleksiv forståelse for biologiens videnskabelige teori, om eksperimentelle metoder og sikkerheden omkring disse, om aktuelle forskningsemner, og om disses anvendelse i diskussionen af biologiske emner.


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • Klassificere dyr 
  • Udføre dissektioner for at beskrive strukturer hos dyr
  • Beskrive karaktertræk for hovedgrupper i dyreriget
  • Beskrive, hvordan dyreriget er formet af evolutionære principper
  • Identificere morfologiske og anatomiske strukturer samt forskellige vævstyper og at forstå betydningen af de morfologiske karakterer i relation til deres funktion samt miljøtilpasning
  • Udføre bestemmelsesarbejde i praksis efter særlige bestemmelsesnøgler med henblik på præcis systematisk placering af udvalgte organismer samt at kunne gøre rede for de kriterier, hvorefter denne systematiske placering sker i praksis
  • Kende grundtrækkene af livets historie, bygningsplaner for dyrerækkerne og betydningen af den embryologiske udvikling hos eumetazoer som grundlaget for deres systematiske placering, det fylogenetiske system for dyr (invertebrater og chordater)


Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Livets historie, fra Jordens dannelse til de moderne dyrerækker opståen, herunder de evolutionære principper, der har formet alt levende
  • Dyrenes systematik og det fylogenetiske system
  • Udvalgte gruppers systematik og evolution, deres anatomi, morfologi (herunder vævstyper), embryologi, vækst og livscyklus, samt deres fysiologi og økologi
  • Systematisk metodik: Bestemmelse af udvalgte organismer til slægts- eller artsniveau
  • Zoologiens videnskabshistorie og videnskabsteori


Litteratur
  • Lærebog: Hickman et al (2014): Integrated Principles of Zoology, 16th ed. McGraw-Hill.
  • Håndbog: Jespersen & Lützen (2012): Zoologisk Morfologi, Gyldendal.


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
  1. Skriftlig eksamen uden hjælpemidler, to timer. Eksamen finder sted i januar. Evalueres ved ekstern censur efter 7-trinsskalaen. 3 ECTS (04017002).
  2. Skriftlig eksamen uden hjælpemidler, to timer. Eksamen finder sted i juni. Evalueres ved ekstern censur efter 7-trinsskalaen. 3 ECTS (04017102).
  3. Obligatoriske ugentlige e-tests. Evaluering finder sted i juni, bestået/ikke-bestået, intern bedømmelse ved underviser, 1 ECTS (04017122).
  4. Obligatoriske laboratorieøvelser (deltagelse). Evaluering finder sted i juni, bestået/ikke-bestået, intern bedømmelse ved underviser. 1 ECTS (04017112).
  5. Obligatoriske ugentlige e-tests. Evaluering finder sted i januar, bestået/ikke-bestået, intern bedømmelse ved underviser, 1 ECTS (04017022).
  6. Obligatoriske laboratorieøvelser (deltagelse). Evaluering finder sted i januar, bestået/ikke-bestået, intern bedømmelse ved underviser. 1 ECTS (04017012).
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 30 timer
Træningsfase: 64 timer, heraf:
 - Laboratorieøvelser: 48 timer
 - Ekskursion: 16 ekskursion timer

Aktiviteter i studiefasen Studiefase: 10 timer

Spørgsmål til gruppediskussioner.Undervisningsform
De ugentlige forelæsninger giver en oversigt over den uges dyregruppe. Ved laboratorieøvelserne skal den studerende koncentrere sig om de praktiske færdigheder i at identificere strukturer og udføre bestemmelsesarbejde i praksis. Endelig er formålet med studiefasetimerne gruppediskussioner og indlæring af de vigtigste egenskaber ved ugens emne.

Sprog
Dette kursus undervises på dansk.

Bemærkninger
Administrativ bemærkning: Efterårs UVA 04017001 og forårets UVA 04017101

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2017 til 31. august 2018.