BB528: Klima og biologi (5 ECTS)

STADS: 04010921

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: dec@biology.sdu.dk

Yderligere undervisere
rnglud@biology.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Onsdag 08-10 U142 5-6,12
Fælles I Onsdag 10-12 U10 22
Fælles I Torsdag 08-10 U10 6
Fælles I Torsdag 08-09 U11 8
Fælles I Torsdag 08-10 U142 10,16
Fælles I Torsdag 08-09 U142 13
Fælles I Fredag 10-11 U10 5
H1 TE Tirsdag 10-12 U10 17
H1 TE Onsdag 08-10 U142 9
H1 TE Torsdag 09-10 U11 8
H1 TE Torsdag 08-10 U142 9,11,14,17
H1 TE Torsdag 09-10 U142 13
H1 TE Fredag 11-12 U10 5
H1 TE Fredag 10-12 U146 9
H1 TE Fredag 10-12 U20 10
H1 TE Fredag 10-12 U11 11-14,17
H1 TE Fredag 10-12 U10 16
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at:
  • Have et grundlæggende kendskab til økologi og dens sammenhæng.
  • Have kendskab til grundlæggende algebra.
 


Formål
Kurset introducerer til de aktuelle klimaforandringers indflydelse på jordens økosystemer. Vi vil beskæftige os med både akvatiske og terrestriske økosystemer. Det forventes at deltageren under kurset kritisk analyserer den tilgængelige litteratur på en række specifikke forskningsområder indenfor klima og biologi.  Deltagerne vil parvis præsentere specifikke emner og lede diskussioner med udgangspunkt i udleveret materiale. Formålet er at deltageren selvstændigt og kritisk undersøger en række emner indenfor klimainducerede forandringer i biologisk funktion og struktur. 

Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne BB531, BB510.
 
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
  • Give kompetence til at indgå i fagligt samarbejde og strukturere egen læring
  • Give færdigheder i at forholde sig kritisk til biologiske teorier samt formulere, vurdere og løse biologiske problemstillinger
  • Give en viden om og refleksiv forståelse for biologiens videnskabelige teori, om aktuelle forskningsemner og om disses anvendelse i diskussionen af biologiske problemstillinger.
De studerende vil lære om den praktiske videnskabelige baggrund for klima og klimaændringer. De vil blive i stand til kritisk at vurdere de videnskabelige beviser på klimaændringer og danne videnskabeligt baserede konklusioner ud fra disse beviser.
De studerende vil også opnå praktiske færdigheder i organisering og afholdelse af fremlæggelser. Dette vil give dem chancen for at strukturere en videnskabelig fremlæggelse og finde et passende niveau til at kommunikere videnskabelig viden i undervisning. De studerende vil også få erfaring med at organisere en diskussion om emnet for deres fremlæggelse. Disse færdigheder vil være vigtige for de studerende, når de skal kommunikere information – videnskabelig eller anden – i forbindelse med arbejde eller undervisning.
 


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • Kritisk overveje emnet, klimaforandringer, og også synspunkterne for og imod.
  • Forklare fysikken bag reguleringen af Jordens klima
  • Levere en oversigt over de biologiske konsekvenser som klimaforandringer har – både på land og i havene.
  • Forklare fortidige klimaforandringer og vurderingen af disse.
  • Forklare grundlæggende klimamodeller, forstå hvordan de virker og hvad de kan bruges til.
  • Kunne arbejde i hold og forberede og give et foredrag ifm kurset.
 


Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Strålingsbalancen og drivhusgasser
  • Kontrollerende faktorer for klimaet
  • Klimamodeller
  • Palæo-klima
  • Klimaforandringer og terrestriske økosystemer
  • Klimaforandringer og biogeografi
  • Havenes forsuring
  • Klimaforandringer og de marine økosystemer
  • Klimaforandringer i det Arktiske område
  • Kulstofsekvestrering
  • Klimaforandringer og stigning i vandstanden i havet
 


Litteratur
    Oplyses senere


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
  1. Student presentation. (2 ECTS). Intern censur, 7-trinsskala. (04010912).
  2. Skriftlig eksamen (4 timer). Ekstern censur, 7-trinsskala. (3 ECTS). (04010902).


Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 16 timer
 - Eksaminatorie: 32 timer

Aktiviteter i studiefasen
  • De studerende skal løse hjemmeopgaver.
  • De studerende skal forberede sig til aktivt at deltage i lektionerne.
  • De studerende skal forberede sig til at holde et foredrag.
 
Undervisningsform
Underviserne på kurset giver en række indledende lektioner om kursets hovedemner. Disse lektioner vil typisk vare den første af en to-timers periode, hvorefter den anden time bruges på aktiviteter og diskussioner blandt de studerende for at styrke indlæringen af det som de studerende lærte den første time. De studerende vil få forskellige hjemmeopgaver, først og fremmest for at udvikle kvantitative evner i forståelsen af Jordens klima-reguleringer. Alle studerende forventes at være velforberedt til hver lektion da undervisningen kræver aktiv deltagelse af de studerende. Således vil de studerende i små hold forberede og give et foredrag af en times varighed over et af emnerne indenfor kursets curriculum. Forberedelsen af dette emne diskuteres i detaljer med kursets lærere, og i forbindelse med foredraget, forventes hvert hold at forberede en times diskussion.

Sprog
Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren. Dog altid på Engelsk ved deltagelse af internationale studerende.

Bemærkninger
Kurset er primært for 3. årsstuderende. Skemaoverlap må forventes for 2. årsstuderende.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2017 til 31. januar 2019.