BB530: Bæredygtig fremtid (5 ECTS)

STADS: 04011201

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: saege@biology.sdu.dk

Yderligere undervisere
wiegand@biology.sdu.dk
atreusch@biology.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 10-11 U49 19
Fælles I Tirsdag 14-16 U49 11,13-14
Fælles I Onsdag 08-10 U156 10-11,13-14
Fælles I Onsdag 08-16 Ekskursion 12
Fælles I Onsdag 10-17 Ekskursion 15
S1 TE Tirsdag 10-12 U49 15,19
S1 TE Onsdag 10-12 U49 21
S1 TE Torsdag 16-18 U155 10,19
S1 TE Torsdag 08-10 U155 11,13-14
S1 TE Torsdag 14-16 U156 15
S1 TE Torsdag 12-14 U155 21
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Stoffet fra første år på biologistudiet forudsættes kendt

Kursusintroduktion
Innovation, netværk, projektarbejde i samarbejde med erhvervslivet, ekskursioner og en Science Innovation Camp samt ikke mindst arbejdet med ideer til løsninger på nogle af samfundets udfordringer indenfor miljøområdet - det er det primære indhold i dette kursus.

Både samfundsmæssigt og miljømæssigt er der hårdt brug for en innovativ tankegang, hvor miljø, bæredygtighed, anvendelsesorienteret forskning og løsning af samfundsmæssige udfordringer samtænkes. I dette kursus vil man som studerende via innovative processer arbejde med udfordringer indenfor biologi og miljø.

Kurset består af en faglig introduktion til udvalgte problemstillinger som f.eks. håndtering af øget nedbør som følge af klimaændringer, risikovurdering af miljøfremmede stoffer, genvinding af fosfor, mikrobiel forøgelse af olieudvinding og andre emner hvor der er behov for ideudvikling for at sikre en bæredygtig fremtid. Den faglige introduktion kombineres med ekskursioner til virksomheder/institutioner som arbejder med kursets emner. Samtidig introduceres den faglige del omkring innovation og entreprenørskab via 1 intensiv dag. Dette følges op af en 2 dages Science Innovation Camp, hvor man i grupper arbejder med et innovationsprojekt indenfor et af kursets emner. Dette faglige projekt gennemføres så vidt muligt i samarbejde med en ekstern partner. Campen efterfølges af 1 dagsseminar omkring forretning- og markedsforståelse. Endelig afsluttes kurset via 1 dags innovationsseminar, hvor alle ideer og koncepter præsenteres samt vurderes af eksternt dommerpanel samt medstuderende.

Kompetencer

  • Evne til innovativ og anvendelsesorienteret brug af studiets faglighed
  • Kompetencer som muliggør efterfølgende deltagelse i innovations- og entreprenørskabskonkurrencer som f.eks. Venture Cup og iGEM.
  • Samarbejde og netværk med offentlige og private partnere • Hands-on forståelse for sammenhæng imellem innovation og miljø/biologi
  • Entreprenørielle erfaringer med et konkret innovationsprojekt
Forventet læringsudbytte
  • Forståelse for miljømæssige udfordringer indenfor kursets emner
  • Faglig viden omkring kursets emner
  • Muligheder for anvendelsesorienteret brug af teoretisk viden
  • Viden om innovation, entreprenørskab, markeds- og forretningsforståelse
  • Evnen til at samarbejde med erhvervslivet omkring aktuelle udfordringer
  • Gennemførsel af innovationsprojekt med efterfølgende præsentation og evaluering
  • Evnen til at tænke nyt, se muligheder og omsætte ideer til værdi
Emneoversigt
Kursets emner vil f.eks. være:

  • Metoder til håndtering og rensning af regnvand som følge af klimaændringer
  • Teknologier til at reducere eutrofiering af vandmiljøet
  • Genvinding af fosfor som ressource
  • Risikovurdering af miljøfremmede stoffer
  • Udvikling af testmetoder som reducerer dyreforsøg
  • Mikrobiel forøgelse af olieudvinding
  • Isolering af nye enzymer fra naturen
  • Geo-engineering
  • Mikrobiel monitering
  • Bioteknologisk anvendelse af hypertermofile mikroorganismer

Emnerne vil/kan variere lidt fra år til år afhængig af de aktuelle udfordringer på miljøområdet.

Litteratur

  • udvalgt relevant litteratur indenfor kursets emner.


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
  1. Innovationsprojekt. Projektet er en forudsætning for at gå til eksamen (skriftlig rapport) (04011212)
  2. Aktiv deltagelse i innovationsseminar ink. præsentation af pitch over projekt ved evaluering fra dommerpanel. Dette er en forudsætning for at gå til eksamen (skriftlig rapport) (04011222)
Eksamen- og censurform:
Skriftelig rapport, Intern bedømmelse, B/IB (04011202)

Reeksamen i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf

Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 15 timer
Træningsfase: 35 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 20 timer
 - Ekskursion: 15 timer
 - Andet: 40 timer

Aktiviteter i studiefasen
Kurset starter med en introduktion til kurset faglige emner plus besøg hos relevante samarbejdspartnere i erhvervslivet. Derefter følger i alt 5 dages innovationsforløb, hvor de studerende i grupper vælger et emne som de vil arbejde med under innovationsforløbet. Der er faglig sparring og vejledning omkring innovationsprojektet både mht. til innovationsdelen og den faglige del. Kursets studiefase vil derfor naturligt blive flettet sammen med kursets intro- og træningsfase.

Sprog
Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren.

Bemærkninger
Eksamen består af skriftlig rapport baseret på innovationsprojektet, samt aktiv deltagelse i innovationsseminaret inkl. præsentation af pitch over projekt og endelig en evaluering fra dommerpanelet.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2014 til 31. januar 2015.