BB536: Bæredygtig fremtid (2.5 ECTS)
        
        
		STADS: 04016201		
		
		
		
		
		
Niveau
		Bachelorkursus		
		
		
		
Undervisningsperiode
		Kurset er placeret i forårssemesteret.				
		
		
		
Ansvarlige undervisere
		 Email: saege@biology.sdu.dk
Yderligere undervisere
 Email: saege@biology.sdu.dk
Yderligere undervisere

 atreusch@biology.sdu.dk
Skemaoplysninger
		
				
		 
		  | Hold | Type | Dag | Tidsrum | Lokale | Uger | Kommentar | 
		 
  | H1 | TE | Mandag | 12-14 | U154 | 5-7,10 |  | 
 
  | H1 | TE | Mandag | 12-16 | *Odense Lokalitet aftales 14 | 9 | Ekskursion | 
 
  | H1 | TE | Onsdag | 10-12 | U148 | 5-6 |  | 
 
  | H1 | TE | Onsdag | 10-12 | U9 | 7 |  | 
 
  | H1 | TE | Onsdag | 12-14 | U14 | 10 |  | 
 
  | H1 | TE | Torsdag | 10-12 | U51 | 10 |  | 
		
		 
		Vis hele skemaet
	Vis personligt skema for dette kursus.
	
	
 
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
Stoffet fra første år på biologistudiet forudsættes kendt, og deltagelse i dette kursus forudsætter samtidig deltagelse i innovationsforløbet NAT511.
	
KursusintroduktionInnovation, netværk, samarbejde med erhvervslivet, ekskursioner samt ikke mindst arbejdet med ideer til løsninger på nogle af samfundets udfordringer inden for miljøområdet - det er det primære indhold i dette kursus. 
Både samfundsmæssigt og miljømæssigt er der hårdt brug for en innovativ tankegang, hvor miljø, bæredygtighed, anvendelsesorienteret forskning og løsning af samfundsmæssige udfordringer samtænkes. I dette kursus vil man som studerende via innovative processer arbejde med udfordringer inden for biologi og miljø.
Kurset består af en faglig introduktion til udvalgte problemstillinger som f.eks. håndtering af øget nedbør som følge af klimaændringer, risikovurdering af miljøfremmede stoffer, genvinding af fosfor, mikrobiel forøgelse af olieudvinding og andre emner, hvor der er behov for ideudvikling for at sikre en bæredygtig fremtid. Den faglige introduktion kombineres med ekskursioner til virksomheder/institutioner, som arbejder med kursets emner. Kurset følges samtidig med innovationskurset NAT511, idet de 5 dages innovationsforløb udgør den afsluttende del af dette kursus - først via 2 dage omkring innovation, entrepenørskab, idegenerering, arbejde med egne ideer og forretning- og markedsforståelse. Dette følges op af en 2 dages Science Innovation Camp, hvor man i grupper arbejder videre med et konkret innovationsprojekt. Endelig afsluttes kurset via 1 dags innovationsseminar, hvor alle ideer og koncepter præsenteres samt vurderes af eksternt dommerpanel samt medstuderende. Innovationsworkshoppen arrangeres af det Naturvidenskabelige Fakultet for alle Fakultetets studieretninger og der arbejdes interdisciplinært på tværs af studieretninger.
 
Kompetencer
- Forståelse for sammenhængen imellem innovation og miljø/biologi
- Evne til innovativ og anvendelsesorienteret brug af studiets faglighed
- Samarbejde og netværk med offentlige og private partnere
- Entreprenørielle erfaringer med et konkret innovationsprojekt
Forventet læringsudbytte
- Forståelse for miljømæssige udfordringer indenfor kursets emner
- Faglig viden omkring kursets emner
- Muligheder for anvendelsesorienteret brug af teoretisk viden
- Evnen til at samarbejde med erhvervslivet omkring aktuelle udfordringer
- Gennemførelse af innovationsprojekt med efterfølgende præsentation og evaluering
- Evnen til at tænke nyt, se muligheder og omsætte ideer til værdi
EmneoversigtKursets emner vil f.eks. være:
- Metoder til håndtering og rensning af regnvand som følge af klimaændringer
- Teknologier til at reducere eutrofiering af vandmiljøet
- Risikovurdering af miljøfremmede stoffer
- Monitering og remediering af miljøbelastninger
- Udvikling af testmetoder som reducerer dyreforsøg
- Biosensors
- Mikrobiel forøgelse af olieudvinding
- Isolering af nye enzymer fra naturen
- Mikrobiel monitering
- Bioteknologisk anvendelse af hypertermofile mikroorganismer
- Formidling
Emnerne kan/vil variere lidt fra år til år afhængig af de aktuelle udfordringer på miljøområdet.
	
	Litteratur
- Artikler, websider, videoer osv. udleveres.
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter  
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Aktiv deltagelse i ekskursioner. Intern bedømmelse ved underviser, bestået/ikke-bestået. (04016212)
Eksamen- og censurform:
Skriftlig rapport afleveret efter deltagelse i innovationsforløbet NAT511. Intern bedømmelse, bestået/ikke bestået. (04016202)
Reeksamen i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 20 timer
Træningsfase: 32 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 16 timer
Aktiviteter i studiefasen
Studiefase: 40 timer
For dette kursus udgøres studiefasetimerne af de 5 dages innovationsforløb med NAT511.
Sprog
Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra  1. februar 2016 til 31. januar 2017.