BB536: Bæredygtig fremtid (2.5 ECTS)

STADS: 04016201

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: saege@biology.sdu.dk

Yderligere undervisere
atreusch@biology.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 12-14 U8 11-12,15-18
Fælles I Onsdag 08-10 U8 12
Fælles I Onsdag 12-14 U21 14
Fælles I Torsdag 11-17 *Odense Lokalitet aftales 10 14 Ekskursion
Fælles I Fredag 12-14 U20 14
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Deltagelse i dette kursus forudsætter samtidig deltagelse i innovationsforløbet NAT511.

Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at:
  • Have kendskab til stoffet fra første år på biologistudiet 
 


Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at tænke innovativt, hvilket er vigtigt i forhold til sikre en bæredygtig udvikling af vores samfund. Evnen til at ideudvikle, skabe netværk og samarbejde er vigtige kompetencer i en verden hvor der samfundsmæssigt og miljømæssigt er brug for ny løsninger på samfundsudfordringer indenfor biologi og miljø. Kurset giver en faglig introduktion til udvalgte problemstillinger som f.eks. håndtering af øget nedbør som følge af klimaændringer, risikovurdering af miljøfremmede stoffer, genvinding af fosfor, mikrobiel forøgelse af olieudvinding og andre emner, hvor der er behov for ideudvikling for at sikre en bæredygtig fremtid. Den faglige introduktion kombineres med ekskursioner til virksomheder/institutioner, som arbejder med kursets emner. Endelig sætter kurset fokus på den studerendes egne muligheder for at skabe netværk, samarbejdsprojekter under studiet og målretning af studiet mod en fremtidig karriere.
 
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i tidligere kurser, og følges samtidig med Fakultetets innovationskursus med det formål at give et fagligt grundlag for dette kursus i en biologisk kontekst.
 
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
  • Give kompetence til en faglig forståelse for sammenhængen imellem innovation og miljø/biologi, evnen til at se og afdække muligheder for nye løsninger, ideer og metoder samt indgå i innovative arbejdssituationer.
  • Give færdigheder i innovativ og anvendelsesorienteret brug af studiets faglighed, samarbejde og netværk med offentlige og private partnere samt erfaringer med et konkret innovationsprojekt
  • Give viden om miljømæssige udfordringer, muligheder for anvendelsesorienteret brug af teoretisk viden, samarbejde med erhvervslivet omkring aktuelle udfordringer, metoder til at tænke nyt, se muligheder og omsætte ideer til værdi, faglige udfordringer og formidling
 


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • Demonstrere evnen til at ideudvikle
  • Afdække om en ide er mulig rent fagligt samt beskrive fordele, ulemper, udviklingsbehov mv. i en faglig kontekst
  • Vise evnen til at søge viden om en konkret problemstilling 
  • Tilegne sig viden via tekst, oplæg, ekskursioner og på eget initiativ
  • Strukturere en skriftlig besvarelse inden for en konkret problemstilling så den lever op til et akademisk niveau både fagligt og sprogligt. 
 


Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder: 
  • Metoder til håndtering og rensning af regnvand som følge af klimaændringer
  • Teknologier til at reducere eutrofiering af vandmiljøet
  • Risikovurdering af miljøfremmede stoffer
  • Monitering og remediering af miljøbelastninger
  • Biosensors
  • Isolering af nye enzymer fra naturen
  • Mikrobiel moniteringBioteknologisk anvendelse af hypertermofile mikroorganismer
  • Formidling
Emnerne kan/vil variere lidt fra år til år afhængig af de aktuelle udfordringer på miljøområdet.
 


Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
  1. Aktiv deltagelse i ekskursioner, som er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a). Intern bedømmelse ved underviser, bestået/ikke-bestået. (04016212).
Eksamen- og censurform:
  1. Skriftlig rapport med afsæt i innovationsprojektet (NAT511). (2,5 ECTS). Intern bedømmelse, bestået/ikke bestået. (04016202).


Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 20 timer
Træningsfase: 32 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 16 timer
 - Andet: 16 ekskursion timer

Aktiviteter i studiefasen
Aktiviteterne i kurset NAT511.Undervisningsform
Kurset veksler imellem faglige oplæg fra interne undervisere og eksterne oplægsholdere, øvelser samt ekskursioner.

Sprog
Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2017 til 31. januar 2019.