BB539: Eksperimentelle metoder (5 ECTS)

STADS: 04016701

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: mortenl@biology.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 10-11 U140 36-37,39,41,44,46
H4 TE Tirsdag 12-14 U58 41 SFV H4 BB539
H4 TE Onsdag 09-11 U74 40 SFV H4 BB539
H4 TE Onsdag 10-12 *Odense Lokalitet aftales 14 44 SF H4 BB539
H4 TE Onsdag 08-10 *Odense Lokalitet aftales 14 45 SF H4 BB539
H4 TL Torsdag 08-12 Yellow Lab 38,40-41,43-46
H5 TL Mandag 14-18 Yellow Lab 38,40-41,43-46
H5 TE Mandag 12-14 *Odense Lokalitet aftales 7 44-45 SF H5 BB539
H5 TE Onsdag 10-12 U146 41 SFV H5 BB539
H5 TE Fredag 09-11 U14 40 SFV H5 BB539
H6 TE Mandag 12-14 U60 40 SFV H6 BB539
H6 TE Tirsdag 10-12 U57 41 SFV H6 BB539
H6 TE Tirsdag 16-18 *Odense Lokalitet aftales 7 44-45 SF H6 BB539
H6 TL Onsdag 14-18 Yellow Lab 38,40-41,43-46
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen, dog kan dette kursus kun vælges, hvis det:
  1. indgår konstituerende på din uddannelse
  2. det står som specifik anbefaling til valgfri ECTS på det anbefalede studieforløb
  3. er del af en defineret overgangsordning for et kursus, du endnu ikke har afsluttet
 


Faglige forudsætninger:
Ingen

Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til selvstændigt at udføre basalt laboratoriearbejde i et biologisk/kemisk laboratorium. Hvilket er vigtigt i forhold til fremtidigt eksperimentelt arbejde på studiet og i forskning generelt.

Kurset bygger på den viden, som er erhvervet på FF 500, samt den viden, der opnås på førsteårs kurset i biologi og biokemi.
Kurset bidrager til det faglige grundlag for de mange eksperimentelt baserede kurser senere i studiet.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • Give kompetence til at indgå i fagligt samarbejde og strukturere egen læring
  • Give færdigheder til selvstændigt og sikkert at planlægge og udføre laboratoriearbejde og analyse data
  • Give viden om videnskabelige eksperimentelle metoder og kendskab til alment laboratorieudstyr


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål, er læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at: 
  • Udføre laboratorieøvelser på basis af skriftlig vejledning 
  • Udføre kvalitetskontrol på basisudstyr samt kalibrere måleudstyr 
  • Selvstændigt at lave kemikalieopløsninger ud fra Materialer og Metoder-afsnittet i en artikel
  • Planlægge og udføre kvantitative målinger vha. standardkurver, fortyndingsserier og standardaddition
  • Arbejde efter forskrifterne i et sterillaboratorium
  • Arbejde efter sikkerhedsforskrifterne i laboratoriet, herunder, korrekt afmærkning og bortskaffe kemisk affald 
  • Afrapportere resultater med brug af basale statistiske metoder
  • Udarbejdelse af laboratoriejournal
  • Afrapportering af de indsamlede data
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • God laboratoriepraksis, kvalitetssikring og målesikkerhed
  • Kalibrering, linearitet, ekstinktionskoefficienter, koncentrations- og molaritets beregninger
  • Brug af elektrodeudstyr og spektroskopi
  • Kvantificering, standardkurver, standardaddition, kalibreringskurver
  • Sterilarbejde
  • Laboratoriesikkerhed
  • Datablade, mærkning og registrering af kemikalier  
  • Bortskaffelse af kemikalieaffald og biologisk risikoaffald
  • Journalføring og rapportskrivning
Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
  1. Deltagelse i laboratorieøvelser. Bestået/ikke-bestået, intern bedømmelse ved underviser. (04016712).
Eksamen- og censurform:
  1. Godkendelse af rapport. Bestået/ikke-bestået, intern bedømmelse ved underviser. (5 ECTS). (04016702).

Alle hjælpemidler tilladt.

Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.



Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 5 timer
Træningsfase: 45 timer, heraf:
 - Laboratorieøvelser: 40 timer

Aktiviteter i studiefasen Studiefase: 50 timer
Undervisningsform
I studiefasen forventes de studerende at arbejde med selvstudium af undervisningsmaterialer samt forberedelse til eksaminatorier timer. De studerende forventes også at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasens opgaver, samt at reservere en mindre del til udarbejdelse af den endelig rapport.

Kursets temaer introduceres gennem 5 forelæsninger á 1 time, der indfører de studerende til kursets emner og vejen til kompetenceopnåelse. Kompetencer indenfor kursets centrale dele opdyrkes primært gennem 10 laboratorieøvelser á 4 timers varighed. Her trænes de forskellige færdigheder til brug i eksperimentelt laboratorie arbejde. 



Sprog
Dette kursus undervises på engelsk, hvis der deltager internationale studerende, ellers undervises på dansk.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2016 til 31. august 2018.