BB542: Livshistorier hos fisk (5 ECTS)

STADS: 04018101

 


Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: wilson@biology.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 11-12 U53 6-9,11-12,15
Fælles I Mandag 14-20 *Odense Lokalitet aftales 12 10
Fælles I Onsdag 08-12 U150 18 2-hour theory exam
Fælles I Torsdag 09-10 U53 5-12,14
Fælles I Torsdag 15-18 *Odense Lokalitet aftales 15 15 Biologi Seminarrum.social event for the students
Fælles I Torsdag 12-15 *Odense Lokalitet aftales 15 15 Biologi Seminarrum
H1 TE Tirsdag 08-16 *Odense Lokalitet aftales 13 21
H1 TE Onsdag 08-16 *Odense Lokalitet aftales 13 21
H1 TE Torsdag 08-16 *Odense Lokalitet aftales 13 21
H2 TE Fredag 08-16 *Odense Lokalitet aftales 15 21
H2 TE Lørdag 08-16 *Odense Lokalitet aftales 15 21
H2 TE Søndag 08-16 *Odense Lokalitet aftales 15 21
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at:
  • Have kendskab til grundlæggende færdigheder indenfor mikroskopi 
  • Kunne anvende Microsoft Excel, Word og Blackboard


Formål
Kurset har til formål at give den studerende indblik i livshistorier, økologi og forvaltning af fisk i marine og ferskvandsmiljøer samt anvendelse af populationsøkologiske data i den nuværende forvaltning af danske arter. Kurset supplerer andre kurser inden for zoologi og økologi der omhandler fisk.

Kurset kan tages uden forudsætninger og giver et grundlag for at studere andre akvatiske eller økologiske orienterede emner, der kan indgå i bacheloruddannelsen i biologi eller kandidatuddannelsen. Det anbefales dog, at de studerende har en forudgående viden eller samtidigt følger BB510 (Økologi) og BB525 (Zoologi og Evolution) 

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
  • at opnå en indledende forståelse af den evolutionære udvikling, diversitet, livshistorie og populationsbiologi og -økologi for ferskvands- ogmarinefisk;
  • Forstå samspillet mellem naturlige og introducerede fisk og deres omgivelser;
  • Forstå, hvordan man bruger en række forskningsmetoder i studier af marine og ferskvandsfisk;
  • Formulere simple prøveudtagningsstrategier 
  • Gennemføre felt- og laboratorieundersøgelser for at undersøge populationsøkologi af udvalgte arter
  • Udføre kvalitative og kvantitative målinger på populationer af udvalgte arter; og
  • Præsentere og evaluere egne data, samt skrive en rapport.


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • Forstå den evolutionære kontekst og diversiteten hos nutidens fisk;
  • Beskrive en række forskellige livshistorier hos marine og ferskvandsfisk;
  • Adskille forskellige dele af fiskens livscyklus og de processer der regulerer fiskesamfundets struktur og antal;
  • Forstå måder, hvor fisk påvirker eget miljø;
  • Forstå virkningerne af invasive skadevoldende arter
  • Udføre kvalitative og kvantitative målinger af udvalgte estuarine fiskepopulationer; 
  • Designe prøveudtagningsprogrammer for at undersøge menneskeskabte eller naturlige miljøpåvirkninger på fisk og udarbejde relevante forskningsprojektforslag; 
  • Indsamle og behandle egne fiskedata fra felten, præsentere og evaluere disse og udarbejde en videnskabelig rapport.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Evolutionær historie og diversitet hos moderne fisk
  • Fiskesamfundets strukturer
  • Livshistorie og livscyklus
  • Livscyklusfaser hos Æg- og larver 
  • Populationsdynamik
  • livscyklusfaser hos Juvenile og voksne 
  • Hvordan fiske bruger forskellige levesteder
  • Antropogene og naturlige miljøpåvirkninger af fisk
  • Indflydelse af fisk på deres miljø
  • Effekter af invasive fisk
  • Forskningsmetoder i felt og laboratorium
  • Anvendelse af økologiske data til forvaltning af ferskvands- og marine arter
 


Litteratur
  • Helfman, G.S., Collette, B.B., Facey, D.E. & Bowen, B.W. 2009: The Diversity of Fishes: Biology, Evolution, and Ecology, Edition. Wiley-Blackwell. 736pp.


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
  1. Ekskursion for træning af metoder – Uge 10. (04018112).
  2. 2-3 dages feltøvelse i uge 21. (04018122).
Deltagelse i begge forudsætningsprøver er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a).
 


Eksamen- og censurform:
  1. Skriftlig teoretisk eksamen. Theory examination (50%) and Scientific report on field exercise (50%). Intern censur, 7-trinsskala. Ingen hjælpemidler til den teoretiske eksamen. Ingen restriktioner i forhold til hjælpemidler til rapporten. (5 ECTS). (04018102).
Nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort under 'Course Information' på kursets side i Blackboard.
 
 
 


Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 2 timer
Træningsfase: 22 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 5 timer
 - Laboratorieøvelser: 11 timer
 - Ekskursion: 6 timer

Aktiviteter i studiefasen
  • 13 forelæsninger
  • 3 gæsteforelæsninger
  • Løsning af opgaver 
  • Gennemgå forelæsninger
  • Forberedelse til eksamen
Undervisningsform
Kurset baseres på en blanding af forelæsninger, feltarbejde, diskussion og gruppearbejdsøvelser samt praktiske øvelser i felt og laboratorier. Økologi er i høj grad en praktisk videnskab, og denne række aktiviteter vil give de studerende en afbalanceret eksponering for ikke kun ny viden fra forelæsninger, men også en række færdigheder, der er afgørende for moderne praksis. Disse omfatter prøvetagning, præsentationsfærdigheder og praktiske (felt / laboratorium) forskningsmetoder. Forelæsninger dækker en bred vifte af emner, og opgaver vil blive linket tilbage til relevante forelæsninger. Opgaverne vil være interaktive.
 
Ovennævnte plan suppleres med muligheden  for at give de studerende aktuelle eksempler på populationsøkologiske data, der bruges til at regulere fiskearter i Danmark. Dette vil blive dækket af tre gæsteforelæsere fra andre universiteter og andre interessenter involveret i forvaltning i Danmark. Gæsteforelæsningerne vil blive efterfulgt af en mulighed for de studerende for at møde gæsterne i sociale omgivelser.
 
 


Sprog
Dette kursus undervises på engelsk.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2018 til 31. januar 2019.