BB817: Planlægning og fortolkning af biologiske eksperimenter (5 ECTS)
STADS: 04005601
Niveau
Kandidatkursus
Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.
1. kvartal.
Ansvarlige undervisere
Email: hcpetersen@stat.sdu.dk
Skemaoplysninger
Hold |
Type |
Dag |
Tidsrum |
Lokale |
Uger |
Kommentar |
Fælles |
I |
Mandag |
12-14 |
U145 |
35 |
|
Fælles |
I |
Mandag |
14-15 |
U14 |
36,40-41 |
|
Fælles |
I |
Mandag |
15-16 |
U14 |
36,39-41 |
|
Fælles |
I |
Mandag |
16-17 |
U14 |
36,39 |
|
Fælles |
I |
Mandag |
17-18 |
U14 |
36 |
|
Fælles |
I |
Mandag |
12-14 |
U14 |
37-41 |
|
Fælles |
I |
Onsdag |
10-12 |
U89a |
35-41 |
|
S1 |
TE |
Torsdag |
12-16 |
U27a |
40 |
|
S1 |
TE |
Torsdag |
12-16 |
U142 |
41 |
|
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.
Skemaændringer:
: Nye lokaler torsdage!
Kommentar:
Samlæses med BB206
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
Stoffet fra ST503 Statistik for Biologer eller ST501 Science Statistik forudsættes kendt.
KursusintroduktionDe studerende lærer at formulere biologiske problemstillinger med henblik på at planlægge, analysere, fortolke,
og præsentere egne eksperimentelle undersøgelser og feltstudier. Desuden sættes de studerende i stand til kritisk at
evaluere forskningsartikler fra den internationale, videnskabelige litteratur. Eksempler på studier, der afspejler
kompleksiteten i de biologiske discipliner, vil blive gennemgået. De studerende lærer at anvende en statistisk
programpakke til analyser af generelle lineære modeller.
Forventet læringsudbytteVed kursets afslutning forventes den studerende at kunne:
- opsummere problemstillinger indenfor biologiske discipliner, f.eks. økologi, fysiologi, neurobiologi, og
evolutionsbiologi, med henblik på at opstille testbare biologiske hypoteser
- designe relevante laboratorie- eller feltstudier til efterprøvning af de opstillede hypoteser, herunder
brugen af statistiske styrkeberegninger
- bearbejde, analysere og fortolke data fra gennemførte eksperimentelle undersøgelser, herunder statistiske
analyser af generelle lineære modeller, såsom faktoriel ANOVA, multiple regression, og ANCOVA
- præsentere resultater fra eksperimentelle undersøgelser korrekt, i overensstemmelse med de enkelte
biologiske discipliners specifikke datatyper
- forholde sig kritisk til og diskutere internationale videnskabelige publikationer
EmneoversigtNødvendigheden af kvantitativ evaluering af biologiske forsøgsresultater. Typer af biologiske data og årsager til variabilitet i eksperimentel biologi. Planlægning og dimensionering af eksperimentelle, biologiske studier. Håndtering af rådata, samt fortolkning og præsentation af opnåede resultater.
LitteraturDer er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Ingen
Eksamen- og censurform:
(a) En obligatorisk afleveringsopgave i løbet af kurset, evalueret B/IB ved underviser. (04005612)
(b) Projektopgave med efterfølgende mundtlig overhøring. Projekt og mundtlig overhøring bedømmes samlet
efter 7-trins-skalaen med intern censur. (04005602)
Aktiv deltagelse i seminarer og bestået afleveringsopgave er betingelser for at kunne gå til eksamen.
Reeksamen efter 2. kvartal. Reeksamen kan have en anden form end den ordinære eksamen.
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Forelæsninger: 20 timer
Eksaminatorietimer/øvelser: 30 timer
Eksaminatorier består bl.a. i præsentationer ved de studerende.
Aktiviteter i studiefasen
Sprog
Dette kursus undervises på engelsk, hvis der deltager internationale studerende, ellers undervises på dansk.
Bemærkninger
Kurset indgår som konstituerende kursus på kandidatuddannelsen i Anvendt matematik i området Matematik & statistik.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2011 til 31. august 2012.