BB835: Adfærdsbiologi II (10 ECTS)

STADS: 04011301

Niveau
Kandidatkursus forhåndsgodkendt som PhD-kursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: brinklov@biology.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 12-16 *Odense Lokalitet aftales 11 45 Ekskursion
Fælles I Tirsdag 08-10 U14 45,47
Fælles I Tirsdag 08-10 Green room 50-51 Signe Brinkløv
Fælles I Onsdag 10-12 U17 45 Flyttet fra Fredag samme uge.
Fælles I Onsdag 10-12 U11 48
Fælles I Onsdag 10-12 U20 49
Fælles I Onsdag 10-12 Green room 50-51
Fælles I Torsdag 08-10 U14 45-46
Fælles I Torsdag 08-10 Green room 50-51
Fælles I Fredag 10-12 U14 46-49
Fælles I Fredag 08-10 Green room 50
H1 TE Mandag 08-16 *Odense Lokalitet aftales 11 48 Ekskusion
H1 TL Tirsdag 12-14 *Odense Lokalitet aftales 13 46 Audiologilab
H1 TE Tirsdag 12-14 *Odense Lokalitet aftales 11 47 Audiologi-lab
H1 TL Tirsdag 10-11 Black Lab 50-51
H1 TL Onsdag 12-13 Black Lab 50-51
H1 TL Torsdag 10-11 Black Lab 50-51
H1 TL Fredag 10-11 Black Lab 50
H2 TL Tirsdag 10-12 *Odense Lokalitet aftales 11 46
H2 TL Tirsdag 10-11 Black Lab 50-51
H2 TE Onsdag 10-12 *Odense Lokalitet aftales 11 47 Audiologi-lab
H2 TL Onsdag 12-13 Black Lab 50-51
H2 TL Torsdag 10-11 Black Lab 50-51
H2 TL Fredag 10-11 Black Lab 50
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at:
  • Have kendskab til basal sanse- og neurofysiologi svarende til BB511 samt til eksempler på og tilgange til adfærdsstudier opnået i BB809.


Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at redegøre for generelle samt udvalgte modalitetsspecifikke sansefysiologiske mekanismer, der ligger til grund for adfærd og perception, samt forstå og anvende relevante målemetoder og forsøgsprotokoller i adfærdsforskningen (herunder psykofysiske forsøg og praktisk dyretræning). Endvidere vil den studerende kunne læse, forstå og analysere baggrundslitteratur, give en kritisk redegørelse for et specifikt adfærdsbiologisk emne, tilrettelægge adfærdsbiologiske forsøg og præsentere resultaterne herfra. 

Kurset bygger på den viden, der er erhvervet på BB809; Adfærdsbiologi og giver et fagligt grundlag for at gennemføre et specialeprojekt eller en individuel studieaktivitet, der involverer adfærdsstudier af dyr eller mennesker.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • Give kompetence til at forstå sansefysiologiske mekanismer og integrationsprincipper bag adfærd og perception og derved styre arbejds- og udviklingssituationer, der forudsætter nye biologiske løsningsmodeller.
  • Give færdigheder i planlægning og gennemførelse af selvstændige forskningsprojekter vha. udvalgte teknikker i adfærdsforskning, kritisk gennemgang af litteratur, samt skriftlig og mundtlig formidling af biologisk forskning.
  • Give viden om hvordan adfærdsforskning i mennesker og dyr tilrettelægges og udføres.


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • præsentere en kritisk oversigt over et specifikt adfærdsbiologisk emne
  • gøre rede for generel og specifik sansefysiologi
  • forstå og anvende psykofysiske målemetoder
  • gøre rede for perception og reception gennem forskellige sansemodaliteter
  • læse, forstå, analysere og give en kritisk redegørelse for originalartikler om sansefysiologi og perception
  • planlægge og gennemføre praktisk træning af dyr og præsentere resultatet
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Neuroetologi
  • Sansefysiologi
  • Dyretræning
  • Psykofysik
  • Adfærd
Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
  1. Fuld og aktiv deltagelse i seminarer. Bestået/ikke-bestået, intern bedømmelse ved underviser. (04011312).
  2. Fuld og aktiv deltagelse i laboratorieøvelser. Bestået/ikke-bestået, intern censur ved underviser. (04011322).
Eksamen- og censurform:
  1. Aflevering af rapporter. Intern censur, 7-trinsskala. (10 ECTS). (04011302).

Reeksamen i samme termin eller umiddelbart i forlængelse heraf. Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.



Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 30 timer
Træningsfase: 70 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 18 timer
 - Laboratorieøvelser: 36 timer
 - Ekskursion: 16 timer

Aktiviteter i studiefasen
  • rapportskrivning
  • forberedelse af seminarer (flipped classroom)
Undervisningsform
Kurset indledes med tre forelæsninger, der introducerer og repeterer sansefysiologiske mekanismer og integrationsprincipper. Herefter gennemføres en række seminarer efter flipped classroom modellen, hvor de studerende i mindre grupper erhverver sig viden om og fremlægger hvordan specifikke sansesystemer fungerer samt giver en kritisk gennemgang af relevant adfærdsforskning relateret til det givne emne. Endvidere uddybes udvalgte emner i en række gæsteforelæsninger, der eksemplificerer for de studerende, hvordan adfærdsforskning designes og gennemføres vha. forskellige teknikker, såsom EEG og psykofysiske målinger.

I øvelsesdelen af kurset får de studerende mulighed for at stifte praktisk bekendtskab med eksperimentel design og databehandling. En del af øvelserne følger en fast protokol, mens et dyretræningsforløb imod kursets slutning har friere rammer og udfordrer de studerende til at anvende den viden de har assimileret i løbet af kurset til selv at udtænke formål og fremgangsmåde med deres forsøg. Endvidere planlægges to heldagsekskursioner hvor de studerende præsenteres for metoder og udstyr som vi ikke har mulighed for at anvende on site.

Sprog
Dette kursus undervises på engelsk.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2016 til 31. august 2018.