BF507: Pædagogik og pædagogisk projekt (10 ECTS)
STADS: 04002811
Niveau
Bachelorkursus
Undervisningsperiode
Kurset begynder i efterårssemesteret og fortsætter i forårssemesteret.
2. og 3. kvartal.
Ansvarlige undervisere
Email: elsebeth.toft@language.sdu.dk
Skemaoplysninger
Hold |
Type |
Dag |
Tidsrum |
Lokale |
Uger |
Kommentar |
Fælles |
I |
Mandag |
10-13 |
U26 |
45-51 |
|
S1 |
TE |
Onsdag |
14-16 |
U24 |
45-46 |
|
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
Stoffet fra 1. års-kurserne på biologioptaget forudsættes kendt.
KursusintroduktionKurset falder i to dele, som dog evalueres samlet ved afslutningen af kurset. Formålet med kursets første del er at give indblik i centrale pædagogiske begreber og teoridannelser, så vidt muligt i relation til naturvidenskabelige problemstillinger. Kurset vil kombinere teoretiske studier med praksisrefleksion. Det pædagogiske projekt indledes med et kursus om kvalitative forskningsmetoder til brug ved fremskaffelse af information om formidling og læring. Disse kompetencer anvendes i projektet til at undersøge formidlingen af naturvidenskabelig/biologisk viden i en undervisningssituation.
KompetencerEfter kursets første del vil de studerende have
- erhvervet indsigt i centrale pædagogiske teorier
- lært at anvende adækvat pædagogisk terminologi
- lært at skønne over teoriernes anvendelighed i praktiske undervisningssituation.
Pædagogisk projekt
Gennem arbejdet med det pædagogiske projekt lærer den studerende
- at erkende forskellen på biologi som henholdsvis videnskabsfag og undervisningsfag
- at anvende kvalitative forskningsmetoder på et nærmere defineret område
- at vurdere undervisningsforløb om biologiske emner i forhold til den erhvervede indsigt i pædagogiske teorier.
Forventet læringsudbytteVed afslutningen af kurset forventes den studerende at kunne:
- gengive centrale pædagogiske teorier
- anvende adækvat pædagogisk terminologi
- skønne over teoriernes anvendelighed i praktiske undervisningssituation.
- erkende forskellen på biologi som henholdsvis videnskabsfag og undervisningsfag
- anvende kvalitative forskningsmetoder på et nærmere defineret område
- beskrive og vurdere undervisningsforløb om biologiske emner i forhold til den erhvervede indsigt i pædagogiske teorier.
EmneoversigtI kursets første del præsenteres centrale pædagogiske temaer set i historisk perspektiv og et overblik over det 20.århundredes vigtigste læringsteoretiske og didaktiske positioner og problemstillinger. Centrale begreber og teoridannelser hos tænkere som f.eks. Piaget, Vygotsky og Bateson studeres, og teorier og begreber konkretiseres gennem læsning og diskussion af eksempler. Projektet fokuserer på formidlingen af naturvidenskabelige/biologiske problemstillinger, som har været behandlet i studiets første 4 semestre.
LitteraturDer er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Ingen
Eksamen- og censurform:
Kurset afsluttes med et projekt, der evalueres ved en mundtlig eksamen efter 3. kvartal. Ekstern censur og karakter efter 7-skalaen.
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
29 timer forelæsninger og derudover projektarbejde.
Aktiviteter i studiefasen
Sprog
Dette kursus undervises på dansk.
Bemærkninger
Af tidssmæssige grunde anbefales, det, at de studerende allerede i 2. kvartal fastlægger, ved hvilken institution/organisation de vil undersøge en given undervisningssituation og – hvis det er muligt – påbegynder indsamling af impiri. Til igangsætning af empiriindsamlingen afsættes specifikt 4 eksaminatorietimer i 2. kvartal.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2007 til 31. august 2008.