BMB206: 3D spheroid kultur som `long-term´ in vitro celle model (5 ECTS)

STADS: 01015101

Niveau
PhD-kursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: kwr@bmb.sdu.dk

Yderligere undervisere
sjf@bmb.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
H1 TL Mandag 09-18 Blue Lab 18
H1 TL Mandag 09-17 U143 18
H1 TL Tirsdag 09-18 Blue Lab 18
H1 TL Tirsdag 16-18 U44 18
H1 TL Tirsdag 09-12 U44 18
H1 TL Onsdag 09-18 Blue Lab 18
H1 TL Onsdag 16-18 U145 18
H1 TL Onsdag 11-14 U145 18
H1 TL Torsdag 09-18 Blue Lab 18
H1 TL Torsdag 15-17 U12 18
H1 TL Fredag 12-15 U143 18
H1 TL Fredag 09-18 Blue Lab 18
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Kommentar:
Max 18 studerende

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Dette er et kursus på postgraduat niveau (master, PhD niveau)

Deltagerne forventes at have kendskab til grundlæggende cellefysiologi og biokemi på bachelor niveau.

Kendskab til de grundlæggende principper bag lysmikroskopi teknikker vil være godt men ikke nødvendigt.

 


Formål
Siden de gennembrud der kom indenfor celle dyrkning i 1950érne (i forbindelse med udviklingen af poliovaccinen), har det primære fokus været rettet mod, hvordan man bedst dyrker og opformerer celler i kultur.

Traditionelle 2 dimensionale cellekulturteknikker (2 dimensional cellekultur = 2D) fokuserede på vækstbetingelser, der fremmer hurtigt voksende men lavt differentierede celler. Celler dyrket under sådanne betingelser, er normalt "låst" i en tilstand, hvor de ikke har mulighed for at udvikle deres avancerede cellulære funktioner. Med andre ord, mister cellerne mange af de fysiologiske egenskaber der er vigtige, for at organer kan fungere, når de dyrkes i klassiske 2D kulturer.

Man er ved at indse, at det er nødvendigt med nye celledyrkningsteknikker, der fokuserer mere på cellefunktionalitet. Der dukker dokumentation op for, at celler dyrket under de rette betingelser, automatisk organiserer sig i aggregater, som besidder egenskaber der ligner det modne væv, de kommer fra. De opnår også in vivo fysiologiske funktioner.

Tredimensionelle (3D) strukturer viser sig at være essentielle for in vivo-funktionalitet [1-6]. Endothelcelle spheroider kan danne et hult monolag, der udtrykker en vævslignende fænotype [7], humane epidermale celler gennemgår proliferativ differentiering og danner en kontakt-linse-lignende skive med alle hudens in vivo EM funktioner (undtagen hår) [8]. Epithel-nyreceller fra hunde danner cyster, der ligner uudviklede nyre glomerulus [9] eller, ved behandling med en vækstfaktor, differentierer til forgrenede tubuli, som det ses i nyren [10]. På trods af dette, bliver den meste forskning udført på celler, dyrket i klassiske 2D dyrkningssystemer. 

I løbet af dette kursus vil de studerende fokusere på en af de nye 3D dyrkningsteknikker, der anvender vækst af 3D celle spheroider i et `micro-gravity´ miljø. De studerende vil lære at håndtere 3D-kulturer, bruge forskellige kvalitets valideringsmetoder, samt beskrive og forberede biologiske prøver til videre forsøg (præparere prøver til videre anvendelse).

Kurset vil også give kendskab til traditionelle 2D teknikker, specifikke krav til cellekultur laboratorier (laboratorie sikkerheds klassifikation) samt beskrive og demonstrere brugen af elektronisk laboratorie ledelse som en del af god laboratoriepraksis (GLP).

Efter kurset burde deltagerne kunne:

  • bruge 3D celle kultur systemer 
  • anvende materiale og fortolke resultater produceret af 3D cellekultur systemer
  • beregne fordoblingstiden for celler dyrket i 3D cellekulturer
  • anvende luminescens-assays til at vurdere cellernes tilstand
  • anvende lysmikroskopi til at vurdere cellernes kvalitet
  • Anvende principperne i en elektronisk laboratorie logbog til eksperiment dokumentation og dataoverførsel 
 


Kompetencer
Efter kurset burde deltagerne kunne:
-  bruge 3D celle kultur system
- Anvende materiale og fortolke resultater produceret af 3D cellekultur system
- Beregne fordoblingstiden for celler dyrket i 3D cellekulturer
- Anvende luminescens-assays til at vurdere cellernes tilstand
- Anvende lysmikroskopi til at vurdere cellernes kvalitet
- Anvende principperne i en elektronisk laboratorie logbog til eksperiment dokumentation og dataoverførsel

Målbeskrivelse
Efter kurset vil deltagerne besidde:
  • en grundlæggende viden om generelle celledyrknings teknikker 
  • indgående kendskab til 3D cellekultur systemet 
  • kendskab til laboratorie klassifikation
  • kendskab til forskellige former for laboratorie dokumentation
 


Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
1. Arbejdsgang og generelle teknikker i celledyrkningslaboratorie 
1.1. hvad er et celle- og vævslaboratorie
- laboratorie klassifikation 
- hvad er nødvendigt i et celle- og vævslaboratorie
- god laboratorie praksis
- laboratorie dokumentation
- tænk som en celle
1.2. almindeligt anvendte teknikker indenfor celledyrkning
- klassisk celledyrkning (flad, 2D) på plader, flasker og multi-brøndsplader 
- cellevalidering: vitalitet, morfologi, tælling, populationsvurdering, passagenummer
- trypsinering
- almindeligt anvendte medier og hvorfor de anvendes (glukose, galaktose, serumfrit)
- suspensionskulturer (rotationsflasker, blandingsbeholdere)
- statiske 3D kulturer (scaffold, gel sandwich kulturer)
2: 3D Spheroid kultur i praksis.
2.1. Forskningsbaserede eksempler på anvendelse af 3D cellekulturer.
- Litteratur baserede eksempler på anvendelse af roterende cellekultur systemer (primært Synthecon vessels)
- Eksempler baseret på eksperimenter i TCEL gruppen (offentliggjorte resultater og igangværende forsøg)
2.2. Forberedelse til bioreaktor håndtering.
- Introduktion til specifikke teknikker, der anvendes i forbindelse med bioreaktoren. 
- Præsentation af teknikker, der anvendes i forbindelse med prøvehåndtering og analyse.
2.3. Detaljeret præsentation af vores bioreaktor system
- Forklaring af teoretiske principper
- Hardware præsentation
- driftsformer
2.4. Teoretiske aspekter af 3D celle dyrkning i bioreaktorer
- vigtigheden af korrekt rotationshastighed
- påvirkningen af populationens størrelse på den individuelle vækst
- generelle vedligeholdelsesprocedurer
- prøvetagningsprocedurer (hvad kan vi tage prøver af og hvad skal vi være opmærksomme på)
 


Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
  1. Laboratorieøvelse, Praktisk hands-on færdigheder med fokus på bestemte eksperimentelle procedure. Bestået/ikke-bestået, intern censur ved underviser. Gælder eksamenselement a). (01015112).
  2. Projektrapport. Til eksamen Projektrapporten indeholder Electronic Laboratory Logbog (ELL) og den elektroniske Experiment Protocol (EEP) vil blive evalueret for dets anvendelighed og fuldstændighed som prepublication materialer. Gælder eksamenselement a). (01015122).

     

Eksamen- og censurform:
  1. Mundtlig eksamen. (5 ECTS) Intern censur, 7-trinsskala. Tilladte hjælpemidler er den studerendes egen projektrapport. (01015102). 
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 40 timer
Træningsfase: 29 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 5 timer
 - Laboratorieøvelser: 24 timer

Aktiviteter i studiefasen
Online læring
  • Emne 1: Demonstration materialer (cellekultur basics flytter)
  • Emne 2: Laboratorieprotokoller og procedurer
  • Emne 3: Elektronisk laboratorium / eksperiment logbog

Selvstudie af tilgængelig litteratur:Teoretiske aspekter af 3D-celle spheroider vækst i bioreaktorer

Udarbejdelse af projektrapport: Rapporten skal indeholde Electronic Laboratory Logbog (ELL) og den elektroniske Experiment Protocol (EEP)

Forberedelse til den mundtlige eksamen: Studerende vil forberede sig på at diskutere projektet rapport baseret på feedback fra lærerne

 
Undervisningsform
This is a 3-week block course, which will be run during the spring semester. 

The multimedia materials, course protocols and templates will be available for the students via the SDU e-learn (Blackboard) system one week before the laboratory exercises starts.
 
All students assignments such as ELL and EPP as well as the teacher feedback will be placed on the course e-learn virtual space (Blackboard).


Sprog
Dette kursus undervises på engelsk.

Bemærkninger
Kurset har deltagerbegrænsning. Der lægges vægt på følgende kriterier i nedenstående rækkefølge ved tildelingen af pladser:
  1. Studerende, der har optjent flest ECTS på kandidatuddannelsen har første prioritet
  2. Studerende, der er optaget betinget på kandidatuddannelsen har hernæst prioritet
  3. Studerende, der følger kandidatkurser samtidig med deres bacheloruddannelse (dispensation til 30 ECTS kandidatkurser) har herefter prioritet
  4. Bachelorstuderende
Hvis der er pointmæssigt ligestillede blandt studerende i gruppe 1 til 4, trækkes der lod.
 
De faglige miljøer på Det Naturvidenskabelige Fakultet forestår prioriteringen, og der oprettes en venteliste. Studerende, der ikke optages på kurset, men kommer på venteliste, får besked fra fakultetet. Ventelisten overføres ikke til det efterfølgende år.

Forudsætningen for at beholde pladsen på kurset er personligt fremmøde første kursusdag eller på anden måde underretning til underviseren. Ved manglende fremmøde eller underretning i øvrigt optages kursuspladsen af studerende fra ventelisten, i den rækkefølge ventelisten angiver. 
 


Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Dette er den nyeste version af en kursusbeskrivelse, som trådte i kraft den 1. feb 2017.