BMB510: Biomedicinsk Mikrobiologi (5 ECTS)

STADS: 01001001

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: bhk@bmb.sdu.dk

Yderligere undervisere
jakobm@bmb.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Tirsdag 10-12 U48A 16
Fælles I Onsdag 08-10 U140 14,17-18
Fælles I Torsdag 08-10 U140 14,16,18
H1 TE Tirsdag 08-10 U31 18-20
H2 TE Onsdag 16-18 U31 18-20
H3 TE Mandag 12-14 T9 18
H3 TE Torsdag 08-10 U31 19-20
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at:
  • Have kendskab til fundamental biologi, kemi og mikrobiologi, som undervist på kurserne BMB533 og BMB507.
  • Have kendskab til litteratursøgning.
  • Kunne anvende Word.


Formål
Kurset har til formål at de studerende opnår viden om bakteriers patogene egenskaber og sygdomsmæssige betydning. De studerende stifter bekendtskab med patogene bakteriers interaktion med værtsorganismer og indføres i de grundlæggende molekylære mekanismer, der ligger til grund for bakteriers sygdomsfremkaldende evne. Endvidere bliver de studerende indført i metodekritisk gennemgang af forskningspublikationer.

Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne BMB533 Molekylær biologi og proteinkemi samt BMB507 Fundamental mikrobiologi, og giver et fagligt grundlag for at tilegne sig viden relateret til emner inden for molekylærbiologi og infektionsimmunologi senere i uddannelsen.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • Give kompetence til at undersøge problemstillinger inden for fagområder relateret til molekylærbiolog og mikrobiologi.
  • Give færdigheder i metodekritisk gennemgang af originallitteratur.
  • Give viden om og forståelse for bakteriers sygdomsmæssige betydning.


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • Redegøre for bakteriers sygdomsmæssige betydning.
  • Beskrive patogene bakteriers interaktion med en værtsorganisme.
  • Beskrive de molekylære mekanismer der ligger til grund for bakteriers sygdomsfremkaldende evne.
  • Redegøre for grundlæggende molekylærbiologiske metoder til undersøgelse af vært-patogen interaktioner.
  • Planlægge og gennemføre et teoretisk projektarbejde baseret på forskningspublikationer.
  • Søge efter forskningspublikationer, som er relevante for projektet, og benytte den fundne information i relation til projektet.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Patogene bakteriers biologi.
  • Vært-patogen-relationer.
  • Molekylære determinanter for patogene egenskaber hos bakterier.
  • Bakteriel patogenese.
  • Patogene bakteriers sygdomsmæssige betydning, herunder epidemiologi, diagnostik, behandling og forebyggelse af infektionssygdomme.
 


Litteratur
  • Forskningsartikler.


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
  1. Projektopgave, individuel mundtlig eksamen med udgangspunkt i projektet og kursets pensum med individuel bedømmelse. Projektrapporten skal medbringes. (5 ECTS). Intern censur, karakter efter 7-skalaen. (01001002).
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 14 timer
Træningsfase: 8 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 6 timer
 - Andet: Vejledningsmøder 2 timer timer

Aktiviteter i studiefasen
  • Projektarbejde i grupper á 5-6 studerende; litteratursøgning; forberedelser til møder med vejleder; skrivning af projektrapport.
  • Selvstændig forberedelse til eksaminatorietimer; læse forskningsartikler samt forberede besvarelser af spørgsmål til disse.
Undervisningsform
Introfasen består af forelæsninger, hvor dialog primært skabes via summemøder med sidemanden samt underviser i plenum. I forelæsningerne gives en introduktion til kursets emner og vejen til kompetenceopnåelse som supplement til kursets litteratur (forskningsartikler) som de studerende forventes at studere selvstændigt. Træningsfasen er baseret på eksaminatorietimer, hvor de studerende opnår træning i forståelse af metoder og resultater præsenteret i originale forskningsartikler, samt ved vejledningstimer med en af kursets undervisere omkring kursets projektopgave. I studiefasen forventes den studerende at arbejde med selvstudium af kursets litteratur (forskningsartikler) samt spørgsmål til eksaminatorietimerne. Endvidere forventes den studerende at indgå i en projektgruppe, hvor gruppen søger relevant litteratur (forskningsartikler) til opgaven, forbereder spørgsmål til møder med vejleder og skriver en fælles projektrapport

Sprog
Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2017 til 31. januar 2019.