BMB537: Bioteknologiske Metoder i Biomedicin (5 ECTS)
STADS: 01014101
Niveau
Bachelorkursus
Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.
Ansvarlige undervisere
Email: jgraversen@health.sdu.dk
Skemaoplysninger
Hold |
Type |
Dag |
Tidsrum |
Lokale |
Uger |
Kommentar |
Fælles |
I |
Mandag |
08-10 |
U20 |
43 |
|
Fælles |
I |
Mandag |
10-12 |
U20 |
44-48 |
|
Fælles |
I |
Tirsdag |
13-14 |
U20 |
48 |
|
Fælles |
I |
Tirsdag |
12-13 |
U20 |
51 |
BMB537 |
Fælles |
I |
Torsdag |
10-11 |
U1 |
1 |
BMB537 |
Fælles |
I |
Torsdag |
10-12 |
U20 |
44-45 |
|
Fælles |
I |
Torsdag |
14-15 |
U20 |
46 |
|
Fælles |
I |
Fredag |
11-12 |
U43 |
44 |
|
Fælles |
I |
Fredag |
09-12 |
U140 |
47 |
|
Fælles |
I |
Fredag |
08-10 |
U20 |
49 |
|
H10 |
TE |
Mandag |
09-10 |
U156 |
45 |
|
H10 |
TE |
Mandag |
16-17 |
*Odense Lokalitet aftales 13 |
49 |
SF H10 BMB537 |
H10 |
TE |
Tirsdag |
09-10 |
*Odense Lokalitet aftales 13 |
47 |
SF H10 BMB537 |
H10 |
TE |
Torsdag |
08-10 |
*Odense Lokalitet aftales 12 |
45 |
SF H10 BMB537 |
H10 |
TE |
Fredag |
08-10 |
U31 |
44-46,48,50 |
|
H11 |
TE |
Onsdag |
16-17 |
*Odense Lokalitet aftales 7 |
47,49 |
SF H11 BMB537 |
H11 |
TE |
Torsdag |
14-15 |
U143 |
45 |
|
H11 |
TE |
Fredag |
12-14 |
U168 |
44-46,48,50 |
|
H11 |
TE |
Fredag |
10-12 |
*Odense Lokalitet aftales 7 |
45 |
SF H11 BMB537 |
H12 |
TE |
Tirsdag |
10-12 |
U142 |
44,46,48,50 |
|
H12 |
TE |
Tirsdag |
10-12 |
U143 |
45 |
|
H12 |
TE |
Tirsdag |
13-14 |
*Odense Lokalitet aftales 13 |
47,49 |
SF H12 BMB537 |
H12 |
TE |
Fredag |
09-10 |
T8 |
45 |
|
H12 |
TE |
Fredag |
10-12 |
*Odense Lokalitet aftales 4 |
45 |
SF H12 BMB537 |
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.
Indgangskrav:
Dette kursus kan kun vælges, hvis det:
- indgår konstituerende på din uddannelse
- det står som specifik anbefaling til valgfri ECTS på det anbefalede studieforløb
- er del af en defineret overgangsordning for et kursus, du endnu ikke har afsluttet
Faglige forudsætninger:
Kurset forløber i tæt dialog med det sideløbende kursus FF503 og tager afsæt i den her erhvervede basale molekylær- og cellebiologiske viden.
FormålKurset har til formål at sætte den studerende i stand til at forstå og forholde sig til anvendelse af den moderne bioteknologi i behandling af sygdomme hos mennesker samt forstå den rolle man som biomediciner spiller. Ydermere tjener kurset til at sætte den studerende i stand til at perspektivere senere kurser med højere teoretisk abstraktionsniveau til en bredere faglig sammenhæng.
Kurset forløber i tæt dialog med det sideløbende kursus FF503 og tager afsæt i den her erhvervede basale molekylær- og cellebiologiske viden. Kurset giver et fagligt grundlag for en dybere forståelse og perspektivering af emnerne på følgende kurser BMB 531, 533, og 536 der er placeret senere i uddannelsen.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at
- indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang på baggrund af gruppebaseret projektarbejde
- Give færdigheder i at
- kombinere de grundvidenskabelige discipliner med de mere anvendelsesorienterede medicinske discipliner, hvor fokus er på den menneskelige organisme (immunologi, fysiologi og anatomi)
- kunne tilegne sig ny viden på en effektiv og selvstændig måde og kunne anvende denne viden reflekterende
- Give viden om:
- teorier og eksperimentelle metoder inden for molekylær biologiens og biomedicinens centrale områder
- lægemidlers virkninger på organsystemer
- den videnskabelige terminologi, der anvendes indenfor de molekylærbiologiske og biomedicinske fagområder
- betydningen af biologiske databaser i moderne biomedicin og molekylær biologi
MålbeskrivelseFor at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Forstå de overordnede principper for udvikling af nye lægemidler indtil godkendelse til klinisk brug
- Opnå kendskab til den proces, der er forbundet med identifikation af nye lægemidler
- Overordnet forstå, hvorledes biologiske lægemidler produceres
- Forstå design og evaluering af et klinisk studie
- Forstå den molekylære basis for udvalgte sygdomme
- Forstå principperne for identifikation af udviklingsstrategier for lægemidler, baseret på viden om den molekylære basis for sygdomme
- Opnå kendskab til udvalgte lægemidlers virkninger på organismen
IndholdKurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Lægemiddeludvikling historisk set
- Processer og faser i lægemiddelforskning
- Lægemiddelinteraktion med targets eller receptorer
- Farmakokinetik og farmakodynamik
- Toksikologisk test af lægemidler
- Processer og faser i lægemiddeludvikling
- Kliniske studier: design og statistisk evaluering
- Produktion af biologiske lægemidler
- Molekylær basis forståelse af sygdomme som forudsætning for udvikling af lægemidler
- Informationssøgning i relation til løsning af opgave
- Molekylær basis for udvalgte sygdomme
- Antistoffer som lægemidler
Litteratur- Wiley Blackwell: Drugs; From Discovery to Approval, af Rick Ng, 3rd edition.
- kopier af uddrag fra bøger og tidsskrifter, disse udleveres under kurset.
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Ingen.
Eksamen- og censurform:
- Skriftlig opgave, afleveres i grupper. Bestået/ikke-bestået, intern bedømmelse ved underviser. 2,5 ECTS (01014112).
- Skriftlig eksamen, multiple choice, samlet eksamenstid 2 timer. Intern censur, 7-trinsskala. Ingen hjælpemidler tilladt. 2,5 ECTS (01014102).
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 24 timer
Træningsfase: 11 timer, heraf:
- Eksaminatorie: 11 timer
Aktiviteter i studiefasen
Studiefase: 85 timer
UndervisningsformAktiviteter i studiefasen:
- Læsning af pensum
- Besvarelse af teoretiske opgaver
- Udarbejdelse af opgave i grupper
- Arbejde med Computersimulationer, e-test etc.
Introfasen består af forelæsninger, hvor de studerende informeres om alle aspekter af lægemiddelforskning med fokus på emner af relevans for biomedicinere. Desuden vil de blive vejledt i kompetenceopnåelse samt informationssøgning.
I træningsfasen, som omfatter computersimuleringer og problembaseret læring, arbejder de studerende med forskellige opgaver og opnår derved kompetencer i kursets centrale dele. I studiefasen forventes de studerende at arbejde selvstændigt med lærebogen og eksempler og øvelser heri. De studerende forventes at bruge en del af studiefasen til at arbejde på opgaver i relation til træningsfasen og repetere til den skriftlige eksamen.
Sprog
Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Dette er den nyeste version af en kursusbeskrivelse, som trådte i kraft den 1. sep 2016.