BMB813: Mekanismer i eukaryot cellesignalering og stamcelledifferentiering (5 ECTS)

STADS: 01015401

Niveau
Kandidatkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: bab@bmb.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 12-14 U10 6,8
Fælles I Mandag 14-16 U145 11
Fælles I Tirsdag 10-12 U143 12
Fælles I Fredag 12-14 U12 5
Fælles I Fredag 10-12 U141 9
H1 TE Mandag 12-14 U10 9
H1 TE Mandag 16-18 U146 11
H1 TL Tirsdag 11-16 Blue Lab 8-9
H1 TL Onsdag 11-16 Blue Lab 8-9
H1 TL Onsdag 08-13 Blue Lab 11
H1 TE Torsdag 08-10 U17 12
H1 TL Torsdag 10-12 White Lab 12
H1 TE Fredag 08-10 U141 6
H1 TE Fredag 14-16 White Lab 8-9
H1 TL Fredag 08-13 Blue Lab 11
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Kommentar:
Kurset er designet til specialestuderende. Minimum 10 studerende er nødvendig for afholdelse af kurset. Kurset er begrænset til 18 deltagere.

Indgangskrav:
Bestået bachelorgrad i BMB, Biomedicin eller tilsvarende.

Faglige forudsætninger:
Faglige forudsætninger. Studerende, der følger kurset, forventes at:
  • Have kendskab til proteinkemi, biokemi og molekylærbiologi, eksempelvis som gennemgået i kurserne Proteinkemi (BMB533), Avanceret Molekylær Biologi (BMB508) og Metabolsk og Hormonel Regulering (BMB536).
 


Formål
Kurset har til formål at gøre den studerende bekendt med de signalerings begivenheder, der ligger til grund for eukaryote cellers funktion og udvikling. Dette inkluderer bl.a. regulering af stamcelle differentiering via forskellige signalerings netværk. Denne viden er vigtig for at få en dybere indsigt i biokemi, molekylær- og cellebiologi, samt hvordan disse smelter sammen i sundhedsvidenskab, fx hvordan ændringer i signaleringsprocessor og mekanismer er involveret i humane sygdomme. 

Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne Proteinkemi (BMB533), Avanceret Molekylærbiologi (BMB508) og Metabolsk og Hormonel regulering (BMB536) og giver et fagligt grundlag for at kunne lave specialeprojekt på BMB i de ovenfor beskrevne forskningsområder.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • Give kompetence og færdigheder i at analysere og vurdere forskningsresultater inden for emnerne eukaryot cellesignalering og stamcelledifferentiering ud fra en metodekritisk gennemgang af originalartikler.
  • Give færdigheder i formidling af forskningsbaseret viden samt identificere og diskutere videnskabelige problemstillinger.
  • Give viden og indsigt i (i) de mekanismer, der videresender ekstracellulære signaler ind i celler og resulterer i specifikke effekter (ii) de eksperimentelle tilgange der bruges i de tilhørende forskningsfelter.

 



Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • Identificere og analysere sammenhænge imellem signalerings netværk; inkluderende hormoner, receptorer, kinaser, transkriptionsfaktorer and andre signaleringsmolekyler.
  • Analysere og evaluere forskningsresultater og summere disse i mundlige og skriftlige præsentationer
  • Vurdere og reflektere over brugen af metoder samt relevante modelsystemer til undersøgelser af konkrete biologiske problemstillinger.
  • Opstille egne teorier og hypoteser samt eksperimentelle strategier for analyse af biologiske spørgsmål inden eukaryot cellesignalering og differentiering områderne.
 


Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Principper i signalerings netværk i højere eukaryoter
  • Vækstfaktorsignalering og dens rolle i humane sygdomme
  • Basal stamcelle biologi og stamcelle differentiering
  • Eksperimentelle tilgange til at studere cellesignalering og –differentiering.
 


Litteratur
  • Harvey Lodish: Molecular Cell Biology, W.H. Freeman.


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
  1. Præsentation og diskussion af videnskabelige artikler og formulering og udledning af videnskabelige problemstillinger. Bestået/ikke-bestået, intern censur ved underviser. (01015412).

     

Eksamen- og censurform:
  1. Individuel skriftlig rapport. (5 ECTS). Intern bedømmelse ved underviser, bestået/ikke bestået. (01015402).
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 12 timer
Træningsfase: 24 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 14 timer
 - Laboratorieøvelser: 10 timer

Aktiviteter i studiefasen
  • Selvstændig aktivitet – selvstudium af videnskabelig litteratur, herunder originale forskningsartikler samt oversigtsartikler.
  • Selvstændig aktivitet – udfærdige en kort skriftlig rapport omhandlende et specifikt forskningsemne, i form af en afgrænset oversigtsartikel/diskussion. 
  • Gruppe aktiviteter – fremlæggelse og diskussion af forskningsartikler; formulering og besvarelse af videnskabelige spørgsmål. 
 
Undervisningsform
Introfasen består af forelæsninger hvor der gives en kortfattet introduktion til kursets emner. Studerende forventes selvstændigt at læse faglig tekst (review artikler) for at opnå de forventede kompetencer og det nødvendige overblik. I træningsfasen opdyrkes kompetencer indenfor kursets centrale dele ved løsning af teoretiske opgaver og studenter præsentationer af forskningsartikler der vedrører de emner der er blevet introduceret i introfasen. Eksaminatorietimerne er baseret på forudgående selvstændigt arbejde og gruppearbejde.

Træningsfasen omfatter også laboratorieøvelserne hvor de studerende arbejder i grupper med praktiske øvelser i biokemiske og molekylærbiologiske teknikker der bruges til at studere cellesignalering, såsom SDS-PAGE, immunoprecipitation og Western Blotting.

Studiefasen er dels forberedelse til introfase, eksaminatorier og laboratorieøvelser såvel som udarbejdelse af laboratorierapport og eksamensforberedelse (repetition). Der er allokeret 90 studiefasetimer inklusiv projekt vejledningstimer ved underviserne.

Sprog
Dette kursus undervises på engelsk.

Bemærkninger
Kurset har deltagerbegrænsning. Der lægges vægt på følgende kriterier i nedenstående rækkefølge ved tildelingen af pladser:
  1. Studerende, der har optjent flest ECTS på kandidatuddannelsen har første prioritet
  2. Studerende, der er optaget betinget på kandidatuddannelsen har hernæst prioritet
  3. Studerende, der følger kandidatkurser samtidig med deres bacheloruddannelse (dispensation til 30 ECTS kandidatkurser) har herefter prioritet
  4. Bachelorstuderende
Hvis der er pointmæssigt ligestillede blandt studerende i gruppe 1 til 4, trækkes der lod.
 
De faglige miljøer på Det Naturvidenskabelige Fakultet forestår prioriteringen, og der oprettes en venteliste. Studerende, der ikke optages på kurset, men kommer på venteliste, får besked fra fakultetet. Ventelisten overføres ikke til det efterfølgende år.

Forudsætningen for at beholde pladsen på kurset er personligt fremmøde første kursusdag eller på anden måde underretning til underviseren. Ved manglende fremmøde eller underretning i øvrigt optages kursuspladsen af studerende fra ventelisten, i den rækkefølge ventelisten angiver. 
 


Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2017 til 31. januar 2019.