BMB814: Elitekandidat-modul i molekylær sygdomsdiagnostik (20 ECTS)

STADS: 01006701

Niveau
Kandidatkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.
Løber over 1. til 4. kvartal.

Ansvarlige undervisere
Ingen ansvarlige undervisere angivet, kontakt eventuelt instituttet

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 12-13 AFLYST! 05
Fælles I Mandag 12-13 OUH, mødelokale 2, afd. KBF 09
Fælles I Mandag 11-13 U10 11
Fælles I Mandag 12-14 BMB 16-17
Fælles I Tirsdag 14-18 IT lokale 1, OUH, 2. sal, Indgang 20 05
Fælles I Tirsdag 09-11 Kursuslokalet i stuen af WP15, Patologis 06
Fælles I Tirsdag 10-11 WP15, konferencen på 3. sal 08
Fælles I Tirsdag 09-11 Konferencelokalet, KIA 09
Fælles I Tirsdag 10-12 OUH, KGA mødelokale 1, Afd. KBF 10
Fælles I Tirsdag 13-15 Konferencelokalet, KIA 10
Fælles I Tirsdag 08-10 U14 11
Fælles I Fredag 12-13 IT lokale 1, OUH, 2. sal, Indgang 20 05
Fælles I Fredag 09-11 U82b 12
S1 TE Mandag 12-14 Konferencelokalet, KIA (klinisk immunolo 08
S1 TE Mandag 09-11 U82b 12
S1 TL Mandag 11-15 KMA, OUH, Winsløwsparken 21, 2. sal 13
S1 TL Tirsdag 14-16 WP25, 3 sal 06
S1 TL Tirsdag 14-16 OUH, mødelokale 2, afd. KBF,1sal 07
S1 TL Tirsdag 13-18 WP21,1 09
S1 TL Tirsdag 14-18 BMB 17-18
S1 TL Onsdag 12-17 09
S1 TL Onsdag 11-15 KMA, OUH, Winsløwsparken 21, 2. sal 11
S1 TE Onsdag 09-11 U82b 12
S1 TE Torsdag 09-11 U103 13
S1 TE Torsdag 09-11 BMB 16-18
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Skemaændringer:
: Skema tilføjet timer i uge 11-13
: AFLYSNING!!! Mandag uge 05 kl. 12-13 er aflyst pga. sygdom. Erstatningstime fredag uge 05.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Bachelorgrad i Biomedicin eller Lægemiddelvidenskab fra SDU eller tilsvarende kvalifikationer; f. eks. bachelorgrad i Molekylær medicin fra AU eller kandidatstuderende i Human biologi fra KU. Bachelorgrad i medicin. Bachelorer i Biomedicin eller Lægemiddelvidenskab fra SDU har førsteprioritet, såfremt karaktergennemsnittet på deres bacheloruddannelse er på minimum 9,0. Øvrige studerende, der opfylder de uddannelsesmæssige indgangskrav, vil blive udvalgt på baggrund af karaktergennemsnit, interview og evt. videnskabelige eller formidlingsmæssige publikationer/præsentationer.
Der kan maksimalt optages 25 studerende pr. år.

Kursusintroduktion
Modulets formål er at give den studerende indblik i udviklingen af molekylær-diagnostiske metoder, deres anvendelse i forskning og hvorledes disse metoder kan modificeres og optimeres til højt pålideligt rutinemæssigt brug i diagnosticering og monitorering af sygdomme.
Den studerende får en grundig indføring i principperne bag en række moderne molekylær-diagnostiske metoder. Herfra vil den studerende få indblik i, hvordan disse metoder videreudvikles og anvendes forskningsmæssigt til at karakterisere sygdomme. Endelig skal den studerende introduceres til kravene for implementering af en diagnostisk metode i et hospitalsmiljø til rutinemæssige undersøgelser af patienter.
Gennem laboratorieøvelser/projekter skal den studerende ved en blanding af ”hands on” og demonstrationer udført af specialister opnå kendskab til, hvorledes arbejdet med avancerede molekylær-diagnostiske metoder organiseres, udføres og kvalitetssikres. Den studerende får således ved praktiske eksempler styrket den teoretiske viden om metoderne og får desuden viden om de grundlæggende principper for pålidelig diagnosticering, herunder bl.a. reproducerbarhed. Endelig skal den studerende gennem et praktisk og teoretisk projekt lære at skitsere og afprøve rammerne for molekylær diagnosticering med nye biologiske markører.

Forventet læringsudbytte
Ved modulets afslutning forventes den studerende at kunne:
  • Kritisk læse, fortolke og formidle videnskabelig originallitteratur inden for molekylær diagnostik.
  • Forklare udvalgte teknikker anvendt i molekylær diagnostik.
  • Redegøre for - samt praktisk anvende - de principper og metoder, der ligger til grund for genetisk udredning og diagnostik ved arvelige sygdomme.
  • Kende til etiske problemstillinger i forbindelse med genetisk rådgivning.
  • Redegøre for de væsentligste trin i udviklingen af en molekylær-diagnostisk metode
  • Opstille de teoretiske og eksperimentelle rammer for en defineret molekylær-diagnostisk problemstilling.
  • Vælge optimal metode for en defineret molekylær-diagnostisk problemstilling.
  • Formulere nye problemstillinger og undersøgelser på basis af opnåede resultater.
  • Opstille overordnede kvalitetskriterier for klinisk anvendelse af molekylær diagnostik.
  • Kende til og bruge udvalgte databaser.
  • Fortolke data fra udvalgte molekylær-diagnostiske tests.
  • Indgå i tværfagligt samarbejde med sundhedssektoren/sundhedsindustrien om udvikling af molekylær sygdomsdiagnostik.
Emneoversigt
  • Molekylær genetik til diagnosticering af arvelige sygdomme (PCR i forbindelse med mutationsspecifikke og generelle mutationsscannings-assays. DNA sekventering)
  • Kromosomanalyser (mikroskopering og molekylær cytogenetik)
  • Metoder til påvisning af sygdomsmarkører – eksempelvis metabolitter – i plasma og væv
  • (immun-assays, kromatografi og massespektrometri, spektrofotometri og flow cytometri)
  • Detektion og karakterisering af sygdomsfremkaldende mikroorganismer (DNA sekventering og Real-time PCR).
  • Metoder til bio-imaging (PET scanning/radioaktive sporstoffer og MR imaging)
  • Metoder til karakterisering af genekspression (mikro-arrays og kvantitativ PCR).
  • Kvalitetssikring, validering, kilder til variation, specificitet og sensitivitet i forbindelse med molekylær sygdomsdiagnostik.
  • Automatisering og high throughput screening.
  • Søgninger i sekvens-, sygdoms- og syndrom-databaser
  • Etiske aspekter i forbindelse med genetisk rådgivning.
Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.

Pensum
Se pensumbeskrivelse.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
  1. Fagspecifik blok Arvelige og genetisk betingede sygdommes diagnostik: a) Godkendelse af mindst en mundtlig fremlæggelse af en udleveret problemstilling til eksaminatorierne. Bestået/ikke bestået, intern censur ved underviser (2. kvartal). (01006762) b) Godkendte rapporter over laboratorieøvelser, bedømmes samlet med bestået/ikke bestået, intern censur ved underviser (2. kvartal). (01006722)
  2. Fagspecifik blok Sygdomsmarkører i væv og plasma: Godkendte rapporter over laboratorieøvelser, bedømmes samlet med bestået/ikke bestået, intern censur ved underviser (3. kvartal). (01006732)
  3. Fagspecifik blok Sygdomsfremkaldende mikroorganismer: Godkendt præsentation af forsøgsresultater, bestået/ikke bestået, intern censur ved underviser (3. kvartal). (01006742)
  4. Fagspecifik blok Biomarker discovery: Rapport over laboratorieøvelser, bestået/ikke bestået, intern censur ved underviser (4. kvartal). (01006752)
  5. Afslutningsprojekt: Skriftlig rapport med efterfølgende mundtlig eksamen. Bedømmes med karakter efter 7-trinsskalaen og intern censur. Vægter 5 ECTS. (4. kvartal). (01006712)
  6. Skriftlig eksamen i fælles del. Bedømmes med karakter efter 7-trinsskalaen og intern censur. Godkendte rapporter/resultatfremlæggelser i laboratorieøvelser er en forudsætning for at kunne gå til skriftlig eksamen. Vægter 15 ECTS. ( 4. kvartal). (01006702)

Reeksamen efter 2. kvartal. Evaluering ved re-eksamen vil være mundtlig; bedømmes med karakter og intern censur.

Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

Forelæsninger, eksaminatorier, studenterpræsentationer og case stories. 50%.
Laboratorie- og virtuelle øvelser, fortolkning af molekylær-diagnostiske data. 25% Afslutningsprojekt. 25%
Aktiviteter i studiefasen

Sprog
Dette kursus undervises på engelsk, hvis der deltager internationale studerende, ellers undervises på dansk.

Bemærkninger
Modulets opbygning:
  1. Tværgående spor (ca. 5%): Kvalitetssikring, validering, specificitet og sensitivitet i forbindelse med diagnostik.
  2. Fagspecifik blok (ca. 25%): Arvelige og genetisk betingede sygdommes diagnostik.
  3. Fagspecifik blok (ca. 15%): Sygdomsmarkører i væv og plasma
  4. Fagspecifik blok (ca. 10%): Bio-imaging
  5. Fagspecifik blok (ca. 10%): Sygdomsfremkaldende mikroorganismer
  6. Fagspecifik blok (ca. 10%): Biomarker discovery
  7. Afslutningsprojekt (ca. 25%)
Litteratur:
  • Emery’s elements of medical genetics. 13th edition – 2007. Peter Turnpenny and Sian Ellard. Churchill Livingstone/Elsevier. ISBN: 978-0-7020-2917-2.
  • Molecular Imaging. Radiopharmaceuticals for PET and SPECT.
  • Vallabhajosula S. Springer, 2009
  • Yderligere litteratur oplyses senere.


Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2010 til 31. august 2012.