BMB822: Moderne tendenser og teknologier i molekylær cellebiologi (15 ECTS)

STADS: 01010901

Niveau
Kandidatkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: bab@bmb.sdu.dk

Yderligere undervisere
mrl@bmb.sdu.dk
bhk@bmb.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 14-16 U142 37
Fælles I Mandag 12-14 U9 38,40
Fælles I Mandag 12-14 U61 41,45
Fælles I Mandag 12-14 U17 44
Fælles I Mandag 14-16 U61 46
Fælles I Mandag 14-16 U17 47
Fælles I Mandag 14-16 U92 48
Fælles I Tirsdag 12-14 U141 36
Fælles I Tirsdag 08-10 U10 49
Fælles I Onsdag 08-10 U153 39
Fælles I Onsdag 14-16 U9 40
Fælles I Onsdag 09-11 U61 41
Fælles I Onsdag 14-16 U142 44
Fælles I Onsdag 14-16 U61 45
Fælles I Torsdag 12-14 U131 37
Fælles I Torsdag 14-16 U14 49
H1 TE Tirsdag 12-14 U146 40
H1 TE Tirsdag 08-10 U17 45
H1 TE Tirsdag 10-12 U152 47
H1 TE Tirsdag 12-14 U24 50
H1 TE Onsdag 10-12 U146 39
H1 TE Onsdag 14-16 U17 46
H1 TE Onsdag 12-14 U144 48
H1 TE Onsdag 12-14 U14 49
H1 TE Torsdag 14-16 U152 46
H1 TE Fredag 12-14 U9 38
H1 TE Fredag 08-10 U146 40
H1 TE Fredag 10-12 U17 41
H1 TE Fredag 10-12 U61 44-45
H1 TE Fredag 09-11 U28A 47
H1 TE Fredag 10-12 U10 48,50
H1 TE Fredag 12-14 U61 49
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Bestået bachelorgrad i BMB, Biomedicin eller ækvivalent uddannelse.

Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at:

Have kendskab til proteinkemi, biokemi, molekylærbiolog og mikrobiologi, eksempelvis som gennemgået i kurserne Proteinkemi (BMB506), Avanceret Molekylær Biologi (BMB508), Metabolsk og Hormonel Regulering (BMB505), Fundamental Mikrobiologi (BMB507) og Biomedicinsk Mikrobiologi (BMB510).



Formål
Kurset har til formål at de studerende stifter bekendtskab med hovedforskningsområderne på BMB, herunder den seneste udvikling inden for emnerne: RNA biologi, cellesignalering og –differentiering samt forskellige –omics teknologier. Dette er vigtigt i forhold til at:
  • Opnå viden om teorier og eksperimentelle metoder baseret på højeste internationale forskning i biokemi og molekylær biologi inden for emnerne nævnt ovenfor.
  • Opnå viden om biokemiens, molekylær- og cellebiologiens berøringsflader mod moderne teknologi, sundhed og miljø.

Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne Proteinkemi (BMB506), Avanceret Molekylærbiologi (BMB508), Metabolsk og Hormonel regulering (BMB505), Fundamental Mikrobiologi (BMB507) samt Biomedicinsk Mikrobiologi (BMB510) og giver et fagligt grundlag for at kunne lave specialeprojekt på BMB.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • Give kompetence og færdigheder i at analysere og vurdere forskningsresultater inden for emnerne RNA biologi, cellesignalering og –differentiering og –omics teknologier ud fra en metodekritisk gennemgang af originalartikler.
  • Give færdigheder i formidling af forskningsbaseret viden samt identificere og diskutere videnskabelige problemstillinger.
  • Give viden om og kendskab til de biologiske problemstillinger, der forskes i på BMB, samt teknologier, der anvendes og udvikles på instituttet.


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • Identificere og analysere sammenhænge på tværs af forskningsfelter på BMB.
  • Vurdere og reflektere over brugen af metoder samt relevante modelsystemer til undersøgelser af konkrete biologiske problemstillinger.
  • Opstille egne teorier og hypoteser samt eksperimentelle strategier for analyse af biologiske spørgsmål inden for RNA biologi, cellesignalering og –differentiering samt –omics områderne.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • RNA biologiens betydning for sundhed og sygdom.
  • Post-transkriptionel regulering i forskellige organismer – fra bakterier til mennesket.
  • Metoder og teknikker inden for RNA biologi, herunder RNA sekventering og RNA interferens.
  • Principper for eukaryot cellesignalering og cellulær differentiering.
  • Post-translationel regulering af cellesignalering og differentiering i eukaryoter.
  • Afvigende signaleringsprocesser i humane sygdomme.
  • Metoder og teknikker inden for forskellige aspekter af cellesignalering og differentiering, herunder ”genome-wide sequencing techniques” og massespektrometri-baseret –omics teknikker.
Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen.

Eksamen- og censurform:
  1. Præsentation og diskussion af research papers, formulering og belysning af videnskabelige spørgsmål (tutorials). Bedømmes internt ved underviser, bestået/ikke bestået. 5 ECTS (01010922)
  2. Individuel projektopgave, bedømmes ved intern censur efter 7-trinsskalaen. 10 ECTS (01010902)
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 36 timer
Træningsfase: 36 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 36 timer

Aktiviteter i studiefasen Studiefase: 303 timer
Undervisningsform
Projektvejledningstimer ved underviser er inkluderet i de 303 studiefase timer. Aktiviteter i studiefasen:
  • Selvstændig aktivitet – selvstudium af videnskabelig litteratur, herunder originale forskningsartikler samt oversigtsartikler.
  • Selvstændig aktivitet – udfærdige en kort skriftlig rapport omhandlende et specifikt forskningsemne, i form af en afgrænset oversigtsartikel/diskussion.
  • Gruppeaktiviteter – fremlæggelse og diskussion af forskningsartikler; formulering og besvarelse af videnskabelige spørgsmål.


Sprog
Dette kursus undervises på engelsk.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2016 til 31. august 2018.