DM526: Introduktion til Datalogi (10 ECTS)
STADS: 15002701
Niveau
Bachelorkursus
Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.
1. og 2. kvartal.
Ansvarlige undervisere
Email: joan@imada.sdu.dk
Skemaoplysninger
Hold |
Type |
Dag |
Tidsrum |
Lokale |
Uger |
Kommentar |
Fælles |
I |
Mandag |
12-14 |
U20 |
37-41 |
|
Fælles |
I |
Mandag |
12-14 |
U140 |
45-51 |
|
Fælles |
I |
Tirsdag |
12-14 |
U140 |
36 |
|
Fælles |
I |
Onsdag |
14-16 |
U28 |
36, 38-40, 45, 47, 49 |
|
Fælles |
I |
Torsdag |
10-12 |
U20 |
37 |
|
S7 |
TL |
Tirsdag |
14-16 |
IMADAS terminalrum |
37 |
|
S7 |
TE |
Tirsdag |
14-16 |
U9 |
38 |
|
S7 |
TL |
Tirsdag |
12-14 |
IMADAS terminalrum |
39 |
|
S7 |
TE |
Tirsdag |
12-14 |
U133 |
40 |
|
S7 |
TE |
Tirsdag |
12-14 |
U52 |
41 |
|
S7 |
TE |
Tirsdag |
10-12 |
U37 |
45-49 |
|
S7 |
TE |
Tirsdag |
10-12 |
U9 |
50-51 |
|
S7 |
TE |
Torsdag |
14-16 |
U20 |
36,39 |
|
S7 |
TL |
Torsdag |
14-16 |
IMADAS terminalrum |
37,46,48,50 |
|
S7 |
TE |
Torsdag |
14-16 |
U26 |
38,41 |
|
S7 |
TE |
Fredag |
10-12 |
IMADAS terminalrum |
40 |
|
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.
Kommentar:
Ubegrænset deltagerantal. 1. + 2. kvartal.
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
Ingen.
KursusintroduktionKursets formål er at give en kort introduktion til et udvalg af centrale emner inden for datalogi, sådan at de studerende får en forståelse for, hvad faget datalogi indeholder. Et andet formål er at introducere nogle hjælpeværktøjer som er nyttige under datalogistudiet.
Forventet læringsudbytteEfter kurset forventes de studerende at kunne:
• konvertere tal fra decimal til binær eller floating point repræsentation, og omvendt
• kode og dekode tekst med simple fejlkorrigerende koder
• lave et simpelt logisk kredsløb
• programmere i et simplificeret maskinsprog
• genkende og undgå deadlock og race condition situationer
• lave simpel datamodellering og simple forespørgsler i en relationel database
• designe og implementere simple algoritmer og analysere deres egenskaber, herunder korrekthed og tidsforbrug
• beskrive ideen i RSA-kryptering og lave relaterede beregninger
• beskrive Turing-maskiner og lave simple programmer til disse
• beskrive og anvende nogle principper for kunstig intelligens
• beskrive og anvende grundlæggende elementer af nogle metoder fra software engineering
• skrive programmer i et simpelt universelt programmeringssprog
• bruge LaTeX til opsætning af matematisk tekst
• bruge et versionsstyringsredskab under udarbejdelse af programmer
• bruge Maple til udregninger
EmneoversigtComputerarkitektur, operativsystemer, algoritmer, databaser, netværk, kunstig intelligens, formelle modeller for beregning, software engineering, IT i samfundet, opsætning af matematisk tekst, versionsstyring, programmer til symbolske matematiske udregninger.
LitteraturMeddeles ved kursets start.
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Ingen
Eksamen- og censurform:
Obligatoriske opgave, der evalueres med bestået/ikke-bestået og intern censur ved underviser. (15002702)
Reeksamen efter 4. kvartal. Reeksamen er en mundtlig eksamen, der bedømmes med B/IB og ekstern censur.
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Forelæsninger (42 t) og eksaminatorietimer/opgaveregning (42 t).
Eksaminatorietimerne vil være med vægt på gruppearbejde. Der vil være indlæg fra de forskellige faggrupper i datalogi.
Aktiviteter i studiefasen
Sprog
Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren. Dog altid på Engelsk ved deltagelse af internationale studerende.
Bemærkninger
Kurset kan kun tages af studerende, der ikke har bestået andre datalogikurser end DM502 Programmering A og DM503 Programmering B, medmindre kurset er obligatorisk i den studerendes uddannelse. Kurset kan ikke tages hvis DM501 Introduktion til datalogi er bestået.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2009 til 31. august 2011.


