DM552: Programmeringssprog (10 ECTS)

STADS: 15014801

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: petersk@imada.sdu.dk

Yderligere undervisere
lcf@imada.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 12-14 U24 36,45-50
Fælles I Mandag 12-14 U163 37
Fælles I Mandag 12-14 U46 38
Fælles I Mandag 12-14 U160A 39-40
Fælles I Mandag 12-14 U140 41
Fælles I Mandag 14-16 U93 43 Søren Haagerup
Fælles I Mandag 14-16 U150 44
H1 TE Tirsdag 08-10 U42 40
H1 TL Tirsdag 08-10 IMADA ComputerLab 41
H1 TE Onsdag 10-12 U20 36-39,41,46
H1 TE Onsdag 10-12 U24 43,45,48
H1 TE Onsdag 10-12 U150 44,47
H1 TE Onsdag 10-12 U55 49-50
H1 TL Fredag 14-16 IMADA ComputerLab 37,39,45,47,49
H1 TL Fredag 10-12 IMADA ComputerLab 44
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Kommentar:
Ubegrænset deltagerantal.

Indgangskrav:
Ingen.

Faglige forudsætninger:
Stoffet fra DM550 Introduktion til programmering skal være kendt. DM507 Algoritmer og Datastrukturer anbefales.

Formål
Kurset giver en introduktion til logisk og funktionel programmering.

Kurset bygger på DM550 og DM507 fra datalogiuddannelsens første studieår og giver fagligt grundlag for at vælge kurser, individuelle studieprojekter eller bachelorprojekt inden for programmeringssprog senere på uddannelsen.

At give deltagerne en forståelse for de generelle principper for design af programmeringssprog, samt de specielle valg der kendetegner sprogklasserne imperative, objekt-orienterede, logik-baserede og funktionelle sprog. At give deltagerne et sammenhængende billede af fordele og ulemper ved forskellige abstraktionsniveauer og programmeringssprogs-strukturer. At give deltagerne erfaring med programmering i sprog af andre typer end de sædvanlige imperative og objektorienterede sprog.

I forhold til uddannelsens læringsresultater har kurset eksplicit fokus på:

  • udvikling af færdigheder i at programmere i flere typer programmeringssprog
  • udvikling af færdigheder i at analysere fordele og ulemper ved forskellige algoritmer, specielt med hensyn til ressourceforbrug
  • udvikling af færdigheder i at træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger
  • udvikling af færdigheder i at beskrive, formulere og formidle problemstillinger og resultater til enten fagfæller og ikke-specialister eller samarbejdspartnere og brugere
  • giver kompetence i at håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- og arbejdssammenhænge
  • giver kompetence i at identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • Løse ikke-trivielle programmeringsopgaver i et funktionelt sprog, herunder skrive klar og korrekt kode samt anvende sprogets standardbibliotek.
  • Løse ikke-trivielle programmeringsopgaver i et logikbaseret sprog, herunder skrive klar og korrekt kode samt anvende sprogets standardbibliotek.
  • Vurdere tidsforbrug for funktionelle programmer.
  • Forstå sidevirkningers indflydelse på conccurent programming.
  • Anvende og implementere simple domænespecifikke sprog.
  • Bevise egenskaber ved simple funktionelle programmer.
  • Resonere omkring avancerede typesystemer.
  • Udregne en most general unifier af to termer.
  • Udføre resolution af et logisk mål.
  • Konvertere et udtryk i 1. ordens prædikatlogik til klausal form.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Generelle programmeringssprogsmekanismer: kontrolstrukturer, typesystemer, modulering, domænespecifikke sprog (DSL)
  • Funktionelle sprog: højere-ordens typer, polymorfi, lister, lazy-evaluering, referential transparency, monader, effektivitetsovervejelser, korrekthedsbeviser
  • Logik-baserede sprog: prædikater, fakta og regler, unification, SLD-resolution, sammensætte termer (compound terms), implementering af negation, constraint-programmering
Litteratur
    Meddeles ved kursets start.


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen.

Eksamen- og censurform:
  1. Projekt. Intern bedømmelse ved underviser, bestået/ikke bestået. (10 ECTS).(15014802).

Reeksamen i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.



Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 28 timer
Træningsfase: 42 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 28 timer
 - Laboratorieøvelser: 14 timer

Aktiviteter i studiefasen

Undervisningsform
Aktiviteter i studiefasen:
  • Løse opgaver
  • Læse den tildelte literatur
  • Øve at anvende den tilegnede viden


Sprog
Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren. Dog altid på Engelsk ved deltagelse af internationale studerende.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2016 til 31. august 2017.