DM857: Introduktion til programmering (10 ECTS)

STADS: 15019201

Kurset indgår som obligatorisk ”conversion class” for Computational Biomedicine-kandidatstuderende, der ikke har haft fag inden for området, fx studerende med uddannelsesbaggrund inden for biologi.

Niveau
Kandidatkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Ingen ansvarlige undervisere angivet, kontakt eventuelt instituttet

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 16-18 U55 36
Fælles I Mandag 08-10 U55 38
Fælles I Tirsdag 14-16 U55 37-41,44-45,47,49-50
Fælles I Tirsdag 08-10 U1 43
Fælles I Onsdag 16-18 U55 36
Fælles I Onsdag 10-12 U140 44,48
Fælles I Onsdag 10-12 U150 45
Fælles I Onsdag 08-10 U170 47
Fælles I Onsdag 08-10 U55 49
Fælles I Onsdag 08-10 U140 50
Fælles I Torsdag 14-16 U55 40-41
H1 TE Tirsdag 08-10 U21 37
H1 TL Tirsdag 08-10 IMADA ComputerLab 38-40
H1 TL Onsdag 10-12 IMADA ComputerLab 41,43
H1 TE Onsdag 14-16 U17 50
H1 TL Torsdag 12-14 IMADA ComputerLab 36
H1 TE Torsdag 08-10 U142 43
H1 TE Torsdag 08-10 U24 47
H1 TE Torsdag 08-10 U17 49
H1 TL Fredag 10-12 IMADA ComputerLab 37,49
H1 TE Fredag 12-14 U17 39,41
H1 TL Fredag 12-14 IMADA ComputerLab 44-45,47,50
H1 TL Fredag 08-10 IMADA ComputerLab 48
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Kommentar:
Samlæses med DM550/DM536

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Ingen

Formål
Kurset giver en introduktion til struktureret og objekt-orienteret programmering. Kurset giver et videnskabeligt grundlag for at løse problemer ved modellering og implementering af edb-programmer.

I forhold til uddannelsens læringsresultater har kurset eksplicit fokus på:

  • giver kompetence til at planlægge og udføre computerprogrammer i Java og Python
  • viden om fælles programmering metoder
  • udvikling af færdigheder i at programmere i flere typer programmeringssprog
  • udvikling af færdigheder i softwareudvikling
  • udvikling af færdigheder i at konstruere større softwaresystemer
  • udvikling af færdigheder i at træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger
  • udvikling af færdigheder i at beskrive, formulere og formidle problemstillinger og resultater til enten fagfæller og ikke-specialister eller samarbejdspartnere og brugere
  • giver kompetence i at håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- og arbejdssammenhænge
  • giver kompetence i at identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer
  • give kompetence til at designe højere niveau software arkitekturer


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • designe objektorienterede modeller for konkrete problemer.
  • udarbejde en programstruktur baseret på modellen.
  • implementere det planlagte program i det konkret anvendte programmeringssprog.
  • finde og bruge egnede elementer i det til sproget hørende programbibliotek.
  • planlægge og gennemføre en afprøvning af programmet.
  • designe og implementere rekursiv løsning af problemer.
  • designe og implementere abstrakte datatyper.
  • anvende basale træstrukturer og algoritmer for disse.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • De basale struktureringsredskaber sekvens, gentagelse, betinget instruktion og underprogram.
  • Fundamentale datastrukturer som lister, maps, træer.
  • Objektorienteret programmeringsteknik, herunder eksempler og anvendelser.
  • Rekursion og rekursive data strukturer.
  • Eksempler på abstrakte datatyper og deres realisering.
Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
  1. Obligatoriske opgaver. Bestået/ikke-bestået, intern bedømmelse ved underviser. (15019212).
Eksamen- og censurform:
  1. Projekt. Bestået/ikke-bestået, intern bedømmelse ved underviser. (10 ECTS).(15019202).
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 42 timer
Træningsfase: 42 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 18 timer
 - Laboratorieøvelser: 28 timer

Aktiviteter i studiefasen
Aktiviteter i studiefasen:
  • Programmering af mindre opgaver og små projekter.
Undervisningsform

Sprog
Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren. Dog altid på Engelsk ved deltagelse af internationale studerende.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2016 til 31. august 2018.