FF501: Førsteårsprojekt (10 ECTS)

STADS: 0002211

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: shan@sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 10-12 U55 10 Naturvidenskab, Matematik og Datalogi
Fælles I Mandag 14-16 U48A 10 Farmaci og Biologi
Fælles I Mandag 09-12 U20 16 U55: BMB, U48a: IMADA, U140: FKF, U20: Biologi og 17.109: Sund.
Fælles I Mandag 09-12 U48A 16 U55: BMB, U48a: IMADA, U140: FKF, U20: Biologi og 17.109: Sund.
Fælles I Mandag 09-12 U55 16 U55: BMB, U48a: IMADA, U140: FKF, U20: Biologi og 17.109: Sund.
Fælles I Mandag 09-12 WP 17.109 16 U55: BMB, U48a: IMADA, U140: FKF, U20: Biologi og 17.109: Sund.
Fælles I Mandag 09-12 U140 16 U55: BMB, U48a: IMADA, U140: FKF, U20: Biologi og 17.109: Sund.
B1 TE Mandag 14-16 U157 21 Week 6th meeting
B1 TE Tirsdag 08-10 U58 10 SFV
B2 TE Tirsdag 12-14 U58 10 SFV
B3 TE Tirsdag 08-10 U105 10 SFV
D2 TE Onsdag 14-16 U153 10 SFV
D3 TE Torsdag 12-14 U51 10 SFV
F1 TE Tirsdag 15-17 U142 10 SFV
F2 TE Tirsdag 08-10 U151 10 SFV Gruppe E
F2 TE Onsdag 08-10 U58 10 SFV Gruppe D
F2 TE Fredag 10-12 U58 10 SFV Gruppe F
F3 TE Mandag 16-18 U48A 10 SFV
F4 TE Tirsdag 12-14 U143 10 SFV
H1 TE Mandag 12-14 U46 16 Rapport
H1 TL Tirsdag 09-12 U20 16-17 LaTeX
H1 TL Tirsdag 09-12 U24 16-17 LaTeX
H2 TE Mandag 14-16 U46 16 Rapport
H2 TL Torsdag 14-17 U20 16-17 LaTeX
H2 TL Torsdag 14-17 U24 16-17 LaTeX
H3 TE Tirsdag 14-16 U24 16 Rapport
H3 TL Tirsdag 09-12 U24 20 LaTeX-Poster
H3 TL Tirsdag 09-12 U20 20 LaTeX-Poster
H4 TE Tirsdag 16-18 U24 16 Rapport
H4 TL Torsdag 14-17 U24 20 LaTeX-Poster
H4 TL Torsdag 14-17 U20 20 LaTeX-Poster
H5 TE Onsdag 08-10 U147 16 Rapport
H6 TE Onsdag 10-12 U147 16 Rapport
H7 TE Tirsdag 08-10 U50A 16 Rapport
H8 TE Tirsdag 10-12 U50A 16 Rapport
H9 TE Torsdag 12-14 U50A 16 Rapport
H10 TE Mandag 16-18 U46 16 Rapport
H11 TL Mandag 10-15 WP 19 3.08 17 Sund info komp
H11 TE Fredag 08-10 *Odense Lokalitet aftales 10 17 Biblioteket.info komp.
H12 TE Fredag 10-12 *Odense Lokalitet aftales 10 17 Biblioteket.info komp.
H13 TE Fredag 12-14 *Odense Lokalitet aftales 10 17 Biblioteket.info komp.
H14 TE Fredag 14-16 *Odense Lokalitet aftales 10 17 Biblioteket.info komp.
H15 TE Onsdag 08-10 *Odense Lokalitet aftales 10 17 Biblioteket.info komp.
H16 TE Onsdag 10-12 *Odense Lokalitet aftales 10 17 Biblioteket.info komp.
H17 TE Mandag 08-10 *Odense Lokalitet aftales 11 17 Biblioteket.info komp.
H18 TE Mandag 14-16 *Odense Lokalitet aftales 9 17 Biblioteket.info komp.
H19 TE Torsdag 12-14 *Odense Lokalitet aftales 10 17 Biblioteket.info komp.
H20 TE Torsdag 14-16 *Odense Lokalitet aftales 11 17 Biblioteket.info komp.
H21 TE Tirsdag 14-16 U56 20 posters
H22 TE Tirsdag 16-18 U56 20 posters
H23 TE Onsdag 08-10 U56 20 posters
H24 TE Onsdag 10-12 U56 20 posters
H25 TE Onsdag 14-16 U56 20 posters
H26 TE Torsdag 08-10 U56 20 posters
H27 TE Torsdag 10-12 U56 20 posters
H28 TE Fredag 08-10 U56 20 posters
H29 TE Fredag 10-12 U56 20 posters
H30 TE Fredag 12-14 U56 20 posters
M1 TE Onsdag 14-16 U26 10 SFV
M2 TE Onsdag 14-16 U26 10 SFV
N1 TE Tirsdag 08-10 U141 10 SFV
N2 TE Torsdag 14-16 U7 10 SFV
N3 TE Tirsdag 14-16 U57 10 SFV
N4 TE Torsdag 08-10 U142 10 SFV
N5 TE Tirsdag 14-16 U24 10 SFV
N6 TE Mandag 08-10 U7 10 SFV
N7 TE Torsdag 08-10 U51 10 SFV gruppe D,E og F
N8 TE Tirsdag 10-12 U141 10 SFV
N10 TE Mandag 16-18 U143 10 SFV
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Pensum fra 1.-3. kvartals kurser på enten Anvendt Matematik, Biokemi og Molekylær Biologi, Biologi, Datalogi, Farmaci, Fysik, Kemi eller Matematik forudsættes kendt.

Formål
De studerende skal planlægge og udføre et valgfrit projekt blandt en række forslag fra institutterne over et naturvidenskabeligt emne for herigennem at opnå færdigheder i samarbejde, kommunikation, erfaringsdeling, videnskabelig metode og i behandling af en videnskabelig problemstilling. De specifikke faglige kompetencer vil afhænge af projektvalg og er beskrevet i projektoplæggene.

Målbeskrivelse
Ved afslutning af kurset forventes den studerende at kunne:
  • planlægge og gennemføre et projekt baseret på en videnskabelig problemstilling med tilhørende forsøgsdesign (teoretisk gennemgang eller eksperimentel forsøgsrække)
  • håndtere de mest almindelige IT-redskaber
  • kommunikere, samarbejde og vidensdele via e-learn.sdu.dk
  • lave en rapport og en poster inden for det valgte projektemne
  • foretage en grundig litteratursøgning som benyttes til analyse og diskussion i forbindelse med såvel det skriftlige arbejde som den mundtlige præsentation og forsvar ved et eksamensseminar
  • formidle et projekt i et større forum ved posterfremvisning
  • give en mundtlig præsentation af projektet ved et eksamensseminar.
  • diskutere og begrunde centrale aspekter af projektet ved det mundtlige forsvar.
  • demonstrere overblik og evne til at integrere centrale aspekter af projektet ved det mundtlige forsvar.
Indhold
1) Matematik/Statistik
2) Kemi
3) Fysik
4) Farmaci
5) Biologi
6) Biokemi og Molekylær biologi
7) Datalogi
8) Sundhedsvidenskab (Kun for studerende på Farmaci)
9) Tværfaglige projekter der involverer to-til-flere af ovenstående fag.

Den studerende kan enten vælge et monofagligt projekt, hvor den studerende fordyber sig i et fagligt emne indenfor fagene 1-8, eller vælge et tværfagligt projekt, hvor emnet dækker over flere fag. De fleste monofaglige projekter vil naturligt medføre tværfaglighed (det vil f.eks. være nødvendigt at lære noget om kemi for at udføre et miljøbiologisk projekt); men den studerende kan fokusere på tværfagligheden, ved at vælge et decideret tværfagligt projekt.



Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Forudsætningsprøven består af følgende fire elementer, som bedømmes samlet: 
  1. Deltagelse i møder med vejleder
  2. Deltagelse i midtvejsseminar 
  3. Gennemføre obligatoriske minikurser
  4. Aktiv deltagelse i gruppearbejdet ved udarbejdelse af projektrapporten
  1. Bestået/ikke-bestået, intern bedømmelse ved underviser. (0002222).
Eksamen- og censurform:
Den endelig afsluttende evaluering kræver godkendelse/beståelse af fire elementer: 
  1. Fælles projektrapport 
  2. Procesanalyse
  3. Posterpræsentation på ”stormøde”
  4. Individuel mundtlig eksamen bestående af et foredrag og efterfølgende spørgsmål, som tager udgangspunkt i projektrapporten.
  1. Bedømmelse efter 7-trinsskalaen med intern censur. (10 ECTS). (0002212).

For at opnå en bestået karakter i den mundtlige eksamen, skal punkt 1-3 være bestået.
Evalueringen af punkt 1-3, herunder projektrapporten, gælder til og med reeksamen i indeværende år og kan således ikke overføres til det efterfølgende år.

Reeksamen i august efter aftale med vejleder.



Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

Februar/Marts:
Projektvalg og vejledervalg efter orientering og skriftligt materiale. I forbindelse med projektvalg dannes grupperne, som består af 3-5 studerende.

Marts-Juni:
1) Projektplanlægning i samarbejde med vejleder. Problemstillingen identificeres og der formuleres en projektplan.
2) Opnåelse af nødvendige redskabskompetencer ved at følge tilrettelagte forløb. I begyndelsen af 4.kvartal udbydes en række korte projektrelaterede forløb, hvoraf to: Projektarbejde (inkl. introduktion til litteratursøgning og e-learn.sdu.dk) og Formidling ( rapport og posterfremstilling) er obligatoriske for alle studerende, mens andre redskabsforløb følges efter behov (Powerpoint, Wordog LaTeX)).

3) Vidensindsamling, forsøgsplanlægning og udførelse af eksperimenter.
4) Midtvejsseminar med fremlæggelse af problemstilling.
5) Vidensbearbejdning, databearbejdning.
6) Rapportskrivning, procesanalyse og posterfremstilling.
Aktiviteter i studiefasen

Undervisningsform
Februar/Marts:
Projektvalg og vejledervalg efter orientering og skriftligt materiale. I forbindelse med projektvalg dannes grupperne, som består af 3-5 studerende.

Marts-Juni:
1) Projektplanlægning i samarbejde med vejleder. Problemstillingen identificeres og der formuleres en projektplan.
2) Opnåelse af nødvendige redskabskompetencer ved at følge tilrettelagte forløb. I begyndelsen af 4.kvartal udbydes en række korte projektrelaterede forløb, hvoraf to: Projektarbejde (inkl. introduktion til litteratursøgning og e-learn.sdu.dk) og Formidling ( rapport og posterfremstilling) er obligatoriske for alle studerende, mens andre redskabsforløb følges efter behov (Powerpoint, Wordog LaTeX)).

3) Vidensindsamling, forsøgsplanlægning og udførelse af eksperimenter.
4) Midtvejsseminar med fremlæggelse af problemstilling.
5) Vidensbearbejdning, databearbejdning.
6) Rapportskrivning, procesanalyse og posterfremstilling.

Sprog
Der er ikke registreret nogle oplysninger om undervisningssproget.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2016 til 31. januar 2019.