FY527: Fysik A (5 ECTS)
STADS: 07011601
Niveau
Bachelorkursus
Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.
Ansvarlige undervisere
Email: molgaard@cp3.dias.sdu.dk
Skemaoplysninger
Hold |
Type |
Dag |
Tidsrum |
Lokale |
Uger |
Kommentar |
Fælles |
I |
Mandag |
10-12 |
U140 |
9 |
|
Fælles |
I |
Tirsdag |
10-12 |
U20 |
6 |
|
Fælles |
I |
Tirsdag |
10-12 |
U55 |
7 |
|
Fælles |
I |
Onsdag |
08-10 |
U150 |
10 |
|
Fælles |
I |
Onsdag |
08-10 |
U45 |
11 |
|
Fælles |
I |
Torsdag |
12-14 |
U55 |
5 |
|
Fælles |
I |
Torsdag |
15-17 |
U141 |
33 |
Reeksamen |
Fælles |
I |
Fredag |
08-10 |
U55 |
5-8 |
|
H10 |
TE |
Mandag |
08-10 |
U23A |
6 |
|
H10 |
TE |
Tirsdag |
08-10 |
U17 |
6 |
|
H10 |
TE |
Onsdag |
08-10 |
U17 |
7 |
|
H10 |
TE |
Onsdag |
10-12 |
U180 |
8 |
|
H10 |
TE |
Onsdag |
10-12 |
U42 |
9 |
|
H10 |
TE |
Onsdag |
10-12 |
U26A |
10 |
|
H10 |
TE |
Onsdag |
10-12 |
U74 |
11 |
|
H10 |
TE |
Fredag |
10-12 |
U143 |
6-11 |
|
H11 |
TE |
Mandag |
10-12 |
U142 |
6 |
|
H11 |
TE |
Tirsdag |
08-10 |
U23A |
6-11 |
|
H11 |
TE |
Torsdag |
10-12 |
U23A |
6-8 |
|
H11 |
TE |
Fredag |
10-12 |
U24 |
9-11 |
|
H12 |
TE |
Mandag |
14-16 |
U143 |
6-11 |
|
H12 |
TE |
Tirsdag |
14-16 |
U146 |
6 |
|
H12 |
TE |
Torsdag |
10-12 |
U142 |
6 |
|
H12 |
TE |
Torsdag |
08-10 |
U142 |
7-11 |
|
H15 |
TE |
Mandag |
14-16 |
U23A |
6 |
|
H15 |
TE |
Onsdag |
10-12 |
U23A |
7-11 |
|
H15 |
TE |
Torsdag |
14-16 |
U143 |
6-11 |
|
H15 |
TE |
Fredag |
10-12 |
U31 |
6 |
|
H20 |
TE |
Mandag |
10-12 |
U23A |
6-7 |
|
H20 |
TE |
Tirsdag |
14-16 |
U23A |
6-8 |
|
H20 |
TE |
Onsdag |
12-14 |
U23A |
9-11 |
|
H20 |
TE |
Fredag |
14-16 |
U23A |
6,8,10-11 |
|
H20 |
TE |
Fredag |
08-10 |
U24 |
9 |
|
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have kendskab til basal vektor-, differential- og integralregning.
- Kunne anvende de fundamentale regneregler på abstrakte symboler (regne på bogstaver fremfor tal).
FormålKurset har til formål at sætte den studerende i stand til at foretage udregninger og komme med forudsigelser i klassisk mekanik og elektromagnetisme, hvilket ruster dem til at forstå deres fremtidige kurser og give dem essentiel træning i de matematiske værktøjer de skal bruge fremover.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i gymnasiet og danner et fundament for deres fremtidige studier i kemi, biokemi & molekylær biologi eller biomedicin.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at opstille matematiske modeller for fysiske systemer
- Give færdigheder i at løse fysiske problemstillinger ved hjælp af matematiske redskaber.
- Give viden om klassisk mekanik og elektromagnetisme. Herunder energibegrebet, impulsmoment, elektrisk ladning og bevarelseslove.
MålbeskrivelseFor at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Udføre simple matematiske udledninger.
- Identificere de mest relevante bestanddele af et fysisk system.
- Beskrive et fysisk system med en matematisk model.
- Anvende Newtons love til at forudsige et fysisk systems fremtidige opførsel på baggrund af en matematisk model.
- Udregne elektriske og magnetiske felter fra simple ladningsfordelinger og strømme.
- Analysere ladede partiklers bevægelse i elektriske og magnetiske felter.
IndholdKurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Fysiske størrelser og enheder.
- Bevægelse og kinematik.
- Newtons love, krafter og impuls.
- Mekaniske energi, arbejde og effekt.
- Stive legemers bevægelse og rotation.
- Basal elektromagnetisme.
Litteratur- Eric Mazur: Principles and Practice of Physics, Pearson, 2015.
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Ingen
Eksamen- og censurform:
- Skriftlig tag-med-hjem-eksamen. Intern censur. Bedømmelse efter 7-trinsskalaen. (3 ECTS). (07012202).
- Obligatoriske afleveringsopgaver. Intern bedømmelse ved underviser, bestået/ikke bestået. (2 ECTS). (07012212).
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 20 timer
Træningsfase: 26 timer, heraf:
- Eksaminatorie: 26 timer
Aktiviteter i studiefasen
I studiefasen forventes de studerende at arbejde med selvstudium af lærebogen, eksempler og opgaver heri samt gennemarbejde udleverede studiefasenoter. Derudover indgår skriftlige hjemmeopgaver som centrale elementer i studiefasen, og de studerende kan forvente feedback fra en underviser.
De studerende forventes også at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasen.
UndervisningsformIntrofasen består primært af forelæsningner med fokus på at involvere de studerende gennem spørgsmål og diskussion.
I træningsfasen vil den studerende regne og gennemgå opgaver med afsæt i den teori som er blevet introduceret i introfasen.
Sprog
Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren.
Bemærkninger
Kurset kan ikke følges af studerende, der har bestået FF502, FF508 eller FY529.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2018 til 31. januar 2019.