FY527: Fysik A (5 ECTS)

STADS: 07011601

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: molgaard@cp3.dias.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 10-12 U140 9
Fælles I Tirsdag 10-12 U20 6
Fælles I Tirsdag 10-12 U55 7
Fælles I Onsdag 08-10 U150 10
Fælles I Onsdag 08-10 U45 11
Fælles I Torsdag 12-14 U55 5
Fælles I Torsdag 15-17 U141 33 Reeksamen
Fælles I Fredag 08-10 U55 5-8
H10 TE Mandag 08-10 U23A 6
H10 TE Tirsdag 08-10 U17 6
H10 TE Onsdag 08-10 U17 7
H10 TE Onsdag 10-12 U180 8
H10 TE Onsdag 10-12 U42 9
H10 TE Onsdag 10-12 U26A 10
H10 TE Onsdag 10-12 U74 11
H10 TE Fredag 10-12 U143 6-11
H11 TE Mandag 10-12 U142 6
H11 TE Tirsdag 08-10 U23A 6-11
H11 TE Torsdag 10-12 U23A 6-8
H11 TE Fredag 10-12 U24 9-11
H12 TE Mandag 14-16 U143 6-11
H12 TE Tirsdag 14-16 U146 6
H12 TE Torsdag 10-12 U142 6
H12 TE Torsdag 08-10 U142 7-11
H15 TE Mandag 14-16 U23A 6
H15 TE Onsdag 10-12 U23A 7-11
H15 TE Torsdag 14-16 U143 6-11
H15 TE Fredag 10-12 U31 6
H20 TE Mandag 10-12 U23A 6-7
H20 TE Tirsdag 14-16 U23A 6-8
H20 TE Onsdag 12-14 U23A 9-11
H20 TE Fredag 14-16 U23A 6,8,10-11
H20 TE Fredag 08-10 U24 9
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at:
  • Have kendskab til basal vektor-, differential- og integralregning.
  • Kunne anvende de fundamentale regneregler på abstrakte symboler (regne på bogstaver fremfor tal).
 


Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at foretage udregninger og komme med forudsigelser i klassisk mekanik og elektromagnetisme, hvilket ruster dem til at forstå deres fremtidige kurser og give dem essentiel træning i de matematiske værktøjer de skal bruge fremover.

Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i gymnasiet og danner et fundament for deres fremtidige studier i kemi, biokemi & molekylær biologi eller biomedicin.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • Give kompetence til at opstille matematiske modeller for fysiske systemer
  • Give færdigheder i at løse fysiske problemstillinger ved hjælp af matematiske redskaber.
  • Give viden om klassisk mekanik og elektromagnetisme. Herunder energibegrebet, impulsmoment, elektrisk ladning og bevarelseslove.


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • Udføre simple matematiske udledninger.
  • Identificere de mest relevante bestanddele af et fysisk system.
  • Beskrive et fysisk system med en matematisk model.
  • Anvende Newtons love til at forudsige et fysisk systems fremtidige opførsel på baggrund af en matematisk model.
  • Udregne elektriske og magnetiske felter fra simple ladningsfordelinger og strømme.
  • Analysere ladede partiklers bevægelse i elektriske og magnetiske felter.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Fysiske størrelser og enheder.
  • Bevægelse og kinematik.
  • Newtons love, krafter og impuls.
  • Mekaniske energi, arbejde og effekt.
  • Stive legemers bevægelse og rotation.
  • Basal elektromagnetisme.
Litteratur
  • Eric Mazur: Principles and Practice of Physics, Pearson, 2015.


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
  1. Skriftlig tag-med-hjem-eksamen. Intern censur. Bedømmelse efter 7-trinsskalaen. (3 ECTS). (07012202).
  2. Obligatoriske afleveringsopgaver. Intern bedømmelse ved underviser, bestået/ikke bestået. (2 ECTS). (07012212).
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 20 timer
Træningsfase: 26 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 26 timer

Aktiviteter i studiefasen
I studiefasen forventes de studerende at arbejde med selvstudium af lærebogen, eksempler og opgaver heri samt gennemarbejde udleverede studiefasenoter. Derudover indgår skriftlige hjemmeopgaver som centrale elementer i studiefasen, og de studerende kan forvente feedback fra en underviser.

De studerende forventes også at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasen.Undervisningsform
Introfasen består primært af forelæsningner med fokus på at involvere de studerende gennem spørgsmål og diskussion.

I træningsfasen vil den studerende regne og gennemgå opgaver med afsæt i den teori som er blevet introduceret i introfasen. 

 


Sprog
Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren.

Bemærkninger
Kurset kan ikke følges af studerende, der har bestået FF502, FF508 eller FY529.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2018 til 31. januar 2019.