FY533: Eksperimentel fysik II (5 ECTS)
STADS: 07013001
Niveau
Bachelorkursus
Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.
Ansvarlige undervisere
Email: kloesgen@memphys.sdu.dk
Skemaoplysninger
Hold |
Type |
Dag |
Tidsrum |
Lokale |
Uger |
Kommentar |
Fælles |
I |
Mandag |
14-16 |
U17 |
9,17 |
|
Fælles |
I |
Mandag |
12-14 |
U17 |
15 |
|
Fælles |
I |
Tirsdag |
12-14 |
U17 |
17 |
|
Fælles |
I |
Fredag |
10-12 |
U154 |
5 |
|
Fælles |
I |
Fredag |
08-10 |
U154 |
9 |
|
Fælles |
I |
Fredag |
12-14 |
U17 |
15 |
|
H1 |
TE |
Mandag |
14-16 |
U17 |
10,15 |
|
H1 |
TE |
Mandag |
10-12 |
U17 |
18 |
|
H1 |
TL |
Mandag |
12-16 |
Lab 8 |
20,22 |
|
H1 |
TE |
Tirsdag |
12-14 |
U17 |
10,15 |
|
H1 |
TE |
Tirsdag |
14-16 |
U17 |
17 |
|
H1 |
TL |
Onsdag |
08-12 |
Lab 8 |
21 |
|
H2 |
TL |
Tirsdag |
12-16 |
Lab 8 |
20-22 |
|
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.
Indgangskrav:
Intet
Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have grundlæggende viden fra de indledende kurser i fysik (mekanik, elektromagnetisme, termodynamik)
- Have kompetencer indenfor:
- grundlæggende calculus, inklusive ordinære og partielle differentialligninger
- grundlæggende forståelse af statistik og fejludbredelse
- Kunne bruge computer og udvide deres portefølje til ny bruger-software til dataanalyse, præsentation og modellering (Origin, SigmaPlot)
FormålKurset har til formål at sætte den studerende i stand til at planlægge, gennemføre og analysere eksperimenter i fysik, rettet mod materialevidenskab. Dette er en vigtig sektor i moderne fysik, og kræver avancerede instrumenteringsmetoder med applikationer i udvikling af nye værktøjer, f.eks. til energi-konvertering og -lagring, nanomedicin i sundhedsvidenskab, sensibiliserede overflader til sensorer eller funktionaliserede tekstiler.
Kurset bygger oven på viden opnået i de første to år af uddannelsen, og det giver et fagligt grundlag for at studere emner inden for materialevidenskab, som er en del af uddannelsen. Det træner essentielle færdigheder i eksperimentel fysik og forbereder den studerende til at kunne deltage i forskning i fremtidige projekter som individuelle studieprojekter, bachelor- og specialeprojekter.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at udføre fysiske eksperimenter. Aktiviteterne omfatter:
- planlægning og udførelse af eksperimenter
- dataindsamling, analyse og kritisk revision
- dokumentation og rapportering
- kritisk evaluering baseret på sammenligning med litteratur
- Give færdigheder til at bruge moderne metoder til at anvende fysiske fænomener til karakterisering af materialegenskaber
- Give viden om og forståelse af metoder i eksperimentel fysik og det bagvedliggende tekniske fundament
MålbeskrivelseFor at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- udføre yderligere læsning på de teoretiske baggrund for forsøgene,
- beskrive
- eksperiment design i kurset
- og den underliggende teori
- bruge opsætningen til at måle på udvalgte prøver
- udføre en kvantitativ analyse af eksperimentelle data
- med opsamling af deres resultater i signifikante tabeller og plots
- efter brug af beregningsmæssige og statistiske metoder
- skrive en formel notesbog i hele kurset til at dokumentere
- planlægning og ledning af forsøgene i laboratoriet med
- de indsamlede data
- og deres analyseprocedurer
- og en kritisk vurdering af deres egne procedurer og resultaterne fra eksperimenter
- trække endelige konklusioner ud fra deres egne resultater og sammenligne med litteraturen
- redegøre for eksperimenter og resultater form af en skriftlig rapport
IndholdKurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- elektromagnetisk bølgeudbredelse
- bølge-materiale interaktion
- spredning af bølger (synlig lys, røntgen)
- fra enkelte objekter
- fra arrays af objekter
- formfaktor, strukturfaktor og diffusion
LitteraturDer er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
- Deltagelse i forberedelse og succesfuld gennemførelse af laboratorieøvelser (notesbog) er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a). Bestået/ikke-bestået, intern censur ved underviser. (07013012).
Eksamen- og censurform:
- Skriftlig rapport (5 ECTS). Intern censur bedømt efter 7-trinsskalaen. Hjælpemidler tilladt, nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort under 'Course Information' på kursets side i Blackboard. (07013002).
En helhedsvurdering af:
- Notesbog skrevet gennem hele kurset (50%).
- Grupperapporter over arbejdet i laboratoriet (50%).
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 14 timer
Træningsfase: 36 timer, heraf:
- Eksaminatorie: 12 timer
- Laboratorieøvelser: 24 timer
Aktiviteter i studiefasen
Studiefase: der skemalægges alene timer for studiefasen på 1. året timer
- studerende skal arbejde i hold af 2-3
- selvstudium: forberedelse af emner for planlagte eksperimenter
- skemalagte studier: diskussionsmøder
UndervisningsformKurset følger 3-fasemodellen
I Introfasen gives en introduktion til teoretiske koncepter og praktiske principper bag de eksperimentelle aktiviteter.
I Træningsfasen skal de studerende skrive en notesbog, som udviser kendskab til tekniske detaljer om planlagte aktiviteter, softwareværktøjer og forberedelse af laboratoriearbejdet.
I Studiefasen udføres individuelle forberedelser og planlægning af eksperimenter, og læsning om metoder og udstyr. Den skemalagte del af studiefasen består i at diskutere materialet, der er udforsket under selvstudiet og vejledning i den konkrete udførelse af forsøg. Efter laboratoriearbejdet udføres dataanalyse og skrivning af rapporter.
Sprog
Dette kursus undervises på engelsk.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2018 til 31. januar 2019.