FY819: Introduktion til Strukturundersøgelser ved hjælp af Store Anlæg (5 ECTS)

STADS: 07012501

Niveau
Kandidatkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: kloesgen@memphys.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Tirsdag 10-12 U17 6
Fælles I Tirsdag 14-16 U142 9,11
Fælles I Tirsdag 14-16 U146 10
Fælles I Torsdag 12-14 U17 5
H1 TE Tirsdag 16-18 U156 6,9-12,15-18
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Kommentar:
Aflyst F2018

Indgangskrav:
En bacheloruddannelse, fortrinsvis i naturvidenskab. Interesserede bachelorer fra humaniora er meget velkomne (arkæologi, kommunikationsvidenskaber).

Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at:
  • have solidt kendskab til grundlæggende elementer i deres uddannelses emner
  • kunne tilegne sig ny viden og foretage litteratursøgning ved brug af elektroniske databaser
  • være interesseret i at uddybe den specifikke viden om deres tidligere uddannelse for dets ekspansion mod LSF-relaterede studier
  • være bekymret for (natur) videnskabsformidling
 


Formål
Øresundsområdet kommer til at være vært for to af de mest avancerede lyskilder, ESS og MaxLAB. Disse faciliteter vil give state-of-the-art instrumentering til studiet af struktur og dynamik, med høj opløsning med hensyn til position og tid. Første instrumenter vil begynde at arbejde i 2019, og den fulde instrument-suite for regelmæssige brugertjenester vil begynde i 2023. Kurset vil give opmærksomhed til potentialet i store anlæg (LSF) og give en introduktion til brug af røntgenstråler og neutroner til undersøgelse af kondenserede stoffer. Det henvender sig til studerende fra alle discipliner (hovedsagelig naturvidenskab som fysik, kemi, bio- og sundhedsvidenskab, materialer videnskab og teknik, men også de studerende fx i arkæologi, kommunikationsvidenskaber, mfl.) med interesse for at udforske avancerede metoder til studiet af strukturen, sammensætning eller dynamikken i kondenserede systemer på høj opløsning. Studerende vil lære om grundlæggende interaktionsmekanismer af røntgenstråler og neutroner med stof og derefter vende sig imod typiske applikationer ved spektroskopiske, sprednings-, og billeddiagnostiske metoder. Kursets emner vil behandle karakteristiske spørgsmål vedrørende bløde og uorganiske (magnetiske) materialer. Systemer vil omfatte tynde film, isolerede og kondenserede makromolekyler (proteiner, polymerer), sammensatte funktionelle materialer. Kurset skal fungere som en platform til at udforske det videnskabelige potentiale og den samfundsøkonomiske relevans af LSFs. En udflugt med et besøg på Lund / Malmö science campus vil blive overvejet.

Kurset bygger på den grundlæggende viden opbygget i løbet af bacheloruddannelsen i de specifikke emner (fysik, biovidenskab, erhvervsgeografi, medievidenskab mfl.). Denne base vil blive suppleret med en forståelig introduktion til de særlige aspekter af LSF-eksperimenter.  Typiske emner forbundet med forudgående uddannelse vil blive behandlet ved at kikke på videnskabelige spørgsmål, potentielle industrielle anvendelser til problemløsning og overførsel af viden.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • Give kompetence til at definere problemer som kan undersøges med  LSF-eksperimenter
  • Give færdigheder til at planlægge og gennemføre eksperimenter med brug af LSF-eksperimenter
  • Give viden om og forståelse af:
    • videnskabelige begreber bag LSF-eksperimenter
    • de typiske problemer, der kan løses ved LSF-eksperimenter
    • potentiale og begrænsninger for LSF-eksperimenter
    • overførsel af viden om brug af avancerede teknikker til løsning af problemer i materialevidenskab til anvendelse i produktudvikling
    • overførsel af viden til det brede publikum

 



Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • tænke og arbejde tværfagligt
  • erhverve ny viden om anvendelsen af LSF-metoder
  • forberede og bidrage til et seminar om et udvalgt (videnskabeligt) emne inden for kursets kontekst
  • bidrage til udarbejdelsen af en kursusbrochure ved at forberede en omfattende tekst om seminarets emne
 


Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • introduktion til X-Ray neutron LSF-faciliteter, herunder instrumentering og metoder
  • introduktion til typiske videnskabelige emner for anvendelse af LSF-instrumentering
  • udforskning af muligheder for nye anvendelser af LSF-instrumentering
  • videnskabelig kommunikation og færdigheder inden for videnoverførsel 
 


Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
  1. Hver studerende giver et seminar om et valgt emne. Handout af powerpoint. Dette er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a). Bedømmes bestået/ikke-bestået. (07012512).

 



Eksamen- og censurform:
  1. Skriftlig afhandling som bidrag til kursushæfte om det valgte emne på Engelsk. (5 ECTS). Intern censur ved underviser, 7-trinsskala. (07012502).
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 8 timer
Træningsfase: 42 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 30 timer
 - Ekskursion: 12 timer

Aktiviteter i studiefasen
  • klassen mødes for at diskutere layout og indhold af kursushæfte
  • individuelt litteratur studie for at udarbejde (videnskabelig) præsentation
  • møde med underviser for at diskutere detaljer
  • opsættning af en individuel seminar præesentation i form af en didaktisk powerpoint
  • diskussion på klassen og tilpasning af emnet til det endelige hæfte
  • individuelt skrive en sammenfattende artikel om det valgte seminaremne - 10 sider
  • hele klassen laver redaktionsarbejde af bidragene til den endelige samling af kursushæftet
 
Undervisningsform
Undervisningen vil bestå af 4 introduktionsforelæsninger, hvor mindst et foredrag holdes af en gæst fra en af de store faciliteter, over et typisk emne. Derefter vælger hver studerende et specielt tema omkring anvendelse af store faciliteter, eller specifikke metoder i de store faciliteter. Stoffet vil blive gennemarbejdet som hjemmearbejde, og detaljer bliver afklaret i dialogform gennem spørgsmål, delvist gennem individuelle møder med underviseren og delvist som fælles diskussion. Der er således kun et par specifikke forelæsningstimer; i stedet er der fælles mødetimer og seminartimer, der bliver aftalt med hele gruppen. Timerne er fortrinsvist en blanding af en åben diskussion og forklaringer, og fælles dialog om udarbejdelse af kursushæftet.
Der er mødepligt til alle seminarer holdt af kursets deltagere. Ekskursionen giver et indtryk af den faktiske situation ved store faciliteter med hensyn til udstyr, arbejdsområde og tilgang til instrumenter. Fællesprojektet med udarbejdelse af kursushæftet skal sikre at alle deltagere og deres temaer bliver forbundet.

Sprog
Dette kursus undervises på engelsk.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2017 til 31. januar 2019.