KE528: Indledende uorganisk kemi (5 ECTS)

STADS: 10011801

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: dbra@sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 09-11 U146 17
Fælles I Tirsdag 09-10 U153 7
Fælles I Tirsdag 08-10 U155 8-11,14,16,22
Fælles I Onsdag 12-14 U29A 20
Fælles I Fredag 15-17 U151 22 Spørgetime
H20 TL Mandag 14-18 Lab 3 og 4 18 Lab 3
H20 TL Mandag 14-18 U10 19
H20 TE Tirsdag 10-12 U10 22
H20 TE Torsdag 10-12 U10 11,16-18
H20 TL Fredag 12-16 Lab 3 og 4 9-11,17 Lab 3
H20 TE Fredag 08-10 U11 10
H21 TL Mandag 14-18 Lab 3 og 4 17 Lab 3
H21 TL Onsdag 14-18 Lab 3 og 4 9 Lab 3
H21 TE Onsdag 14-16 U11 11,16,18,22
H21 TL Torsdag 13-17 Lab 3 og 4 10-11,18
H21 TL Torsdag 13-17 U17 19
H21 TE Fredag 10-12 U17 10,17
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Kurset kan kun tages af kemistuderende. Studerende, der tidligere har bestået kurset KE521 Grundstoffernes kemi, kan ikke tilmelde sig KE528 Indledende uorganisk kemi.

Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at have kendskab til grundlæggende kemiske begreber, kemisk mængdeberegning og basal syre-base kemi, samt kunne anvende naturvidenskabelig metode til at gennemføre eksperimentelle undersøgelser. I kurset vil indgå en udstrakt anvendelse af funktioner i SDU’s e-læringssystem. Deltagelse i kurset forudsætter derfor, at den studerende behersker disse funktioner.

Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at klassificere grundstofferne og deres egenskaber, vigtigste forbindelser og reaktioner samt bl.a. vha. laboratorieøvelser give en grundlæggende kemisk forståelse og intuition, hvilket er vigtigt i forhold til efterfølgende kemistudie og medvirker til skabelse af en identitet som kemi-studerende.

Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kemi i gymnasiet, og giver et fagligt grundlag for at studere emner indenfor uorganisk, fysisk og til nogen grad organisk kemi, der er placeret senere i uddannelsen.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
  • Give kompetence til at benytte kemisk information til at forklare grundstoffer og simple kemiske forbindelsers egenskaber
  • Give færdigheder i praktisk laboratoriearbejde og omsættelse af eksperimentelle observationer til kemisk viden samt formidling heraf i form af laboratorierapporter
  • Give viden om grundstofferne og uorganiske materialer i relation til deres egenskaber og anvendelser i moderne materiale kemi


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • klassificere grundstofferne i forhold til det periodiske system.
  • anvende denne klassifikation til at forudsige de vigtigste kemiske egenskaber ved en given forbindelse, bl.a. stabilitet, opløselighed, redoxegenskab.
  • benytte kemiske argumenter til at forklare simple kemiske forbindelsers egenskaber såsom reaktivitet, opløselighed, redoxegenskaber og farve.
  • identificere et givet uorganisk stof ud fra resultatet af en række analytiske reaktioner.
  • argumentere for rigtigheden af den foreslåede identifikation.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Periodicitet, tendenser i ioniseringsenergier og elektronaffiniteter
  • Oxidationstrin
  • Ioner i faste stoffer: gitterenergier og strukturtyper
  • Ioner i opløsning: termodynamik og struktur
  • Termokemiske cykler
  • Frie grundstoffer: struktur og egenskaber
  • Hydrogen og s-blok grundstoffer
  • p-Blok grundstoffer
  • Udvalgte d-blok grundstoffer
  • Identifikation af ioniske forbindelser
 


Litteratur
  • Housecroft and Sharpe: Inorganic, 4th Ed., Prentice Hall International.
  • Øvelsesvejledning, der lægges op på e-learn..


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
  1. Deltagelse i lab.øvelserne er en forudsætning for at deltage i eksamensform a). Bestået/ikke-bestået, intern censur ved underviser. (10011822).
Eksamen- og censurform:
  1. Godkendelse af skriftlige rapporter der bedømmes samlet. B/IB bedømmelse ved underviser. (1 ECTS). (10011812).
  2. Mundtlig eksamen. Bedømmes efter 7-trinsskalaen ved ekstern censur. (4 ECTS). (10011802).


Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 17 timer
Træningsfase: 34 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 10 timer
 - Laboratorieøvelser: 24 timer

Aktiviteter i studiefasen
  • Selvstudium af lærebogen og laboratoriemanualen
  • Skriftlige laboratorierapporter
  • Forberedelse til eksaminatorietimer i form af problemløsning
  • Selvstændig opsamling på intro- og træningsfasen
  • Repetition op til eksamen
 
Undervisningsform
Introfasen består af forelæsninger, hvorunder der skabes dialog primært gennem brug af et online multiple choice værktøj. I forelæsningerne gennemgås alle kursets faglige hovedområder samt teorien bag laboratorieeksperimenterne. Desuden gives en introduktion til rapportskrivning og eksamen.

I træningsfasen opdyrkes viden og kompetencer indenfor kursets centrale dele, primært gennem opgaveløsning både individuelt, i grupper og in plenum. I laboratorieøvelserne arbejder de studerende selvstændigt med praktiske øvelser i identifikation af simple kemiske forbindelser. Baseret på laboratorieøvelserne afleveres skriftlige rapporter, hvis indhold opbygger kompetencer indenfor kursets hovedområder.



Sprog
Dette kursus undervises på dansk.

Bemærkninger
Kurset kan ikke følges af studerende, der har bestået KE521

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2017 til 31. januar 2019.