KE802: Nanobioscienceteknologi (5 ECTS)

STADS: 10002601

Niveau
Kandidatkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: snv@sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 15-16 U61 44
Fælles I Mandag 15-18 U10 47
Fælles I Tirsdag 14-17 U21 46
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
  • SDU-studerende: Bachelorgrad i Nanobioscience, farmaci eller kemi; eller bachelorsidefag i kemi.
  • Internationale studerende: Bacheloruddannelse (vurderes individuelt).


Faglige forudsætninger:
Ingen

Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at anvende sin viden der er opnået via teoretisk og eksperimentelt arbejde inden for nanobioscience-, kemi- eller farmaci- uddannelsen, ved et mindre forskningsprojekt (vælges fra et katalog, som findes på kursets E-learn side). Det er vigtigt i forhold til at udvikle sine evner som forsker.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at
anvende teori og eksperimentel viden opnået her og i forudgående kurser ved gennemførelse af et mindre forskningsprojekt baseret på forslag fra den involverede lærer.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

Nanobioscience

  • Viden:
    • viden om avancerede modeller og metoder i nanobioscience baseret på højeste internationale forskning, herunder emner fra fagets forskningsfront
    • indsigt i nanovidenskabens berøringsflade med moderne teknologi
    • At forstå og på et videnskabeligt grundlag reflektere over viden inden for det nanovidenskabelige fagområde samt kunne identificere videnskabelige problemstillinger
  • Færdigheder:
    • At kunne løse naturvidenskabelige problemer ved at benytte en kombination af grænseområderne mellem fysik, kemi, biokemi og molekylær biologi
    • At undersøge konkrete fænomener teoretisk og/eller eksperimentelt, og dermed bidrage til at frembringe nye videnskabelige indsigter
    • At belyse fremsatte hypoteser på kvalificeret teoretisk baggrund og forholde sig kritisk til egne og andres forskningsresultater og videnskabelige modeller
    •  At formidle forskningsbaseret viden og diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister
  • Kompetencer:
    • At planlægge og udføre videnskabelige projekter på højt fagligt niveau herunder styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller
    • At igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar
    • kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering

Kemi

  • Viden:
    • viden om grundlæggende teoretiske begreber og eksperimentelle metoder baseret på højeste internationale forskning inden for det kemiske fagområde
    • indgående viden om emner inden for den kemiforskning, som dyrkes af medarbejderne på Institut for Fysik, Kemi og Farmaci
    • ekspertviden på et afgrænset forskningsfelt inden for det kemiske fagområde
    • at kunne forstå og på et videnskabeligt grundlag reflektere over viden inden for det kemiske fagområde samt kunne identificere videnskabelige problemstillinger
  • Færdigheder:
    • at planlægge og udføre avancerede kemieksperimenter
    • At undersøge konkrete fænomener teoretisk og/eller eksperimentelt, og dermed bidrage til at frembringe nye videnskabelige indsigter eller til at skabe nye anvendelser af kemiforskningen
    • At formidle forskningsbaseret viden og diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister
  • Kompetencer:
    • At planlægge og udføre videnskabelige projekter på højt fagligt niveau herunder styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller
    • At igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar

Farmaci

  • Viden:
    • kan forholde sig kritisk og diskutere komplekse professionelle og videnskabelige problemstillinger indenfor det farmaceutiske område
  • Færdigheder:
    • At kombinere de naturvidenskabelige fagdiscipliner med de mere anvendelsesorienterede medicinske discipliner, specifikt med henblik på løsning af farmaceutiske problemstillinger og udvikling af nye lægemidler
    • At tilegne sig ny viden på en effektiv og selvstændig måde og demonstrere at kunne anvende denne viden reflekterende og forholde sig kritisk til egne og andres forskningsresultater.
    • At formidle forskningsbaseret viden og diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med både sundhedsprofessionelle og lægemiddelbrugere
  • Kompetencer
    • At lede komplekse projekter og bidrage med nye løsningsmodeller på uforudsete problemstillinger


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til:
  • At udforme en projektbeskrivelse for et forskningsprojekt indenfor nanobiovidenskab, kemi eller farmaci.
  • At redegøre for de bedste aktuelle forskningsresultater (“state-of-the-art”) indenfor emnet i deres projekt.
  • At bedømme hvorvidt projektet er gennemførligt og realistisk ud fra eksperimentelle og økonomiske betragtninger.
  • At udføre projektet selvstændigt med hjælp fra vejleder(e).
  • At fortolke resultater og gøre rede for deres relevans i en større kontekst. Foreslå mulige anvendelser og yderligere forsøg.
  • At præsentere sine resultater i en videnskabelig måde sine kolleger
  • At  skrive en rapport som var det en artikel i et typisk videnskabeligt tidsskrift inden for området.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
Dette kursus er et projektkursus, og det detaljerede videnskabelige indhold (dvs. dets tema) vil afhænge af, hvilken type projekt den studerende har valgt. Præsentationen og skrivning af videnskabelig forskning vil være centrale temaer.

Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
  1. Deltage i 4 møder og lave 3 præsentationer. Bestået/ikke-bestået, intern bedømmelse ved underviser (10002612)
Eksamen- og censurform:
  1. Kurset evalueres med en projektopgave, der bedømmes med karakter efter 7-trinsskalaen og intern censur. (5 ECTS). (10002602).
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 5 timer
Træningsfase: 80 timer

Aktiviteter i studiefasen
Aktiviteter i studiefasen:
  • 3 præsentationer af 20 min
  • Rapport forberedelse og skrivning
Undervisningsform
The 80 hours of the training phase will be spent in the laboratory of the project supervisor carrying out experiments to solve the project questions. Thus, these hours are not laboratory exercises as the experiments will be varying from theme to theme.

Sprog
Dette kursus undervises på engelsk.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Dette er den nyeste version af en kursusbeskrivelse, som trådte i kraft den 1. sep 2016.