KE810: Biouorganisk kemi (5 ECTS)
STADS: 10003601
Niveau
Kandidatkursus
Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.
Ansvarlige undervisere
Email: mckenzie@sdu.dk
Skemaoplysninger
Hold |
Type |
Dag |
Tidsrum |
Lokale |
Uger |
Kommentar |
Fælles |
I |
Mandag |
09-12 |
U10 |
36 |
|
Fælles |
I |
Tirsdag |
12-15 |
U21 |
37,40 |
|
Fælles |
I |
Tirsdag |
08-11 |
U151 |
45 |
|
Fælles |
I |
Onsdag |
15-18 |
U23A |
44 |
|
Fælles |
I |
Fredag |
14-16 |
U155 |
36 |
Velkommen-til-kandidaten på FKF |
Fælles |
I |
Fredag |
09-11 |
U10 |
39 |
|
Fælles |
I |
Fredag |
10-16 |
U49D |
46 |
|
H1 |
TE |
Mandag |
09-12 |
U107 |
41 |
|
H1 |
TE |
Onsdag |
10-13 |
U153 |
40 |
|
H1 |
TE |
Torsdag |
09-12 |
U17 |
36 |
|
H1 |
TE |
Fredag |
09-12 |
U105 |
37 |
|
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
KE521 Grundstoffernes kemi (eller KE528 indledende uorganisk kemi) og KE505 Organisk Kemi forudsættes kendt.
KursusintroduktionDet næste avancerede trin efter det voldsomme fremskridt inden for ”genomics” og ”proteomics” på det seneste indeholder en undersøgelse af alle de stoffer som liv er afhængigt af, samt de stoffer vi finder – med fuldt overlæg eller på anden måde - i vore omgivelser (fødevarer, terapi, symptomer og toksiner). Mange sygdomme er forårsaget af en elementær ubalance forårsaget af genetiske defekter i forbindelse med metalbindende proteiner. Målsætningen for kurset er at forstå vigtigheden af alle grundstofferne, som er essentielle for alt liv. Der lægges særlig vægt på d-blok-elementerne, som kun findes i spormængder, samt strukturer og funktioner for biomolekyler, (f.eks. metalloenzymer), biomaterialer (f.eks. knogler) og metalforbindelser som vekselvirker med biologiske systemer (f.eks. lægemidler).
Forventet læringsudbytteVed kursets afslutning forventes den studerende at kunne:
- Forklare at ”uorganisk kemi” er essentielt for alt liv!
- Beskrive de mest almindelige metal-co-faktor-typer og beskrive deres reaktiviteter og biologiske roller
- Relatere biologisk koordinationskemi til denne i mere enkle analoger og forklare viden fra studier af specifikke modelforbindelser
- Diskutere potentiel brug af metalloenzymer og modeller i ny (bio)teknologier
- Diskutere hvor brugbare bestemte spektroskopiske og andre teknikker er i karakteriseringer af biomolekyler og “modeller” som indeholder d-blok-metaller
- Genkende sygdomme associerede med metalion homeostasis
- Samle viden om gamle og nye metalbaserede terapeutica og diagnostikker
- Bruge databaser såsom “the protein data bank” og visualisere Røntgenkrystal- og NMR-strukturer ved brug af freeware.
- Kritisk at evaluere litteraturen inden for området og re-formulere i mundtlig præsentationer
Emneoversigt
- Metalion co-faktorer som medvirker ved biosynteserne og nedbrydningen af biomolekyler, såsom aminosyrer, proteiner, nukleotider, hormoner og vitaminer. Aktivering og optagelse af udbredte men ikke-reaktive små molekyler (O2, N2, H2, CO, CO2, CN-, CH4, H2, NH3, NO3-, NO)
- O2-bindinger og transport (Fe, Cu)
- Lysabsorption, O2-udvikling og ladningsoverførsel i fotosyntese (Mn, Mg, Cu, Fe, Ca)
- O2-reduktion i respiration (Fe, Cu, Zn)
- Biologisk N2, H2, CO2, CH4 fiksering (Fe, Mo, Ni)
- Elektronoverførsel (Cu, Fe/S)
- Oxidations/reduktionsreaktioner (Fe, Cu, Mo, Zn, Mn, Ni)
- Methyl- og acyloverførsel (Co, Ni, Cu)
- Hydrolysereaktioner (Fe, Mg, Zn, Ni)
- Radikaldannelse (Co, Fe)
- Anvendelsen af modelforbindelser i studiet af metalloenzymer
- Biomineralisering (Ca, Fe, fosfat)
- Grundstofkredsløb i biosfæren (f.eks. for C, N, O)
- Genregulering (Zn ”fingers”, Fe/S ”clusters”)
- Ionkanaler
- Arbejde med reaktive oxygenforbindelser (hydroxylradikaler, peroxider, superoxider)
- Metaltoksicitet
- Sygdom forårsaget af metal / metal-afhængige biomolekylære ubalancer
- Metalforbindelser i medicin (Pt, Li, Au) og medicinsk diagnosticering (Tc, Mn, Gd)
- Frit tilgængelige databaser og visualiserings-freeware
- Eksperimentelle teknikker brugt ved undersøgelsen af biologiske ”uorganiske” forbindelser vil blive introduceret (f.eks. NMR, ESR, Mössbauer, Raman, IR, UV-synlige spektroskopier, Røntgen-krystallografi, EXAFS, XANES, magnetisk susceptibilitet, elektrokemi o.s.v.).
LitteraturArtikler der lægges på Elearn
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Ingen
Eksamen- og censurform:
(a) Rapport der bedømmes med karakter efter 7-trinsskalaen og ekstern censur. Karakteren indgår med 50 % i den samlede karakter for kurset.
(b) Mundtlig eksamen der bedømmes med karakter efter 7-trinsskalaen og ekstern censur. Karakteren indgår med 50 % i den samlede karakter for kurset (10003602)
Reeksamen i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 22 timer
Træningsfase: 22 timer, heraf:
- Eksaminatorie: 19 timer
- Ekskursion: 3 timer
Aktiviteter i studiefasen
Studiefase: 75 timer
Sprog
Dette kursus undervises på engelsk, hvis der deltager internationale studerende, ellers undervises på dansk.
Bemærkninger
De studerende skal lave et 15 min oplæg af deres projekt for klassen.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2013 til 31. august 2016.