MM501: Calculus I (5 ECTS)

STADS: 13000101

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.
2. kvartal på første studieår.

Ansvarlige undervisere
Email: steenth@imada.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Tirsdag 10-12 u55 45-50
Fælles I Onsdag 08-10 u55 46-51
S1 TE Mandag 14-16 u25 46-51
S1 TE Fredag 10-12 u68 46-51
S2 TE Mandag 08-10 u49e 47
S2 TE Mandag 08-10 u49 48-51
S2 TE Torsdag 08-10 u49d 46,48
S2 TE Torsdag 10-12 u133 47,51
S2 TE Torsdag 10-12 u130 49
S2 TE Torsdag 10-12 u35 50
S2 TE Fredag 08-10 u69 46
S3 TE Tirsdag 08-10 u35 46-51
S3 TE Onsdag 10-12 u2 46-51
S4 TE Onsdag 14-16 u49e 46
S4 TE Onsdag 14-16 u48 47-51
S4 TE Fredag 10-12 u35 46-51
S5 TE Mandag 14-16 u49 46,48,50-51
S5 TE Mandag 14-16 u24 47
S5 TE Mandag 09-11 u27a 49
S5 TE Torsdag 14-16 u29 46-51
S6 TE Tirsdag 14-16 u14 46-51
S6 TE Fredag 12-14 u68 46-51
S7 TE Onsdag 14-16 u26a 46-51
S7 TE Torsdag 12-14 u17 46-51
S10 TE Onsdag 10-12 u51 46-51
S10 TE Fredag 08-10 u51 46-51
S11 TE Mandag 10-12 u17 46-48,50-51
S11 TE Tirsdag 08-10 u51 46-51
S11 TE Onsdag 14-16 u49d 49
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Kommentar:
22.06.2005:Skemaændring
26.10.2005:Skemaændring Eksaminatorier S11
02.11.2005:Skemaændring hold S4 og S5

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Gymnasialt A-niveau i matematik skal være bestået.

Kursusintroduktion
Kurset har til formål at bygge bro mellem gymnasiematematikken, og de grundlæggende matematiske emner og teknikker, der benyttes som redskab indenfor de naturvidenskabelige og tekniske fag generelt.

Kompetencer:
De studerende vil med udgangspunkt i gymnasiematematikken blive præsenteret for en lang række emner og teknikker i tilknytning til funktioner af én variabel. Kurset vil således udstyre de studerende med grundlæggende matematiske værktøjer til videre studier indenfor naturvidenskab og teknik. Efter at have bestået kurset forventes de studerende

• at kunne benytte differential- og integralregning for funktioner af en variabel til at opstille, løse og forstå matematiske modeller indenfor de naturvidenskabelige og tekniske fag.
• at kunne opstille, formulere og gennemføre grundlæggende matematiske ræsonementer i forbindelse med givne atematiske problemstillinger.
• at være fortrolige med grundlæggende begreber fra sandsynlighedsregning med henblik på statistikkurset på 4. kvartal.

Forventet læringsudbytte


Emneoversigt
1. Differentiation og integration af standardfunktionerne, herunder logaritme-, eksponential- og potensfunktioner, de hyperbolske funktioner, de inverse trigonometriske funktioner samt rationale funktioner.
2. Middelværdisætningen, beregning af Taylor polynomiet af n´te orden for funktioner af en variabel, vurdering af fejlen i approximation med Taylor polynomium samt beregning af grænseværdier vha. L´Hospitals regel.
3. Opstilling og løsning af 1. og 2. ordens differentialligninger samt beskrivelse af løsningsmetoder til ikke-lineære 1. ordens differentialligninger.
4. Riemann-summer, oversummer, undersummer, Riemann-integralet, Differential- og Integralregningens Hovedsætning.
5. Sandsynlighedsregning: Stokastiske variable, tæthedsfunktioner, middelværdi, varians og spredning, normalfordelingen.
6. Komplekse tal, de n´te enhedsrødder, den komplekse eksponentialfunktion, løsning af den komplekse anden grads ligning.
7. Vektorer og matricer, lineære og affine afbildninger mellem R n og R m.

Litteratur
  • Robert A. Adams: Calculus, a complete course, 5th Ed., Addison Wesley, 2003.


Pensum
Se pensumbeskrivelse.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
(a) 2 timers skriftlig eksamen med alle hjælpemidler. Bærbar computer må benyttes ved eksamen. (Computeren må ikke støje, og printer er ikke tilladt.)
(b) Et projekt i matematik.
(c) Obligatoriske opgaver, som afleveres i løbet af kurset.
De obligatoriske opgaver tæller 1 ECTS af kursets samlede omfang på 5 ECTS (Intern censur ved én underviser; Bestået/ikke-bestået). De obligatoriske opgaver indgår ikke i første års prøven. De resterende 4 ECTS evalueres via projektet (20%) og den skriftlige eksamen (80%). På den baggrund tildeles den studerende karakteren bestået/ikke-bestået. Intern censur ved underviser. Reeksamen efter 3. kvartal.

Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

(a) Forelæsninger (25 timer).
(b) Eksaminatorier/opgaveregning (25 timer).
(c) Det overvejes på forsøgsbasis at indføre 2-3 timers ugentlige opgavelaboratorier, hvor de studerende opdelt i ’store’ hold kan regne opgaver under vejledning af en VIP.
Aktiviteter i studiefasen

Sprog
Der er ikke registreret nogle oplysninger om undervisningssproget.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2005 til 31. august 2006.