MM551: Algebra 1 (5 ECTS)
STADS: 13015401
Niveau
Bachelorkursus
Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.
Ansvarlige undervisere
Email: szymanski@imada.sdu.dk
Skemaoplysninger
Hold |
Type |
Dag |
Tidsrum |
Lokale |
Uger |
Kommentar |
Fælles |
I |
Tirsdag |
12-14 |
U20 |
47-51 |
|
Fælles |
I |
Onsdag |
10-12 |
U20 |
43-45 |
|
Fælles |
I |
Onsdag |
10-12 |
U23A |
46 |
|
Fælles |
I |
Fredag |
12-14 |
U20 |
45,47-50 |
|
H16 |
TE |
Tirsdag |
08-10 |
U64 |
44 |
SFV H16 MM551 |
H16 |
TE |
Tirsdag |
10-12 |
U24 |
44 |
|
H16 |
TE |
Tirsdag |
10-12 |
U155 |
45-51 |
|
H16 |
TE |
Onsdag |
14-16 |
U171 |
49 |
SFV H16 MM551 |
H16 |
TE |
Torsdag |
14-16 |
*Odense Lokalitet aftales 7 |
46,48 |
SF H16 MM551 |
H16 |
TE |
Torsdag |
12-14 |
*Odense Lokalitet aftales 7 |
50 |
SF H16 MM551 |
H16 |
TE |
Fredag |
10-12 |
U24 |
44,46 |
|
H16 |
TE |
Fredag |
14-16 |
U152 |
45 |
SFV H16 MM551 |
H16 |
TE |
Fredag |
14-16 |
U157 |
48-50 |
|
H17 |
TE |
Mandag |
10-12 |
U61 |
48 |
|
H17 |
TE |
Mandag |
10-12 |
U26 |
49 |
|
H17 |
TE |
Mandag |
10-12 |
U14 |
50 |
|
H17 |
TE |
Tirsdag |
08-10 |
U20 |
51 |
|
H17 |
TE |
Onsdag |
12-14 |
U171 |
44-45,49 |
|
H17 |
TE |
Onsdag |
12-14 |
U142 |
46 |
|
H17 |
TE |
Onsdag |
12-14 |
U8 |
47 |
|
H17 |
TE |
Onsdag |
12-14 |
U143 |
48 |
|
H17 |
TE |
Onsdag |
12-14 |
U24 |
50 |
|
H17 |
TE |
Torsdag |
12-14 |
U131 |
44-45 |
SFV H17 MM551 |
H17 |
TE |
Fredag |
12-14 |
U24 |
44,46 |
|
H17 |
TE |
Fredag |
08-10 |
*Odense Lokalitet aftales 2 |
46-48,50 |
SF H17 MM551 |
H17 |
TE |
Fredag |
10-12 |
U155 |
49 |
SFV H17 MM551 |
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.
Kommentar:
Ubegrænset deltagerantal.
Indgangskrav:
Ingen.
Kurset kan ikke følges af studerende, der har bestået MM538.
Faglige forudsætninger:
Ingen
FormålKurset har til formål at give den studerende en introduktion til de grundlæggende begreber og metoder i abstrakt algebra, med særlig fokus på ringe, legemer og simpel talteori. De emner og teknikker der dækkes er vigtige indenfor nogle avancerede kurser i algebra, gruppe-teori og analyse.
Kurserne MM536 (eller tilsvarende) og MM537 bør mindst følges samtidigt, eller materielet fra MM537 bør være kendt. Kurset giver den studerende de nødvendige forudsætninger til kurserne MM539 og MM543, der er placeret senere i uddannelsen.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give færdigheder til at anvende tankegange og fagudtryk fra fagets grundlæggende discipliner.
- Give færdigheder til at formidle matematisk tankegang skriftligt og mundtligt.
- Give færdigheder til at arbejde med abstrakt algebraisk begreber, især tal, polynomier, ringe og legemer.
- Give viden om ringe, legemer og simpel talteori.
MålbeskrivelseFor at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- gengive definitioner og resultater indenfor kursets pensum
- anvende disse resultater på eksempler
- formulere og præsentere definitioner og udregninger på en matematisk stringent måde
- præsentere beviser for bestemte simple resultater fra kurset.
IndholdKurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- elementær talteori
- polynomier
- ringe og legemer
- homomorfier og kvotient-ringe
LitteraturMeddeles ved kursets start.
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Ingen
Eksamen- og censurform:
Skriftlig eksamen. Ekstern censur, 7-trinsskala (13015402)
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 28 timer
Træningsfase: 22 timer, heraf:
- Eksaminatorie: 22 timer
Aktiviteter i studiefasen
Studiefase: 10 timer
UndervisningsformAktiviteter i studiefasen: At drøfte udvalgte emner fra forelæsningerne.
Sprog
Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren. Dog altid på Engelsk ved deltagelse af internationale studerende.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2016 til 31. august 2018.