MM822: Matematikkens historie (10 ECTS)
STADS: 13013001
Niveau
Kandidatkursus
Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.
Ansvarlige undervisere
Email: jessica@imada.sdu.dk
Skemaoplysninger
Hold |
Type |
Dag |
Tidsrum |
Lokale |
Uger |
Kommentar |
Fælles |
I |
Mandag |
10-12 |
U12 |
39,44 |
|
Fælles |
I |
Mandag |
12-14 |
U21 |
43 |
|
Fælles |
I |
Tirsdag |
12-14 |
U142 |
36 |
|
Fælles |
I |
Tirsdag |
14-16 |
U17 |
37-38,40,48 |
|
Fælles |
I |
Tirsdag |
14-16 |
U21 |
39,43 |
|
Fælles |
I |
Onsdag |
14-16 |
U142 |
38 |
|
Fælles |
I |
Onsdag |
14-16 |
U21 |
40 |
|
Fælles |
I |
Torsdag |
10-12 |
U143 |
36 |
|
Fælles |
I |
Fredag |
11-13 |
Methods Lab |
3 |
|
H1 |
TE |
Mandag |
10-12 |
U12 |
40,47-50 |
|
H1 |
TE |
Mandag |
10-12 |
U21 |
41 |
|
H1 |
TE |
Tirsdag |
14-16 |
U21 |
44 |
|
H1 |
TE |
Onsdag |
14-16 |
U142 |
36 |
|
H1 |
TE |
Onsdag |
14-16 |
U29A |
37 |
|
H1 |
TE |
Onsdag |
14-16 |
U21 |
39,43 |
|
H1 |
TE |
Onsdag |
14-16 |
U17 |
44 |
|
H1 |
TE |
Torsdag |
14-16 |
U145 |
37 |
|
H1 |
TE |
Torsdag |
14-16 |
U152 |
38 |
|
H1 |
TE |
Torsdag |
14-16 |
U14 |
40 |
|
H1 |
TE |
Torsdag |
14-16 |
U142 |
43 |
|
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.
Kommentar:
Ubegrænset deltagerantal.
Indgangskrav:
Ingen.
Kurset kan ikke følges af studerende, der har bestået MM822 (5 ECTS).
Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at have kendskab til grundlæggende begreber indenfor centrale områder i matematik såsom elementær geometri og de stringente definitioner af begreber som kontinuitet, grænseværdi, differentiabilitet, uendelige rækker fra analysen.
Endvidere forventes matematisk modenhed således at den studerende er vant til selvstændigt at kunne læse matematiske tekster på Bachelor-niveau.
FormålKurset har som mål
- At give de studerende et overblik over matematikkens historie fra de ældste tider til det 20. århundrede. Der lægges vægt på, at give et mere detaljeret indblik i udvalgte emner fra ligningernes historie. Euklidisk og ikke-Euklidisk geometri samt analysens udvikling.
- At give de studerende mulighed for at fordybe sig i et udvalgt emne fra matematikkens historie.
Kurset bygger oven på den viden, der er opnået på Bachelordelen af matematik-uddannelsen, især de grundlæggende kurser (calculus, algebra, matematisk analyse og matematiske metoder), der ligger på førsteåret og som er fælles med sidefag i matematik. Kurset giver et fagligt grundlag for at kunne skrive speciale i matematikkens historie. Sammen med fx NAT805 giver det kompetence til at kunne lave forløb i matematikkens historie, som kræves i undervisningen i matematik i gymnasieskolen.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at lave forløb i matematikhistorie i gymnasieskolen
- Give viden om matematikkens udvikling igennem tiderne.
MålbeskrivelseFor at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- udvælge og præsentere relevante dele af kursets emner
- placere et stykke konkret matematik i en indre og ydre historisk kontekst
- præsentere konkrete matematiske metoder som matematikere tidligere har benyttet
- analysere og formidle matematik-historisk kildemateriale
IndholdKurset behandler følgende områder: Tal, størrelser, reelle tal. Græsk geometri. Ligningernes historie. Differential- og integralregningens forhistorie. Differential- og integralregning: Newton og Leibniz. Analysens udvikling i 1700-tallet. Analysens udvikling i 1800-tallet. Ikke-Euklidisk geometri. Træk af udviklingen fra det 19. og 20. århundrede.
LitteraturMeddeles ved kursets start.
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Ingen
Eksamen- og censurform:
- Mundtlig eksamen uden hjælpemidler. 7-trinsskala, ekstern censur. 5 ECTS (13013002)
- Projekt. Bestået/ikke-bestået, intern bedømmelse ved underviser. 5 ECTS (13013012)
Reeksamen i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 26 timer
Træningsfase: 28 timer, heraf:
- Eksaminatorie: 28 timer
Aktiviteter i studiefasen
Studiefase: 60 timer
UndervisningsformAktiviteter i studiefasen:
- Forberedelse til præsentation af opgave om kildetekst til øvelserne.
- Gruppearbejde om udvalgt kildetekst, forberedelse af oplæg samt skrivning af rapport (svarende til evalueringsdel b)
Sprog
Dette kursus undervises på dansk.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2016 til 31. august 2018.