Omdirigering, vent venligst! / Redirecting, please wait!

NAT511: Naturvidenskabeligt innovationsprojekt (2.5 ECTS)

STADS: 0002131

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Ingen ansvarlige undervisere angivet, kontakt eventuelt instituttet

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Tirsdag 13-15 U55 6-7,9
Fælles I Torsdag 13-15 U48A 6
Fælles I Torsdag 13-15 U55 7
H3 TE Mandag 08-10 U151 14 Eksamen
H3 TE Tirsdag 12-14 U131 12
H3 TE Tirsdag 10-12 U51 14
H3 TE Tirsdag 10-12 U166 21
H3 TE Onsdag 14-16 U56 10
H4 TE Tirsdag 15-17 U31 10
H4 TE Tirsdag 14-16 U31 12,14,21
H5 TE Fredag 08-10 U166 10,14
H5 TE Fredag 08-10 U31 12
H5 TE Fredag 08-11 U31 21
H6 TE Mandag 10-12 U31 10,12,21
H6 TE Mandag 10-12 U155 14
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Ingen

Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til i en gruppe at:
  • Identificere en idé, der kan kommercialiseres
  • Beskrive to alternative strategier for denne kommercialisering
  • Beskriver de valg omkring kunder, teknologi, identitet og konkurrence, der knytter sig til hver strategi og komplimentaritet imellem valgene
  • Basere ovenstående beskrivelser på realistiske forudsætninger
 
Dette er vigtigt i forhold til den studerendes evne til fremadrettet i sit studie og arbejdsliv at identificere muligheder for naturvidenskabeligt og/eller sundhedsvidenskabeligt iværksætteri og innovation, og proaktivt at overveje og vælge imellem handlemuligheder knyttet hertil. 
 
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i studiets tidligere kurser ift. at identificere ideer og muligheder for innovation og iværksætteri. Det giver et fagligt grundlag for at forholde sig til kommercialiseringspotentialet i og -strategier for ideer, der mødes senere i uddannelsen. 
 
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
  • Give kompetence til at identificere flere mulige strategier til kommercialisering af en idé 
  • Give færdigheder i analyse af kommercialiseringsstrategier og deres delelementer, herunder komplimentariteter mellem delelementer
  • Give viden om forudsætninger for og typiske barrierer for succesfuld kommercialisering af idéer 


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til i grupper at:
  • Identificere en ide, der kan kommercialiseres
  • Beskrive to alternative strategier for denne kommercialisering
  • Beskrive hvilke valg omkring teknologi, kunder, identitet og konkurrence, der knytter sig til hver strategi
  • Basere ovenstående beskrivelser på realistiske forudsætninger
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • ’Entrepreneurial strategy’, herunder
  • Betydningen af valg i den entreprenørielle process
  • Value creation og value capture
  • Valg af kunder (inkl. diffusion)
  • Valg af teknologi (inkl. teknologikurver)
  • Valg af identitet
  • Valg af konkurrence
  • Generiske strategier (inkl. Intellectual property, disruption, value chain og architecture)
Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
  1. Skriftlig opgave (tre normalsider) med mundligt forsvar i grupper. (2,5 ECTS). Bedømmes samlet med intern censur og bestået/ikke bestået. Alle hjælpemidler tilladt under udarbejdelse af skriftlig opgave. (0002132). 
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 10 timer
Træningsfase: 4 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 4 timer

Aktiviteter i studiefasen
Gruppearbejde fokuseret på ideidentifikation og -analyse.Undervisningsform
Kurset indledes med fire to-timers forelæsninger, hvor de studerende introduceres for kernebegreber i entreprenøriel strategi, med fokus på de valg som knytter sig til tidligt at definere hvordan en ide (potentielt, men ikke nødvendigvis, baseret på naturvidenskabelig eller sundhedsvidenskabelig forskning) kan kommercialiseres. 

En række cases præsenteres for at illustrere hvert del-element. Derefter gennemføres en to-timers forelæsning, hvor naturvidenskabelige iværksættere (fra professorer over postdocs til studerende) præsenterer de ideer, der danner grundlag for deres iværksætteri, og diskuterer hvilke valg de traf omkring kommercialisering. Derefter gennemføres to to-timers øvelsesgange (med studerende delt op i hold af 40-50 studerende). Til første øvelsesgang dannes der grupper og udvælges idéer, som skal behandles i gruppearbejdet. Til anden øvelsesgang bliver de studerende vejledt i hvordan deres ideer på flere forskellige måder kan kommercialiseres. 

I studiefasen udarbejder hver gruppe en tre-siders opgave. Denne præsenteres of forsvares ved en mundtlig gruppeeksamen (varighed: 15 minutter).

Sprog
Dette kursus undervises på dansk.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Dette er den nyeste version af en kursusbeskrivelse, som trådte i kraft den 1. feb 2018.