NAT801: Naturvidenskabernes didaktik (5 ECTS)
        
        
		STADS: 13003501		
		
		
		
		
		
Niveau
		Kandidatkursus		
		
		
		
Undervisningsperiode
		Kurset er placeret i efterårssemesteret.		
1. kvartal.		
		
		
		
Ansvarlige undervisere
		 Email: mrask@imada.sdu.dk
Skemaoplysninger
 Email: mrask@imada.sdu.dk
Skemaoplysninger
		
				
		 
		  | Hold | Type | Dag | Tidsrum | Lokale | Uger | Kommentar | 
		 
  | Fælles | I | Mandag | 12-14 | U49b | 35-36,39-41 |  | 
 
  | Fælles | I | Mandag | 12-14 | U28 | 37 |  | 
 
  | Fælles | I | Mandag | 12-14 | U89A | 38 |  | 
 
  | Fælles | I | Onsdag | 10-12 | U49d | 35 |  | 
 
  | Fælles | I | Onsdag | 10-12 | U49c | 37 |  | 
 
  | S1 | TE | Tirsdag | 10-12 | U49b | 37-41 |  | 
 
  | S1 | TE | Torsdag | 14-16 | U67 | 37,41 |  | 
 
  | S1 | TE | Torsdag | 14-16 | U17 | 38 |  | 
 
  | S1 | TE | Torsdag | 14-16 | U14 | 39-40 |  | 
		
		 
		Vis hele skemaet
	Vis personligt skema for dette kursus.
	
	
 
	
Kommentar:
	Ubegrænset deltagerantal. 1. kvartal.	
	
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
Bachelor i et naturvidenskabeligt fag.
	
KursusintroduktionKurset introducerer centrale emner fra matematikkens og naturfagenes didaktik og relaterer dem til undervisningens praksis.  
Forventet læringsudbytteVed kursets afslutning forventes den studerende at kunne
•	gøre rede for det formelle grundlag for undervisningen i de naturvidenskabelige fag i det danske undervisningssystem  
•	begrunde de naturvidenskabelige fags placering i uddannelsessystemet ud fra aktuelle fagdidaktiske positioner  
•	forholde sig til centrale pædagogiske og fagdidaktiske teoridannelser og vurdere deres anvendelighed som redskaber til forståelse af undervisningens praksis   
•	analysere samspillet mellem formidleren, den lærende og stoffet ved hjælp af pædagogisk og fagdidaktisk terminologi
•	beskrive forskellige læringsressourcer og vurdere deres anvendelighed og indbyrdes samspil i relation til konkrete undervisnings- og læringssituationer
•	gennemføre planlægning af undervisningsforløb baseret på pædagogiske og fagdidaktiske begrundelser for valg af undervisningsformer og læringsressourcer
Emneoversigt1) Matematiks og naturfagenes rolle i uddannelsessystemet. 
2) Undervisning og læring. 
3) Formidling og formidleren. 
4) Læringsressourcer.
5) Undervisning – planlægning og gennemførelse. 
	
	
LitteraturMeddeles ved kursets start.
Pensum
	Se pensumbeskrivelse.	
	
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter  
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Ingen
Eksamen- og censurform:
(a) Projekt der bedømmers med B/IB og intern censur. 
(b) Mundtlig eksamen. Karakter efter 7-skalaen. Ekstern censur.
Reeksamen efter 2. kvartal.
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
I alt 17 timers forelæsninger samt 20 timers øvelser. Desuden skal deltagerne arbejde (i grupper) med selvvalgt projekt.
Aktiviteter i studiefasen
Sprog
Dette kursus undervises på dansk.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra  1. september 2008 til 31. august 2010.