NAT801: Naturvidenskabernes didaktik (5 ECTS)
STADS: 13003501
Niveau
Kandidatkursus
Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.
1. kvartal.
Ansvarlige undervisere
Email: mrask@imada.sdu.dk
Skemaoplysninger
Hold |
Type |
Dag |
Tidsrum |
Lokale |
Uger |
Kommentar |
Fælles |
I |
Mandag |
12-14 |
U49b |
35-36,39-41 |
|
Fælles |
I |
Mandag |
12-14 |
U28 |
37 |
|
Fælles |
I |
Mandag |
12-14 |
U89A |
38 |
|
Fælles |
I |
Onsdag |
10-12 |
U49d |
35 |
|
Fælles |
I |
Onsdag |
10-12 |
U49c |
37 |
|
S1 |
TE |
Tirsdag |
10-12 |
U49b |
37-41 |
|
S1 |
TE |
Torsdag |
14-16 |
U67 |
37,41 |
|
S1 |
TE |
Torsdag |
14-16 |
U17 |
38 |
|
S1 |
TE |
Torsdag |
14-16 |
U14 |
39-40 |
|
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.
Kommentar:
Ubegrænset deltagerantal. 1. kvartal.
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
Bachelor i et naturvidenskabeligt fag.
KursusintroduktionKurset introducerer centrale emner fra matematikkens og naturfagenes didaktik og relaterer dem til undervisningens praksis.
Forventet læringsudbytteVed kursets afslutning forventes den studerende at kunne
• gøre rede for det formelle grundlag for undervisningen i de naturvidenskabelige fag i det danske undervisningssystem
• begrunde de naturvidenskabelige fags placering i uddannelsessystemet ud fra aktuelle fagdidaktiske positioner
• forholde sig til centrale pædagogiske og fagdidaktiske teoridannelser og vurdere deres anvendelighed som redskaber til forståelse af undervisningens praksis
• analysere samspillet mellem formidleren, den lærende og stoffet ved hjælp af pædagogisk og fagdidaktisk terminologi
• beskrive forskellige læringsressourcer og vurdere deres anvendelighed og indbyrdes samspil i relation til konkrete undervisnings- og læringssituationer
• gennemføre planlægning af undervisningsforløb baseret på pædagogiske og fagdidaktiske begrundelser for valg af undervisningsformer og læringsressourcer
Emneoversigt1) Matematiks og naturfagenes rolle i uddannelsessystemet.
2) Undervisning og læring.
3) Formidling og formidleren.
4) Læringsressourcer.
5) Undervisning – planlægning og gennemførelse.
LitteraturMeddeles ved kursets start.
Pensum
Se pensumbeskrivelse.
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Ingen
Eksamen- og censurform:
(a) Projekt der bedømmers med B/IB og intern censur.
(b) Mundtlig eksamen. Karakter efter 7-skalaen. Ekstern censur.
Reeksamen efter 2. kvartal.
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
I alt 17 timers forelæsninger samt 20 timers øvelser. Desuden skal deltagerne arbejde (i grupper) med selvvalgt projekt.
Aktiviteter i studiefasen
Sprog
Dette kursus undervises på dansk.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2008 til 31. august 2010.