NAT802: Fagsamspil og modellering (5 ECTS)

STADS: 13010901

Niveau
Kandidatkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: cmich@imada.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 14-16 U147 45-51
Fælles I Onsdag 12-14 U49c 45-46
H1 TE Tirsdag 14-16 U49e 46-47
H1 TE Tirsdag 14-16 U158c 48
H1 TE Tirsdag 08-10 U158b 49
H1 TE Onsdag 10-12 U158c 51
H1 TE Torsdag 12-14 U35 46-49
H1 TE Torsdag 12-16 U158d 50
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Kommentar:
Ubegrænset deltagerantal.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Bachelor i et naturvidenskabeligt fag.

Kursusintroduktion
Kurset introducerer med udgangspunkt i modellers og modelleringsprocessens rolle i den naturvidenskabelige virksomhed de studerende til pædagogiske og fagdidaktiske perspektiver på modellering som et redskab til undervisningsmæssigt samspil mellem de naturvidenskabelige fag.

Forventet læringsudbytte
Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne

  • give pædagogiske og fagdidaktiske begrundelser for henholdsvis monofaglig og flerfaglig undervisning
  • beskrive og vurdere modellers og modelleringsprocessens rolle i den naturvidenskabelige undervisning
  • identificere og beskrive forskellige typer af naturvidenskabelige modeller og tage stilling til deres anvendelighed som didaktisk redskab til fagligt samspil inden for den naturvidenskabelige faggruppe
  • gennemføre modellering af forskellige naturvidenskabelige systemer
  • beskrive forskellige modelleringsredskaber og tage stilling til deres anvendelighed som læringsressourcer i forbindelse med elevernes modelleringsaktiviteter
  • tilrettelægge og evaluere undervisningsforløb med modellering som den centrale læringsaktivitet og med deltagelse af mindst to naturvidenskabelige fag
Emneoversigt
  1. Samspil mellem fag.
  2. Naturvidenskabens modeller.
  3. Modelleringsprocessen - fra fænomen til model.
  4. De naturvidenskabelige modeller i undervisningen.
  5. Elevernes modelleringsredskaber.
  6. Modellering som et didaktisk redskab til fagsamspil inden for den naturvidenskabelige fagrække.
Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
  1. To projekter der bedømmes med B/IB og intern censur ved underviser. (13010912)
  2. Mundtlig eksamen med udgangspunkt i projekterne. Karakter efter 7-skalaen. Ekstern censur. (13010902)

Reeksamen i samme termin eller umiddelbart derefter



Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

I alt 17 timers forelæsninger samt 20 timers øvelser. Desuden skal deltagerne arbejde (i grupper) med selvvalgte projekter.
Aktiviteter i studiefasen

Sprog
Dette kursus undervises på dansk.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Dette er den nyeste version af en kursusbeskrivelse, som trådte i kraft den 1. sep 2013.