NAT805: Fagdidaktik, fag og fagsamspil i naturvidenskab (10 ECTS)

STADS: 13012401

Niveau
Kandidatkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: cmich@imada.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Onsdag 14-16 U31 5
Fælles I Onsdag 14-16 U20 7-9,11-12,14,16-19
Fælles I Onsdag 14-16 U23 10,15
Fælles I Onsdag 14-16 U155 20
H1 TE Onsdag 16-18 U146 17
H1 TE Torsdag 08-10 U146 10-12,14-16,18,20-21
H1 TE Fredag 10-12 U146 19
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Kommentar:
Ubegrænset deltagerantal

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Er to-fagstuderende med mindst et naturvidenskabeligt fag.

Formål
Formålet med kurset er at give de studerende en grundlæggende viden om undervisning og undervisningsplanlægning i de naturvidenskabelige fag herunder også matematik. Kurset giver således den studerende en basis for at varetage undervisningsopgaver primært på ungdomsuddannelserne.

Kurset giver en indføring i centrale emner fra matematikkens og naturfagenes didaktik og relaterer dem til undervisningens praksis. Kurset introducerer endvidere de studerende til pædagogiske og fagdidaktiske perspektiver på modellering som et redskab til undervisnings- og læringsmæssigt samspil mellem de naturvidenskabelige fag. I kurset arbejder de studerende i grupper med tre selvvalgte undervisningsprojekter, der indgår i den enkelte studerendes kursusportefølje. Kurset opfylder kravet om fagdidaktik til opnåelse af undervisningskompetence i gymnasieskolen i de naturvidenskabelige fag matematik, fysik, kemi og biologi.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

Give kompetence til at:

  • analysere og vurdere pædagogiske og fagdidaktiske begrundelser for henholdsvis monofaglig og flerfaglig undervisning
  • beskrive og vurdere modelleringsprocessens rolle i naturvidenskabelig undervisning og læring,
  • tilrettelægge, evaluere og reflektere over undervisningsforløb med modellering som den centrale læringsaktivitet og med deltagelse af mindst to naturvidenskabelige fag.

Give færdigheder i at:

  • skitsere korte undervisningsforløb baseret på pædagogiske og fagdidaktiske begrundelser for valg af undervisningsformer og læringsressourcer,
  • forholde sig til centrale pædagogiske og fagdidaktiske teoridannelser og vurdere deres anvendelighed som redskaber til og tilrettelæggelse af undervisningens praksis,
  • beskrive forskellige læringsressourcer og vurdere deres anvendelighed og indbyrdes samspil i relation til konkrete undervisnings- og læringssituationer.

Give viden om at:

  • gøre rede for det formelle grundlag for undervisningen i de naturvidenskabelige fag i det danske uddannelsessystem,
  • analysere begrundelser for de naturvidenskabelige fags placering i uddannelsessystemet ud fra aktuelle fagdidaktiske positioner.

 



Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • Anvende kursets videns- færdigheds- og kompetencemål til at reflektere over og udvikle praksis inden for undervisningen i de naturvidenskabelige fag på ungdomsuddannelsesniveau

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:

  • Fagdidaktik som et forskningsfelt
  • Matematiks og naturfagenes rolle i uddannelsessystemet, begrundelser og læreplaner
  • Teorier om læring og undervisning, herunder analyse og tilrettelæggelse af undervisning
  • Undervisning - planlægning og gennemførelse
  • Fag og fagsamspil, typer og begrundelser
  • Modelleringskompetencen som en tværfaglig kompetence
  • Modellering som et didaktisk og pædagogisk redskab til fagsamspil inden for den naturvidenskabelige fagrække
  • Fagsamspil og undervisningsdesign
 


Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Fagdidaktik som et forskningsfelt
  • Matematiks og naturfagenes rolle i uddannelsessystemet, begrundelser og læreplaner
  • Teorier om læring og undervisning, herunder analyse og tilrettelæggelse af undervisning
  • Undervisning - planlægning og gennemførelse
  • Fag og fagsamspil, typer og begrundelser
  • Modelleringskompetencen som en tværfaglig kompetence
  • Modellering som et didaktisk og pædagogisk redskab til fagsamspil inden for den naturvidenskabelige fagrække
  • Fagsamspil og undervisningsdesign
 


Litteratur
    Meddeles ved kursets start


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
  1. Mundtlig eksamen med udgangspunkt i den enkelte studerendes kursusportefølje. 7-trinsskala, ekstern censur. (10 ECTS). (13012402).

Kursusporteføljen omfatter, udover den studerendes egne notater, tre af den ansvarlige underviser godkendte rapporter om de selvvalgte undervisningsprojekter.

Reeksamen i samme eksamenstermin.



Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 28 timer
Træningsfase: 24 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 24 timer

Aktiviteter i studiefasen
Studiefasen vil blive brugt til udfærdigelsen af projekt 1 – 3 som er en del af projektporteføljen. Det forventes at de studerende selvstændigt arbejder med udviklingen af et undervisningsforløb med selvvalgt tema og didaktisk tilgang inden for de overordnede rammer for projekterne, som beskrives i kursetUndervisningsform
Undervisningen vil foregår som en blanding af interaktive forelæsninger i introfasen, introduktion til temaer og tematisk arbejde i træningsfasen, samt individuelt projektarbejde i studiefasen.

Sprog
Dette kursus undervises på dansk.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2017 til 31. januar 2019.