NAT808: Undervisningspraksis i de naturvidenskabelige fag (10 ECTS)

STADS: 13013101

Niveau
Kandidatkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: cmich@imada.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Tirsdag 16-18 IMADA semi 2-4,40-41,43-51
Fælles I Tirsdag 16-17 IMADA semi 36-39
Fælles I Onsdag 12-14 IMADA semi 2-4,44,50-51
Fælles I Onsdag 12-14 U21 37-39,41,43,45-49
Fælles I Torsdag 16-18 IMADA semi 44
Fælles I Torsdag 16-18 U105 45-48
Fælles I Torsdag 12-14 IMADA semi 49
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Kommentar:
Ubegrænset deltagerantal.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
NAT805 Fagdidaktik, fag og fagsamspil i naturvidenskab anbefales kendt.

Kursusintroduktion
Kurset giver de studerende teoretiske og praktiske erfaringer med at designe, planlægge, gennemføre og evaluere undervisning i de naturvidenskabelige fag på et videnskabeligt grundlag. Kurset giver en indføring i undervisningsdesign som et redskab til at integrere fagdidaktisk teori og praksis.
Deltagelse i en konkret skolepraksis på en ungdomsuddannelse giver de studerende mulighed for at afprøve deres viden om læring og undervisning i praksis. De studerende deltager endvidere i et fælles forløb efter lesson studies formatet, hvor der forinden og efter deltagelse i den konkrete skolepraksis reflekteres over konsekvenserne af de didaktiske valg, der er foretaget i design- og planlægningsfasen.

Kompetencer
Analytisk kompetence: Gennem identifikation, analyse og anvendelse af relevant og valid fagdidaktisk viden udvikles den studerendes didaktisk fantasi, så den studerende i undervisningshandlinger frit anvender forskellige tilgange til undervisningen.

Forventet læringsudbytte
Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne:
  • redegøre for hvorfor et af den studerende valgt undervisningstema skal indgå i undervisningen, 
  • analysere det naturvidenskabelige indhold i et af den studerende valgt undervisningstema i forhold til begrebsstruktur, relationer til andre områder og forskningsresultater vedrørende elevernes forestillinger og muligheder for forståelse, 
  • redegøre for design, planlægning, gennemførelse og evaluering af en konkret undervisningsaktivitet udført af den studerende, 
  • analysere sammenhængen mellem udførelsen af den konkrete undervisningsaktivitet med elevernes læringsudbytte på baggrund af kollektiv refleksion i lesson studies.
Emneoversigt
  • Design af undervisning på et videnskabeligt grundlag
  • Teoretisk forankring af og systematisk empirisk tilgang til undervisningspraksis
  • Praktikophold på uddannelsesinstitution
  • Lesson studies som et kollektivt redskab til efterbehandling af undervisningens design, planlægning og udførelse
Litteratur
    Meddeles ved kursets start.


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
  1. Mundtlig eksamen med udgangspunkt i den enkelte studerendes kursusportefølje. Intern censur, karakter efter 7-trinsskalaen. (10 ECTS). (13013102).

Kursusporteføljen omfatter udover den studerendes egne notater en refleksionsrapport, hvor de konkrete erfaringer fra praktikopholdet og lesson studies analyseres og perspektiveres under inddragelse af didaktisk og pædagogisk litteratur.



Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 18 timer
Træningsfase: 58 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 18 timer
 - Ekskursion: 40 timer

Aktiviteter i studiefasen Studiefase: 30 timer

Ekskursion er deltagelse i konkret skolepraksis i en ungdomsuddannelse.

Sprog
Dette kursus undervises på dansk.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2015 til 31. august 2018.