SU504: Grundlæggende biologisk antropologi (15 ECTS)

STADS: 29000401

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Ingen ansvarlige undervisere angivet, kontakt eventuelt instituttet

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 10-14 *Odense Lokalitet aftales 5 36 Lucernemarken 20
Fælles I Mandag 10-15 *Odense Lokalitet aftales 5 37-41,43-45,47,50 Lucernemarken 20
Fælles I Mandag 09-14 *Odense Lokalitet aftales 5 49 Lucernemarken 20
Fælles I Onsdag 12-15 *Odense Lokalitet aftales 5 36-41,43-44 Lucernemarken 20
Fælles I Torsdag 12-15 *Odense Lokalitet aftales 5 36 Lucernemarken 20
Fælles I Torsdag 10-15 *Odense Lokalitet aftales 5 46,48 Lucernemarken 20
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Bestået 2 normerede studieår på en relevant akademisk uddannelse, f.eks. arkæologi, etnografi/socialantropologi, historie, biologi, kemi, medicin, biomekanik.

Faglige forudsætninger:
Ingen

Formål
Formålet med kurset er at give den studerende et bredt teoretisk og praktisk kendskab til menneskeskelettet, og dermed får et grundlag for at arbejde med biologisk antropologiske problemstillinger – både i forbindelse med rutineopgaver og med selvstændige uddannelsesprojekter.

Kompetencer
De studerende vil få et bredt kendskab til menneskeskelettet og skal selvstændigt kunne anvende disse kundskaber til at undersøge og bestemme jordfundne menneskeskeletter, de skal således lære:
At kende alle kroppens knogler.
At kende skelettets ontogenese, så de kan bestemme alderen ved døden for børn og unge.
At kende de almindeligste former for traumer og andre sygelige forandringer.
At aldersbestemme voksne skeletter ved hjælp af transitionsanalyse.
At skelne mellem menneskeknogler og knogler af andre pattedyr.
At opsummere deres iagttagelser og kommunikere dem til relevante myndigheder

Målbeskrivelse
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
  • Identificere alle kroppens knogler.
  • kende alle skelettets udviklingsstadier fra forbening over vækst og modning til degeneration
  • Integrere denne viden så de kan bestemme alderen ved døden for mennesker i alle aldre.
  • Integrere kendskabet til det normale skele, så de kan identificere de almindeligste former for traumer og andre sygelige forandringer.
  • Aldersbestemme voksne skeletter ved hjælp af transitionsanalyse.
  • Skelne mellem menneskeknogler og knogler af andre pattedyr.
Indhold
Det menneskelige skelet
Knogledannelse og udvikling
Tændernes dannelse, udvikling og sygdomme
Bestemmelse af alderen ved døden
Transitions analyse
Knogleidentifikation
’Minimum number of individuals’
Praktisk skeletanalyse
Knoglemåling
Evolutionsteori
Den danske befolknings historie
Osteologisk erkendelsesteori

Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
  1. Mundtlig eksamen. Intern censur ved underviser. Bestået/ikke-bestået.
Det præcise eksaminationstidspunkt aftales med de studerende enkeltvis, da eksaminationen typisk varer en time.

Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 22 timer
 - Laboratorieøvelser: 77 øvelser timer

Aktiviteter i studiefasen

Undervisningsform
22 forelæsninger. 77 laboratorieøvelser.

Den teoretiske og praktiske side af kurset integreres nøje. Kurset er et af de mest 'skeletintensive' i verden.

Sprog
Dette kursus undervises på dansk.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2013 til 31. august 2018.