SU507: Videnskabsteori for lægemiddelvidenskab (5 ECTS)
STADS: 29001001
Niveau
Bachelorkursus
Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.
1. kvartal
Ansvarlige undervisere
Email: mseverinsen@health.sdu.dk
Skemaoplysninger
Hold |
Type |
Dag |
Tidsrum |
Lokale |
Uger |
Kommentar |
Fælles |
I |
Onsdag |
12-14 |
U49D |
36-41 |
|
Fælles |
I |
Torsdag |
10-12 |
U73 |
36 |
|
Fælles |
I |
Torsdag |
10-12 |
U49D |
37-39 |
|
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.
Kommentar:
Samlæses med SU510
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
Ingen
KursusintroduktionAt den studerende kan forholde sig reflekterende og diskuterende til forskningsmetoder, viden, praksis og værdier relateret til faget lægemiddelvidenskab.
Forventet læringsudbytteVed afslutningen af kurset forventes den studerende at kunne:
• Redegøre for centrale forskningsmetoder inden for lægemiddelvidenskab og sundhedsvidenskab generelt.
• Redegøre for centrale videnskabsteoretiske begreber, herunder hypotese, teori, model, årsag, sandhed, pålidelighed, skepticisme, relativisme, empirisme, rationalisme, videnskabeligt paradigme, positivisme, induktion, den hypotetisk-deduktive metode, effektmål (i forbindelse med medicinske forsøg), observation, herunder intra- og interobservatørvarians samt teoretisk ladede observationer.
• Diskutere pålideligheden af forskellige typer af observationer (fx i forbindelse med laboratorieeksperimenter og kliniske forsøg) samt af induktion, falsifikation, statistiske slutninger, årsagsslutninger, slutninger ud fra grundvidenskabelig viden samt a priori erkendelse ud fra erkendelsesteoretiske overvejelser.
• Analysere samt diskutere pålideligheden og anvendeligheden af centrale sundhedsfaglige vidensformer og forskningsmetoder, herunder kemiske forskningsmetoder, kliniske forsøg, evidensbaseret medicin, faglige skøn, udvalgte humanistiske og psykologiske forskningsmetoder og -traditioner.
• Analysere og diskutere (på videnskabsteoretisk vis) en række sygdoms- og sundhedsmodeller, særligt den biomedicinske apparatfejlsmodel, den bio-psyko-sociale sygdomsmodel og modeller inden for forskellige former for alternativ medicin, herunder diskutere hvordan værdien af forskellige sygdomsmodeller og behandlingsstrategier kan bestemmes.
• Diskutere og vurdere synspunkter angående forholdet mellem fysisk krop og det mentale, herunder placeboeffekten.
• Redegøre for centrale etiske teorier og metoder, særligt moralske intuitioner, deontologisk etik (herunder Immanuel Kant), konsekvensetik, utilitarisme, common-morality principbaseret etik, etisk kontraktteori, dydsetik, agent- og recipient-relativisme.
• Diskutere de etiske aspekter forbundet med udvalgte forskningsmæssige, kliniske og sundhedspolitiske problemstillinger.
• Definere deskriptiv etik og metaetik.
• Analysere og diskutere forskellige teorier om livskvalitet.
• Analysere og diskutere sundhedsfaglige begreber og klassifikationssystemer, blandt andet vha. begreberne ætiologi, sygdomsmekanisme, realisme/anti-realisme samt pragmatiske overvejelser.
• Anvende argumentationsteori i analysen af argumenterende tekst, herunder kunne redegøre for deduktive argumenter (herunder det logisk gyldige argument), analogi-argumenter og andre typer af argumenter anvendt inden for sundhedsvidenskab, sundhedsfaglig praksis og i sundhedsrelaterede debatter.
Emneoversigt
- Universitetets og fagets rolle i samfundet
- Etisk teori og refleksion
- Centrale videnskabelige forskningsmetoder
- Evidensbaseret medicin
- Paradigmebegrebet
- Erkendelsesteori, herunder om pålideligheden af slutninger ud fra grundvidenskabelig viden
- Argumentationsteori
- Sygdomsmodeller
- Begreberne lægemiddel, hypotese, model, årsag, sundhed, sygdom, livskvalitet og placeboeffekt mfl.
Litteratur-
Morten Severinsen:
Etik og videnskabsteori i sundhedsfagene,
2. udgave, Syddansk Universitetsforlag, 2007.
-
Herudover diverse artikler. Mere info herom følger senere.
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Ingen
Eksamen- og censurform:
Obligatoriske opgaver, der bedømmes samlet med B/IB og intern censur ved underviser.
Reeksamen umiddelbart efter kursets afslutning.
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Forelæsninger: 10 timer
Eksaminatorietimer/opgaveregning: 10 timer
e-learn baseret undervisning via Discussion Board Feedback fra underviser, bla. til brug for evt. revision af obligatorisk skriftlig hjemmeopgave
Aktiviteter i studiefasen
Sprog
Dette kursus undervises på dansk.
Bemærkninger
Underviserne kommer fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2010 til 31. august 2018.