SU508: Avanceret biologisk antropologi (5 ECTS)

STADS: 29001101

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: jboldsen@health.sdu.dk

Yderligere undervisere
dopedersen@health.sdu.dk
ptarp@health.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 09-11 *Odense Lokalitet aftales 10 11 Lucernemarken
Fælles I Tirsdag 14-16 *Odense Lokalitet aftales 10 6 Lucernemarken
Fælles I Tirsdag 10-12 *Odense Lokalitet aftales 10 8-11 Lucernemarken
Fælles I Torsdag 10-12 *Odense Lokalitet aftales 10 6 Lucernemarken
H1 TE Mandag 12-15 *Odense Lokalitet aftales 10 6 Lucernemarken
H1 TE Mandag 10-13 *Odense Lokalitet aftales 10 8 Lucernemarken
H1 TE Tirsdag 08-12 *Odense Lokalitet aftales 10 6 Lucernemarken
H1 TE Onsdag 09-12 *Odense Lokalitet aftales 10 9-10 Lucernemarken
H1 TE Torsdag 12-15 *Odense Lokalitet aftales 10 6 Lucernemarken
H1 TE Torsdag 09-12 *Odense Lokalitet aftales 10 9-10 Lucernemarken
H1 TE Fredag 09-13 *Odense Lokalitet aftales 10 5 Lucernemarken
H1 TE Fredag 08-12 *Odense Lokalitet aftales 10 6 Lucernemarken
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
’Grundlæggende Biologisk Antropologi’ (SU504) forudsættes kendt.

Formål
Formålet med kurset er at give den studerende et kendskab til teorien og den praktiske metode til behandling af løsfundne knogler. Der arbejdes videre med køns- og aldersbestemmelsesmetoder samt knoglepatologiske forandringer fra kurset SU504. Den studerende skal således kvalificere sig til selvstændigt at kunne registrere og afrapportere et større antropologisk materiale. Herudover gennemgås en række biologisk antropologiske forskningsartikler, med henblik på at give den studerende værktøjer til kritisk at kunne forholde sig til sådanne.

Målbeskrivelse
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
  • Sortere løsfundne humane knogler i minimum antal individer.
  • Køns- og aldersbestemme humane skeletter.
  • Genkende knoglepatologiske forandringer.
  • Selvstændigt registrere og afrapportere et større antropologisk materiale.
  • Kritisk læse og forholde sig til forskningsartikler indenfor faget biologisk antropologi.
Indhold
  • Løsfundne knogler
  • Køns- og aldersbestemmelse af skeletmateriale
  • Knoglepatologiske forandringer
  • Registrering og afrapportering af antropologisk materiale
  • Artikellæsning og præsentation af indhold i disse
Litteratur
  • Adams B.J. & L.W. Konigsberg, 2004: Estimation of the most likely number of individuals from commingled human skeletal remains, American Journal of Physical Anthropology 125: 138-151.
  • Bennike, P., M.E.Lewis, H. Schutkowski & F. Valentin, 2005: A comparison of childhood morbidity and mortality in two late medieval cemeteries from Denmark, American Journal of Physical Anthropology, 128: 734-746..
  • Bocquet-Appel, J.P. & C. Masset, 1982: Farewell to paleodemography, Journal of Human Evolution, 11: 321-333..
  • Boix, C. & F. Rosenbluth, 2014: Bones of Contention: The Political Economy of Height Inequality, American Political Science Review, p. 1-22..
  • Boldsen, J.L.: Body Proportions, Population Structure and Height Prediction, Journal of Forensic Medicine Istanbul, 6: 157-165.
  • Boldsen, J.L. 2001: An epidemiological approach to the paleopathological diagnosis of leprosy, American Journal of Physical Anthropology 115:380-387.
  • Boldsen, J.L., 2006: Early childhood stress and adult age mortality – a study of Dental Enamel Hypoplasia in the Medieval Danish village of Tirup, American Journal of Physical Anthropology, 132: 59-66.
  • Boldsen, J.L. & L. Mollerup, 2006: Outside St. Jørgen: Leprosy in the Medieval Danish City of Odense, American Journal of Physical Anthropology, 130: 344-351..
  • Boldsen, J.L., G.R. Milner and S. Weise, 2015: Cranial vault trauma and selective mortality in medieval to early modern Denmark, PNAS, 112, no. 6, p. 1721-1726.
  • Dewitte S.N., 2009: The effect of sex on risk of mortality during the black death in London, A.D. 1349-1350, American Journal of Physical Anthropology, 139: 222-234..
  • Eshed, V., A. Gopher, T.B. Gave, I. Hershkovitz, 2004: Has the transition to agriculture reshaped the demographic structure of prehistoric populations? New evidence from the Levant, American Journal of Physical Anthropology, 124: 315-329..
  • Hoppa, R.D. & J. Vaupel, 2002: The Rostock Manifesto for paleodemography: The way from stage to age. In: Paleodemography, Age distributions from skeletal samples.
  • Hoppa R.D. & J.Vaupel (eds.): Cambridge, p. 1-9.
  • Human Osteologiske metoder 2010: upubliceret registreringsmanual, ADBOU, Syddansk Universitet, Odense.
  • Jørkow, M.L., 2015. Stature in 19th and early 20th century Copenhagen: A comparative study based on skeletal remains, Economics and Human Biology, 19: 13-26. .
  • Milner, G.R., J.L. Boldsen, S. Weise, J.M. Lauritsen and U.H. Freund, 2015: Sex-related risks of trauma in medieval to early modern Denmark, and its relationship to change in interpersonal violence over time, International Journal of Paleopathology, 9: 59-68.
  • Paine, R.R. & H.C. Harpending, 1996: Assessing the Reliability of Paleodemographic Gertility Estimators Using Simulated Skeletal Distributions, American Journal of Physical Anthropology, 101: 151-159.
  • Wood, J.W., G.R. Milner, H.C. Harpending & K.M Weiss, 1992: The Osteological Paradox. Problems of inferring prehistoric health from skeletal samples, Current Anthropology, 33: 343-370.


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
Aktiv deltagelse i undervisningen.
Eksamen består af to dele: En mundtlig eksamen i løsfund samt en øvelse i skeletregistrering med efterfølgende afrapportering.
Løsfundseksamen:
  • Der udleveres en kasse med løsfundne knogler. Den studerende har herefter 1½ times forberedelse inden den mundlige eksamination. Der forventes at den studerende kan angive minimum antal individer samt alder og køn på disse. Herudover skal den studerende genkende patologiske forandringer i knoglerne.

Registreringseksamen:

  • Den studerende har fire dage til at registrere køn og alder for 60 skeletter samt udarbejde en rapport over resultaterne. Rapporten vedlægges bilag med registreringsdata i elektronisk form fx som Excel-fil.

Bestået/ikke-bestået, intern bedømmelse ved undervisere.



Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

12 forelæsninger. 12 laboratorieøvelser.
Aktiviteter i studiefasen

Undervisningsform
12 forelæsninger. 12 laboratorieøvelser.

Sprog
Dette kursus undervises på dansk.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2016 til 31. januar 2019.